Hej!

Fråga till er som kan papptak. Är detta riktigt gjort? Jag hade föredragit att pappen viks upp mot fasad och inte läggs platt på plåten. Det ligger alltså INTE papp bakom eller under plåten. Utan en skarv ovanpå plåten.

är rädd för att skarvarna i plåten kommer läcka med tiden…eller om vattnet står högt vi kraftiga skyfall. Samt att släpper det mellan plåt och papp läcker det i skarven.

tankar?

• Trästaket vid asfaltväg, röd markering kring svart skada eller öppning. Närbild, detaljorienterad, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket mot asfaltsgrund, två markerade punkter med röda cirklar, tecken på eventuellt skadedjur eller slitage.
    Skapa konto
  • Ett brunstaket längs en asfalterad yta, skuggor synliga, slitet, utomhus under dagtid.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
Marc Abramsson och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
Stefan Hellberg Stefan Hellberg skrev:
Jag hade föredragit att pappen viks upp mot fasad och inte läggs platt på plåten. Det ligger alltså INTE papp bakom eller under plåten. Utan en skarv ovanpå plåten.
Jag hade också föredragit att dra pappen under plåten och uppvikt på fasaden under plåten.
Du får nog hålla koll på den där skarven och underhålla (tjära) den med jämna mellanrum för att undvika att den åldras och börjar läcka.

Plåtskarvarna bör du nog foga också så att det inte kryper in vatten i dom.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Nej det är inte riktigt gjort utan det är en typisk fusklösking. Pappen ska ha ett uppvik på helst 30cm men lite lägre måste man leva med ibland på renoveringar men 0cm är aldrig ok.

Lösningen du fått användes flitigt förr i tiden men har inte varit ok i ett par årtionden av bra anledning.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
gör om och gör rätt själv

• Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
gör om och gör rätt själv
Varför ska man göra om arbetet själv när man lejt bort arbetet för att få ett professionellt utförande? Reklamation är vad som gäller.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K
Ska vara uppvik bakom plåten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Varför ska man göra om arbetet själv när man lejt bort arbetet för att få ett professionellt utförande? Reklamation är vad som gäller.
risken är ju att få samma jobb igen jag hade tat tillbaka pengarna och gjort det själv

• Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har kommit i kontakt med ägaren av firman, som var mycket tillmötesgående. Dom kommer och lägger ett extra lager papp upp mot plåten och lämnar sedan 10 års skriftlig garanti. Känns vettigare än att göra om allt....

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Har kommit i kontakt med ägaren av firman, som var mycket tillmötesgående. Dom kommer och lägger ett extra lager papp upp mot plåten och lämnar sedan 10 års skriftlig garanti. Känns vettigare än att göra om allt....
Vad är det för företag? tänker om 10 års garanti är värt något om det inte finns kvar om 3år. Tycker du ska kräva din fulla rätt.

• Gilla
  • Arg
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Plåten ska bort först, sen ska pappen upp till panelbrädorna, sen ska plåten på igen.
Men pappläggarna gör inte det, det får du ta ut en plåtslagare som fixar.
Alternativet är att limma pappen på bef plåt och sätta en ny plåt utanför.
Kommer aldrig hålla tätt annars.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Det var så jag gjorde i dessa lägen förutom att jag avslutade med en nytt litet plåtbleck.

Beroende på vilken papptillverkaren är så kan det finnas en garanti som är fristående från firman som gjort jobbet, har du rätt till en sådan så ser du till att du får den.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.