Tycker detta med ludd och flisor påminner om kiselbehandlad trall som det finns ett gäng trådar om.
Vet inte om orsaken någonsin blev klarlagd, eller för den delen om det går att göra ngn quick fix.

Gamla skurgolv var knappast gamla skurgolv under de första 20-30 åren förr heller. Sedan antar jag att vi normalt inte gick barfota eller i strumplästen inomhus utan hade skor på mestadels. Skurning har alltid varit jobbigt och besvärligt med allt möblemang som är i vägen, så det normala bör ha varit att sopa, utom vid högtidliga tillfällen med fint besök.

Det fina med gamla skurgolv är ju att damm och smuts inte syns lika tydligt som med dagens golvmode med blanka, ljusa, helt släta golv där varje dammkorn, smuts/fläck/jack/repa lyser i ögonen som en fyrbåk så att man tvingas städa i tid och otid.

Slutligen vet jag att Gysinge menar på att såpan måste vara överfettad för att fungera och ge ett fint hårt och tåligt skurgolv med tiden. Den vanliga såpan som tillverkas av industrirester vid massatillverkning är inte överfettad utan fungerar uttorkande. Jag föreställer mig då att resultatet skulle kunna bli ngt i stil med det som TS golv visar.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hela övervåningen i mitt hus har naket, obehandlat grangolv. Det luddar inget alls och är inte särskilt mjukt heller, men huset byggdes 1926 så det är nog därför.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Slutligen vet jag att Gysinge menar på att såpan måste vara överfettad för att fungera och ge ett fint hårt och tåligt skurgolv med tiden. Den vanliga såpan som tillverkas av industrirester vid massatillverkning är inte överfettad utan fungerar uttorkande. Jag föreställer mig då att resultatet skulle kunna bli ngt i stil med det som TS golv visar.
Problemet tycker jag att det är dåligt förklarat vad som menas med överfettad såpa och kvantitativa metoder att kontrollera detta, till kanske tillverkarnas förtret - alltså att kunden har metod att kontrollera varan...

Det som jag noterat i syftet på helt annat är hur mycket NaOH kan man blanda i konc. såpan innan man når pH 13 - syftet var inte kolla överfettning utan syftet var att få upp pH 13 för att såpans redan goda kaminglasrengörande förmåga som koncentrat till ännu bättre på att lösa kondenserad tjära på glaset med hjälp av högre pH.

Där skiljer det sig mycket som tex. biltemas gamla såpa på förmodligen tallolja så räckte det med 1 gram NaOH för 2 dl att nå pH 13, men golvsåpa baserad på sojaolja från Herdin så behövde man 4 gram NaOH på 2 dl innan man nådde pH 13.

Med andra ord var det något som förbrukade NaOH i Herdins Golvsåpa och höll tillbaka pH höjningen tills den delen var förbrukad - om det var överfettningen som åt upp NaOH eller något annat kan jag inte svara på.

Jag har inte provat på Gysingesåpa eller annan såpa som säger sig vara överfettad i sin marknadsföring i hur mycket mer NaOH de förbrukar innan de når pH 13, för att kunna säga att såpa som kan ta upp mer NaOH för att nå pH 13 är ett bevis på att den är mer överfettad än annan såpa som når pH 13 med mindre dos NaOH.

Överfettning kan också tänkas baseras på steroler (varav kolesterol är en av dem), som är en icke förtvålningsbar fett/olja som både fins i växt och djurrikets fetter, dock kan man vara rätt säker att såpa baserad på tallolja inte har några steoroler i sig då talloljan från råsåpan i pappersbruken är en högt raffinerad produkt där man plockat ut många attraktiva ämnen som tex. olika hartser och hartssyror innan det blir en saluförd tallolja.

Själv hade jag gärna sett att såpan som blir från kokerierna av pappersmassan - såldes i en icke raffinerad form med alla de olika fetterna och hartser som fins i trä för just såpskurning av både golv och trall eftersom denna innehåller just dom fettsyrorna som i sakta mak försvinner från träet när solen och regnet bearbetar träet utomhus och dessa oljor sakta dunsta iväg och få träet att sakna bli grövre i sina årsringar och skrumpnar
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
såpan framställs genom en reaktion mellan fettsyror och kaliumlut. Efter man blandat ingredienser reagerar dom med varandra och bildar såpan. Om det blir liten obalans mellan ingredienser blir det överskott av fettsyror eller kaliumlut i blandningen efter att tillverkningen av såpan är avslutat. Är såpan basisk typ pH 13 så är det ju så klart en överskott av lut i såpan. Hur kan man då påstå att det finns överskott av fetsyror i såpan med pH13? Förklara för mej gärna ni som vet....
 
Köpesåpan från affären ligger runt 10,5 - 11 i pH i konc. form - så den är troligen justerad pH-mässigt efter kok och mognad med någon syra innan den saluförs för att inte ha för hög pH och tex. skada ögon med permanent skada om man får stänk av tex. konc.såpa under upphällning.

Många tvättmedel och maskindiskmedel ligger också runt pH 10,5 i brukslösning av samma skäl.
 
G gaia skrev:
såpan framställs genom en reaktion mellan fettsyror och kaliumlut. Efter man blandat ingredienser reagerar dom med varandra och bildar såpan. Om det blir liten obalans mellan ingredienser blir det överskott av fettsyror eller kaliumlut i blandningen efter att tillverkningen av såpan är avslutat. Är såpan basisk typ pH 13 så är det ju så klart en överskott av lut i såpan. Hur kan man då påstå att det finns överskott av fetsyror i såpan med pH13? Förklara för mej gärna ni som vet....
Om det är som xxargs skriver att det finns fettsyror som inte förtvålas/bildar såpa utan kvarstår mer eller mindre intakta i såpan så är kanske det ett exempel på "överfettad" såpa?

Kanske är det så all såpa är om den inte raffineras vidare så som xxargs beskriver:
X xxargs skrev:
Själv hade jag gärna sett att såpan som blir från kokerierna av pappersmassan - såldes i en icke raffinerad form med alla de olika fetterna och hartser som fins i trä för just såpskurning av både golv och trall eftersom denna innehåller just dom fettsyrorna som i sakta mak försvinner från träet när solen och regnet bearbetar träet utomhus och dessa oljor sakta dunsta iväg och få träet att sakna bli grövre i sina årsringar och skrumpnar
Jag vet att samma invändningar finns för industriell tvåltillverkning av klassiska hårda tvålar. Man raffinerar bort t ex överskottsglycerin från tvålmassan och säljer den som en beståndsdel i handkräm som är nödvändig för att återfetta huden efter tvätt. På så sätt tjänar man pengar flera ggr. I gamla traditionella tillverkningsmetoder fanns alla ämnen kvar och tvålarna var inte så uttorkande på huden. (OBS, innehåller/baseras på hörsägen, antaganden och rena killgissningar. 😱😳🤔😁 )
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.