P
Har ju förr funnits många fler än grythyttan som gjort liknande stolar som är så lika så dom knappt kan skiljas från originalen..

Men ett tips är att titta på själva stålramens utformning det skiljer lite på vissa där som ska vara gjord i ett riktigt fjädrande material ofta riktigt fjäderstål. Min far jobbade på ett ställe som för ca 55-65 år sen gjorde liknande stolar / kopior..

står nån kvar ännu hos mina föräldrar som har fått nytt trä många ggr..

Firman som gjorde dessa lagade lastbilar och lastbilssläp och byggde även om släp och lastbilsramar osv som huvudsaklig sysselsättning men gjorde en del möbler när man inte hade fullt upp med andra uppdrag som balkongräcken , trappräcken osv osv

Så det kan skilja mycket och alla kallar gärna allt som liknar för grythyttan även om fanns fler som gjorde liknande stolar

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi har varianten i grå plast. Ca 6 år. Står sig mycket bra, bara nån missfärgning och nån rostig skruv. Bra ”gung” som många sagt. Förvaras ute under kapell.

F fribygg skrev:
Ett år gamla, lacken flagnar redan och du skriver " inget fel alls på dessa" för mej låter det som ett stort fel att lacken flagnar så fort..
Jag menar att för de pengarna är det väl rimligt att hålla dem inomhus på vintern eller leva med att slipa och lacka. Pris/prestanda oslagbart.

C ConnyN skrev:
Jag tycker att Grythyttans utemöbler är jättetrevliga. Klassiskt svenska utemöbler. Enkla, praktiska - men horribelt dyra.

Rusta har ett utemöbelset i samma stil för en bråkdel av kostnaden.

Är det någon som har ett sånt set och kan berätta om kvaliteten efter några år? Är de totalt skräp eller bra för sitt pris?
Jag köpte in fem sådana set till jobbet för 4 år sedan och är generellt mycket nöjd. Av alla stolar så rostade EN redan första året men övriga inte. Stolarna gungar bra och har inte gett med sig. Inget fel på borden. Precis som Grythyttans behöver de oljas på våren. Våra har förvarats inomhus oktober till mars. Absolut värda sitt pris tycker jag!

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Purre
Den dagen man har ett passande ställe för dom så är jag själv sugen på Mölle från Mio, samma stil men känns som bättre kvalité

C ConnyN skrev:
Jag tycker att Grythyttans utemöbler är jättetrevliga. Klassiskt svenska utemöbler. Enkla, praktiska - men horribelt dyra.

Är det någon som har ett sånt set och kan berätta om kvaliteten efter några år? Är de totalt skräp eller bra för sitt pris?
Jag köpte Biltemas med fuskträ i grått. För mitt bruk som reservbord på en ganska sällan nyttjad uteplats (har tämligen stor gård, med 6 altaner) har vi faktiskt uppskattat att de kan stå ute i ut o skur och ”gunget” samt komforten har överaskat. Kanske inte det första valet för puritaner men som oömma o sittvänliga stolar är dom helt Ok o bra prissatta. (Nu var det ett par år sedan jag köpte dem och vet inte om de är kvar i sortimentet, men då fanns bruna alternativt gråa) Skulle helt klart köpa dem igen.

Kolla på Mios variant istället. Ingen direkt erfarenhet av de, bara suttit i de en gång. Men de känns rejäla.

Rätt dyra dock, men håller de 20år mot rusta i något år är det ju försumbart.

Brukar inte svara i sådana här forum. Men denna gång kan jag inte låta bli, då detta är en hjärtefråga för både mig och min make. Vi är båda uppvuxna med Grythyttan möblerna. Min morfars Grythyttan möbler från 1940-talet finns fortfarande kvar i familjen (men med bytta träribbor så klart). När det sedan var dags för oss att köpa utemöbler så var det ett självklart val att köpa Grythyttan möblerna. Våra grannar däremot gick och köpte köpte sig Rustas tolkning på Grythyttan och efter ett gäng härliga middagar både hos dom och hos oss så kunde vi alla konstatera att inget går upp emot komforten i Grythyttan möblerna. Gunget är så mycket skönare i Grythyttan möblerna och de är något bredare. Kan inte uttala mig om kvaliten på Rustas möbler. Mycket handlar nog om att faktiskt ta han om sina möbler på rätt sätt. Det jag gillar med Grythyttan möblerna är att du kan byta ut träribborna och på så sätt förlänga livstiden på möbeln. Tittar man på Rustas stolar så har de en välvd träribba längst fram som jag tror kan vara svår att byta ut. Som ni säkert förstår så är jag team Grythyttan här trots det höga priset. Jag se det som en investering med tanke på vad man får betala för Grythyttan på andrahandsmarknaden. Men tänk till när det kommer till val av träslag. Furun är mjuk och stolarna tunga så efter ett par år så har armstöden en tendens till att lossa på Grythyttans furumöbler. Det är ju i armstöden man oftast lyfter stolarna i när man ska flytta dom. Teaken däremot är hårdare och tåligare, men ack så mycket dyrare tyvärr. Men går ni i tankar på Grythyttan och har råd så skulle jag slå till. Jag lovar ni kommer inte att ångra er!

• Gilla
Johannesbook och 6 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:

Våra är inne på 4:e året, och förra sommaren slipade, oljade och betsade vi för att matcha däck/fasad. De är som nya :) Skönt gung. Jag har dom täckta på vintern. Nöjd!

• IMG_8910.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
L Li no skrev:
Våra är inne på 4:e året, och förra sommaren slipade, oljade och betsade vi för att matcha däck/fasad. De är som nya :) Skönt gung. Jag har dom täckta på vintern. Nöjd!
Vi har haft dessa som följde med huset (byggt 1969) som vi köpte 2006. Man ser ju att designen rört lite på sig på både bord och stolar. Dina stolar med välvda front ser ju extra sköna ut. Men våra är fantastiska! Just gunget är fenomenalt, och jag väger ca 95 kg.
DSC_0003.JPG
Skapa konto

DSC_0004.JPG
Skapa konto

Vi har inte behövt byta träet, men sambon slipade dem och målade stommen vid något tillfälle. Står under pressning då det inte är säsong.

Jag tror förre ägaren som flyttade till lägenhet tyvärr tog med sig två med armstöd.

Stol utan armstöd är det inte samma gung i, tyvärr. Men de sitter man inte ens 5% så mycket som man sitter i de med armstöd.

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.