Hej, vi funderar på att ta bort väggen mellan vardagsrum och matrum.
I dagsläget är det en öppning med skjutdörrar. Jag har bifogat original ritningen. Hur ser jag ifall väggen är bärande?

• Ritning av byggnadsplan, inkluderar möblering, omvänd orientering, markerad punkt med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BrommaBo skrev:
Hej, vi funderar på att ta bort väggen mellan vardagsrum och matrum.
I dagsläget är det en öppning med skjutdörrar. Jag har bifogat original ritningen. Hur ser jag ifall väggen är bärande?
Det är inte alltid så lätt.
Men om det är ett vanligt trähus, ingen ovanvåning och takstolarna går på samma ledd som väggen så är det rätt osannolikt.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är inte alltid så lätt.
Men om det är ett vanligt trähus, ingen ovanvåning och takstolarna går på samma ledd som väggen så är det rätt osannolikt.
Tack, det finns en vind och takstolarna går samma ledd som väggen.

Väggen kan dock vara stöttande för ytterväggen.

Centano Centano skrev:
Väggen kan dock vara stöttande för ytterväggen.
Mjo, inget kan egentligen uteslutas. Särskilt om det är ett gammalt hus med tidigare ombyggnationer.

Men det vore en udda konstruktion om det är en vanlig trä-villa.

Där brukar man bygga takstolar + ytterväggar som är de bärande elementen. Ibland kan en hjärtvägg behövas, men den går ju då längs med huset.

Det ser ut att vara ett hus från Stockholms stads småstugobyrå. Byggnadsår 1936 borde för dessa hus innebära regelstomme, inte plank, och då bör väggen inte vara bärande. Vet du om du har regelväggar eller plankväggar? Har du kollat med Stadsbyggnadskontoret om de har fler ritningar?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack alla, jag har nu börjat riva och väggen är inte bärande.

det jag nu funderar över är ifall jag ska behålla en bit upp till. Vill att det ska vara mer öppet men inte som ett stort rum. Tänkte behålla samma höjd som på bilden.

hur skulle ni gjort?

• Renoveringsprojekt i hemmiljö, exponerade träbjälkar, stökigt, kristallkrona, tillfällig plastdörr, blandade möbler och föremål.
    Skapa konto
  • Ett ljust matsalsrum med trägolv, ett runt bord, stolar, taklampa, fönster och växt.
    Skapa konto
Eget tycke och smak, jag tycker det är charmigt att kunna se hur ett gammalt hus förändrats och skulle spara en bit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.