Nu har jag letat timvis på Google, Amazon, Temu... efter smalare plockbackar än 10-11 cm bredd. Jag har många olika brickor, muttrar etc i bara litet antal som jag vill kunna förvara på ett överskådligt och utrymmesbesparande sätt. Jag har en uppsättning plockbackar sedan tidigare på skenor och gillar konceptet. Så jag vill INTE ha små separata sortimentslådor etc som det finns gott om. Inte heller fackindelning horisontellt då det blir svårt att se prylarna och svårt att plocka upp dom. Längdindelning av bredare backar är knivigt när det inte finns några färdiga spår.

Så jag efterlyser små plockbackar med 40-60 mm bredd. Finns det?? Det HAR funnits i alla fall för jag har en gammal back som är L70, B50, H40 mm. Skulle vara perfekta mått.

K
Jag hade slaktat en sortimentslåda och skruvat fast insatsboxarna i en liten trälist

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jodå, man kan tänka sig ett antal alternativa lösningar. Plastpåsar t t ex.
Men nu är jag ju så *** envis och vill ha just små plockbackar.

Ingen som har sett nåt ställe som säljer 40-60 mm breda plockbackar?

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
Det låter som att du behöver en 3D-skrivare! 🙂

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Haha - min tanke oxå för nån timme sedan. Men det känns som en jäkla överkurs att sätta sig in i den världen också. Plus skapa en ritning över plockbacken. Oorrrkkkaa...

Du behöver ju inte göra ritningarna själv. Sök lite på gridfinity så ska du se att allt du vill ha redan finns. ;)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag skulle göra rader av sammanhängande fack i plywood om jag skulle vilja ha öppna fack i den storleken. Det är frågan om enstaka objekt och inte 100 skruv som man vill kunna ta med sig så det spelar ingen roll att de sitter ihop.

z_bumbi: och hur skulle du haka upp en sån konstruktion på skenan?

Sebastian med huset: Den där är ju stor som ett flygfält! Jag vill ju ha SMALA plockbackar.​

C cosmic skrev:

z_bumbi: och hur skulle du haka upp en sån konstruktion på skenan?​

Sebastian med huset: Den där är ju stor som ett flygfält! Jag vill ju ha SMALA plockbackar.​

Nejdå, det är bara Ahlsells listning som är konstig 😊 Men jag såg som sagt fel, det var bara etiketten som var 38 mm...

Jag har biltemas med enstaka hållare och då går det t ex använda en bit plywood som passar bakom läppen på.hållaren eller att såga ett spår.
De som sitter på en lång skena typ riktig verkstad måste jag kolla på. Ev i morgon.
Jag gissar att om det ör smalare avstånd kan man skruva dit en plåt t ex en bit spikplåt eller spikband och få det att fästa. Eventuellt kan man låsa med en bit under skenan.

Tack för svar och tips allihop. Jag satsar nog på det här:

Köper ett gäng plockbackar med 10 cm bredd på Jula, vähhskena, en tub plastlim och lämplig plastskiva 3-4 mm tjock. Klipper till den och limmar längsgående remsor i backen. Så får jag två B 45 mm backar i en.

Gäller bara att hitta en pålitligt plastlim. Har lite svaija erfarenheter av att limma plast.
Tips på bästa/starkaste plastlim??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.