16 006 läst ·
72 svar
16k läst
72 svar
Är trasig takfläkt dolt fel?
Vad är det för fabrikat? En eller flera fläktar i huset?
På vilket vis fungerar inte nämnda fläkt? Står den bara stilla? Står alla fläktmotorer stilla i detta aggregat om det nu är flera?
Den är bara inte avstängd?
Kanske filter som ska bytas. När gjordes det senast? Fråga säljaren.
Var sitter typ kontrollpanel?
När ska fläkten gå, och hur mycket?
Bruksanvisning?
Fäktens fabrikat?
Har du hunnit att mäta något, typ finns det spänning fram?
Det räcker som du ser inte med ett svar.... "Typ funkar inte".
Lägg upp svar på frågorna, så kanske nån känner igen sig.
- I mitt hus från 79-80 satt ett Metsovent, med tre fläktmotorer och ett kraftigt värmeelement och två större filter i. Skulle visst värmeåtervinna.
Eller som säljaren sa vid första besöket: Känn hur effektivt systemet är, blåser riktigt varm luft ur tilluftsventilerna!
Tacka för det när ett större värmebatteri på 2 kW tillhörande fläkten ständigt var inkopplad.
Var detta ett känt fel? Knappast.
Det fungerade ju, i vart fall så som säljaren presenterade det.
Krånglade o levde faaaan. Nån återvinning verkade det inte vara. Blåste dessutom ned all frånluft från huset ner i krypgrunden.
Var heller inget dolt fel.
Slängde ut hela rasket för mer än 10 år sedan. Kollade över alla luftkanaler och isolerade dessa.
I med flera ljuddämpare.
Och ett modernt Östbergs Heru aggregat.
Varför jag skriver detta är att även om du får igång ventillationen, så kan du med lite eget arbete säkert få till något nytt och väl fungerande.
- Satsa på detta i stället för att krångla med nån gammal relik.
Tänk så här: värmeåtervinning och bra ventilation.
Säger inte att det är görlätt att få till.
Men jag tror att de flesta kan lyckas med detta.
Har själv lärt mig att mäta och justera in husets undertryck och luftflöden. Har bra inomhusmiljö, och grunden mår bra med avfuktare. Fick dock lite hjälp i början av en granne som hade tillämpbar mätutrustning. Jobbade mot industrier. Lite lärde han mig.
Ja, ja.... Alla forumrävar! Dags att börja klanka på mig igen.
På vilket vis fungerar inte nämnda fläkt? Står den bara stilla? Står alla fläktmotorer stilla i detta aggregat om det nu är flera?
Den är bara inte avstängd?
Kanske filter som ska bytas. När gjordes det senast? Fråga säljaren.
Var sitter typ kontrollpanel?
När ska fläkten gå, och hur mycket?
Bruksanvisning?
Fäktens fabrikat?
Har du hunnit att mäta något, typ finns det spänning fram?
Det räcker som du ser inte med ett svar.... "Typ funkar inte".
Lägg upp svar på frågorna, så kanske nån känner igen sig.
- I mitt hus från 79-80 satt ett Metsovent, med tre fläktmotorer och ett kraftigt värmeelement och två större filter i. Skulle visst värmeåtervinna.
Eller som säljaren sa vid första besöket: Känn hur effektivt systemet är, blåser riktigt varm luft ur tilluftsventilerna!
Tacka för det när ett större värmebatteri på 2 kW tillhörande fläkten ständigt var inkopplad.
Var detta ett känt fel? Knappast.
Det fungerade ju, i vart fall så som säljaren presenterade det.
Krånglade o levde faaaan. Nån återvinning verkade det inte vara. Blåste dessutom ned all frånluft från huset ner i krypgrunden.
Var heller inget dolt fel.
Slängde ut hela rasket för mer än 10 år sedan. Kollade över alla luftkanaler och isolerade dessa.
I med flera ljuddämpare.
Och ett modernt Östbergs Heru aggregat.
Varför jag skriver detta är att även om du får igång ventillationen, så kan du med lite eget arbete säkert få till något nytt och väl fungerande.
- Satsa på detta i stället för att krångla med nån gammal relik.
Tänk så här: värmeåtervinning och bra ventilation.
Säger inte att det är görlätt att få till.
Men jag tror att de flesta kan lyckas med detta.
Har själv lärt mig att mäta och justera in husets undertryck och luftflöden. Har bra inomhusmiljö, och grunden mår bra med avfuktare. Fick dock lite hjälp i början av en granne som hade tillämpbar mätutrustning. Jobbade mot industrier. Lite lärde han mig.
Ja, ja.... Alla forumrävar! Dags att börja klanka på mig igen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det räcker ju med att ta en bit toapapper i badrummet och se om det stannar när man lägger det mot frånluftsventilen för att se att fläkten fungerar så det kan aldrig vara dolt för nån...B bearcave skrev:
Ett A4 skall sitta kvar om man centrerar det över ventilen (enligt den ventilationstekniker som justerade hos mig senast, sedan dess har jag justerat själv mha en anemometer. Ett riktigt bra verktyg, man får en enkel för drygt 200 kr. Sedan skär man ut ur en glasslåda/godislåda och tejpar gummilister runt hålet, sedan kan man mäta ventilationen väldigt blilligt och bra.Farstatjej90 skrev:
Jo men står man på en visning i ett badrum har man ju oftare toapapper än man har A4pacman42 skrev:
Ett A4 skall sitta kvar om man centrerar det över ventilen (enligt den ventilationstekniker som justerade hos mig senast, sedan dess har jag justerat själv mha en anemometer. Ett riktigt bra verktyg, man får en enkel för drygt 200 kr. Sedan skär man ut ur en glasslåda/godislåda och tejpar gummilister runt hålet, sedan kan man mäta ventilationen väldigt blilligt och bra.
Säljaren borde definitivt ha märkt om inte fläkten gått. Jag hade själv samma problem (självförvållat) en hel sommar o halv höst. Luftfuktighet på 79% och mögel på list vid ytterdörr.B bearcave skrev:Material + arbete har jag fått två offerter på och väntar på en tredje. Ena var på 12k fast pris, andra runt 25k fast pris. Inte summor jag gärna tar om jag inte behöver det.
En besiktningsman och säljaren har inte noterat några fel på ventilationen inför köp. Tycker personligen inte att det är orimligt att diskutera om jag som köpare trots det borde ha fångar upp felet innan köpet.
Det beror på många faktorer hur väl det märks..E Ethanbockan skrev:
Hur bra ventilation huset har i övrigt, det finns hus med dragiga fönster och dörrar där det bor få personer som är hemma väldigt lite och alltid duschar på jobbet där det är nästan omöjligt att märka skillnaden och nästa hus med barnfamilj med 4 idrottande tonårsungar där det märks direkt att det blir fuktigt och dålig luft i bostaden.
Så det är farligt att generalisera på det viset. och tyvärr så kvittar det egentligen då fläkten är för billig kontra husets pris och att fläktsystemet från 80 talet bör nog vara med i beräkningarna att byta ut till nåt modernare..
Och säljaren är ju heller inte skyldig en ny fläkt utan egentligen en som är till 95% förbrukad så skulle man väl få säljaren villig att betala nåt alls så är det ju typ några hundralappar och resten är förbättring utöver vad köparen köpt vilket inte säljaren ska stå för..
åldersavdragen för ett slut fläktsystem gör systemet värdelöst och skillnaden om fläkten stannar idag igår eller imorgon kvittar egentligen då systemet är långt förbi bäst före datum och borde ha bytts ut för länge sen till nåt modernare
Hur lång tid är det mellan besiktning och inflytt/upptäckte felet?B bearcave skrev:Ja, är det så får jag ta smällen så klart. Jag kan tyvärr inte tillräckligt om det tekniska för att avgöra vart gränserna går.
I villkoren för besiktningen står följande på en plats:
"I besiktningsprotokollet noterar besiktningsteknikern för en lekman uppenbara okulära brister/skador i invändiga installationer för ventilation, uppvärmning, el, vatten- och avlopp, murstock och eldstäder."
Inga noteringar alls har gjort kring ventilationen, bara att mekanisk frånluft finns.
På en annan plats står:
"Anticimex besiktning omfattar inte... - kontroll av system för... ventilation"
I tråden säger några att det är superenkelt att kolla att ventilationen funkar. Om så är fallet, borde inte besiktningsmannen ha noterat felet? Eller är takfläkten en del av "systemet" som faller utanför besiktningen?
Dolt fel är väl något som är "dolt" och inte går upptäcka, t.ex. vattenläcka i väggen eller nåt. Att fläkten inte fungerar är relativt lätt att upptäckaB bearcave skrev:Hej!
Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.
Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.
Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.
Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.
En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.
Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.
Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.
Tack på förhand!
Knepigt fall, vill i alla fall ge ett tips. Min takfläkt från 1977 lade av för drygt 15 år sedan. Väl uppe på taket så hjälpte det inte att göra rent utan ner med den. En granne gör service på elmotorer så jag lossade motorn från kåpan och övertalade honom att titta på den. Slutade med att han lindade om motorn och bytte lager dessutom för 1200:-. Funkar fortfarande perfekt så skruva loss motorn och åk till närmaste elmotorverkstad är mitt tips.B bearcave skrev:Hej!
Söker kloka råd kopplat till ventilationen av nyköpt villa.
Villan är byggd 1980 med nytt tak 2021. Säljaren har tecknat säljaransvarsförsäkring via Anticimex för dolda fel. En besiktningsman från Anticimex var på plats och upprättade protokoll som jag fick ta del av innan köp.
Både säljkontraktet (objektbeskrivningen) samt besiktningsprotokollet anger att ventilationen är mekanisk frånluft. Ingenstans i protokollet anges något närmare om ventilationen.
Efter inflytt har vi noterat dålig luft och fukt som står stilla. En annan besiktningsman som var här för att kolla radon noterade att något var mysko med ventilationen. Han var tydlig med att han inte var ventilationsexpert och gav mig råd att ta dit någon sakkunnig, men hade uppfattningen efter att ha titta närmare på vinden att det verkar som att takfläkten överhuvudtaget inte kör.
En ventilationsfirma har varit på plats och har konstaterat att fläkten inte går samt offererat byte. En annan ventilationsfirma som inte varit på plats har också offererat byte. En tredje kommer på besök på plats i nästa vecka för att titta.
Summan på det hela så verkar det alltså som att takfläkten överhuvudtaget inte fungerar och kräver byte. Det betyder också att ventilationen i hela huset överhuvudtaget inte fungerar. Inget av detta har noterats av besiktningsman eller säljare.
Borde jag som köpare ha listat ut detta fel på egen hand eller tycker ni att detta kan utgöra ett dolt fel? Här tänker jag särskilt dels på vad som är rimligt för en besiktningsman att fånga upp, dels om det är rimligt att säljaren själv verkligen inte noterat detta fel som är relativt uppenbart om man faktiskt bor i huset en tid och märker av hur luften står stilla. Har dock inte märkt av något fel alls när jag inför köp varit på plats i nyvädrat hus.
Tack på förhand!
1) För all maskinell utrustning med viss ålder gäller att saker som fungerar vid försäljnings/besiktningsstillfället inte nödvändigtvis behöver fungera vid övertagandet. Om produkten är avskriven/äldre än förväntrad livslängd är det rimligt att anta att den kan gå sönder vid vilket tillfälle som helst.
2) Objektsbeskrivningen anger mekanisk frånluft. Har du frågor på hur detta fungerar är det upp till dig som köpare att ställa dessa frågor.
Som andra skriver, det är inget dolt fel. Byt fläkt och njut av ditt nya hus.
2) Objektsbeskrivningen anger mekanisk frånluft. Har du frågor på hur detta fungerar är det upp till dig som köpare att ställa dessa frågor.
Som andra skriver, det är inget dolt fel. Byt fläkt och njut av ditt nya hus.
Jag bor också i ett hus från -80 där fläkten gick för 2 år sen. Satte in en ny men vet att flera grannar enbart bytt lager. Dessa kostar runt 50kr styck. Inte så svårt att byta beroende på fläkt typ men värt att kolla.B bearcave skrev:Material + arbete har jag fått två offerter på och väntar på en tredje. Ena var på 12k fast pris, andra runt 25k fast pris. Inte summor jag gärna tar om jag inte behöver det.
En besiktningsman och säljaren har inte noterat några fel på ventilationen inför köp. Tycker personligen inte att det är orimligt att diskutera om jag som köpare trots det borde ha fångar upp felet innan köpet.