Hej,
Är väggen bärande?
Jag funderar på att stänga dörröppningen på plan 2 in till "klädkammaren" då det sovrummet idag är svårt att möblera, det ska bli ett tonårsrum. Tanken är då att stänga den öppningen (blå pil) och istället öppna upp från mitt sovrum (röd pil). Jag kan då även nyttja det bättre som garderob till mig själv.
Öppningen behöver inte vara mer än 70 cm och min tanke är att eventuellt bara öppna upp mellan stående reglar, då blir dock öppningen endast 60cm. Vilket inte är hela världen för min del.
Vad tror ni, är väggen bärande? Det verkar ju ändå vara en hjärtvägg. Även om den skulle vara bärande, går det att öppna upp mellan stående reglar?
Konstruktionen bärande väggar enligt ritningarna är: 9 mm gips, 3/4" gles, 3"x4" stolpar cc 67, 3/4" gles, 9 mm gips.
Konstruktion icke bärande är samma som ovan fast 1 1/2 "x2" stolpar cc 65cm.
Tack för svar.
A.
Är väggen bärande?
Jag funderar på att stänga dörröppningen på plan 2 in till "klädkammaren" då det sovrummet idag är svårt att möblera, det ska bli ett tonårsrum. Tanken är då att stänga den öppningen (blå pil) och istället öppna upp från mitt sovrum (röd pil). Jag kan då även nyttja det bättre som garderob till mig själv.
Öppningen behöver inte vara mer än 70 cm och min tanke är att eventuellt bara öppna upp mellan stående reglar, då blir dock öppningen endast 60cm. Vilket inte är hela världen för min del.
Vad tror ni, är väggen bärande? Det verkar ju ändå vara en hjärtvägg. Även om den skulle vara bärande, går det att öppna upp mellan stående reglar?
Konstruktionen bärande väggar enligt ritningarna är: 9 mm gips, 3/4" gles, 3"x4" stolpar cc 67, 3/4" gles, 9 mm gips.
Tack för svar.
A.
Ja, jag tror den är bärande, men om du växlar av eventuell regel du behöver kapa, så lär det inte vara några problem.Axeljjohansson skrev:
Hej,
Är väggen bärande?
Tack för svar.
A.
Jag försökte mäta väggarna lite smått igår. På ovanvåningen är hjärtväggen cirka 12cm tjock medans hjärtväggen på nedre plan är 16cm tjock. Det borde betyda att den inte är bärande på övre plan!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 575 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 575 inlägg
Man kan inte utgå från en väggs tjocklek för att avgöra om den är bärande eller inte. Sånt beror ju på vilka laster som väggen ska ta upp, och även väggens konstruktion har betydelse för vilken last den tål.
Såklart. Men i ritningarna och beskrivningarna står där klart och tydligt att bärande väggar består av …. Och icke bärande väggar består av …. Har inte bild på det nu. Men räknar jag ihop tjockleken i beskrivningen och jämför med verkligt mått så stämmer det bra.BirgitS skrev:
Står i mitt första inlägg vad väggen består av.
Bör jag inte kunna gå på det? Är ändå originalritningarna.
Klicka här för att svara