Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Det är inte alltid så lätt.B BrommaBo skrev:
Men om det är ett vanligt trähus, ingen ovanvåning och takstolarna går på samma ledd som väggen så är det rätt osannolikt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Mjo, inget kan egentligen uteslutas. Särskilt om det är ett gammalt hus med tidigare ombyggnationer.Centano skrev:
Men det vore en udda konstruktion om det är en vanlig trä-villa.
Där brukar man bygga takstolar + ytterväggar som är de bärande elementen. Ibland kan en hjärtvägg behövas, men den går ju då längs med huset.
Det ser ut att vara ett hus från Stockholms stads småstugobyrå. Byggnadsår 1936 borde för dessa hus innebära regelstomme, inte plank, och då bör väggen inte vara bärande. Vet du om du har regelväggar eller plankväggar? Har du kollat med Stadsbyggnadskontoret om de har fler ritningar?
Tack alla, jag har nu börjat riva och väggen är inte bärande.
det jag nu funderar över är ifall jag ska behålla en bit upp till. Vill att det ska vara mer öppet men inte som ett stort rum. Tänkte behålla samma höjd som på bilden.
hur skulle ni gjort?
det jag nu funderar över är ifall jag ska behålla en bit upp till. Vill att det ska vara mer öppet men inte som ett stort rum. Tänkte behålla samma höjd som på bilden.
hur skulle ni gjort?
Eget tycke och smak, jag tycker det är charmigt att kunna se hur ett gammalt hus förändrats och skulle spara en bit.
Klicka här för att svara