2 196 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Är spisen jag skall köpa möjlig att koppla in
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja, naturligtvis. Tack för påpekandet. Nu är det korrigerat.
fick det att funka köpte en ny kontakt till spisutaget, den tidigare kontakten var plomberad på nollan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Menar du att du köpte en ny kontakt (hane) och anslöt i befintligt uttag (hona) och så fungerade det?
Om det var så det gick till så får man gratulera. Tur att nolla var ansluten i uttaget (den ska vara det men det är inte ovanligt att den inte är det). Annars hade du stått med en trasig spis.
Eller kontrollmätte du något?
Om det var så det gick till så får man gratulera. Tur att nolla var ansluten i uttaget (den ska vara det men det är inte ovanligt att den inte är det). Annars hade du stått med en trasig spis.
Eller kontrollmätte du något?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är nästan omöjligt att tyda vad trådskaparen menar.
Men som jag tror (med betoning på tror) så har vi först bilden av den bef.l spisen med sina 4 trådar. Anslutningsschemat där ser ut att visa att den spisen var inkopplad med två faser och nolla, enl 3e alternativet på schemat.
Bilden under verkar vara från den nya spisen, med 5 trådar, den är då troligen inkooplad med 3 faser och nolla.
Det som är riktigt oronade här är att TS sedan skriver att den tidigare var "plomberad" på nollan. DET går inte ihop med vad vi ser här, och den nya inkopplingen kan vara ungefär hur fel som helst, stor risk att du har kopplat in spisen så att du får 400V över elementen, det kan då fungera ett tag, men den kommer inte att överleva så länge.
Och jag instämmer med "Returen" men vad fn har du gjort`?
Men som jag tror (med betoning på tror) så har vi först bilden av den bef.l spisen med sina 4 trådar. Anslutningsschemat där ser ut att visa att den spisen var inkopplad med två faser och nolla, enl 3e alternativet på schemat.
Bilden under verkar vara från den nya spisen, med 5 trådar, den är då troligen inkooplad med 3 faser och nolla.
Det som är riktigt oronade här är att TS sedan skriver att den tidigare var "plomberad" på nollan. DET går inte ihop med vad vi ser här, och den nya inkopplingen kan vara ungefär hur fel som helst, stor risk att du har kopplat in spisen så att du får 400V över elementen, det kan då fungera ett tag, men den kommer inte att överleva så länge.
Den första bilden med 4 trådar är nog 3 faser och jord då han skrev att perilexstickproppen bara har 4 stift och är plomberad för nollan (är stickproppen helgjuten så är det alltid nollstiftet som saknas vad jag har sett) men det blir svårt att veta då TS slutat svara samt inte kan uppvisa bild på uttaget som flera frågat om 🤪👍H hempularen skrev:Det är nästan omöjligt att tyda vad trådskaparen menar.
Att ett stift saknas skulle inte jag kalla plomberad. Det låter snarare som att ett hål saknas i uttaget. Men ett sådant uttag har jag aldrig sett.
Jag har sett ett sånt uttag. Det satt nån sorts plastpinne i nollans hål för att förhindra att man stoppade i en stickpropp med nollpinne.D Daniel 109 skrev:
Om TS hade ett sånt uttag så är det nog 100% säkert att nollan saknas i uttaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden