Jag tycker att Grythyttans utemöbler är jättetrevliga. Klassiskt svenska utemöbler. Enkla, praktiska - men horribelt dyra.
Rusta har ett utemöbelset i samma stil för en bråkdel av kostnaden.
Är det någon som har ett sånt set och kan berätta om kvaliteten efter några år? Är de totalt skräp eller bra för sitt pris?
Rusta har ett utemöbelset i samma stil för en bråkdel av kostnaden.
Är det någon som har ett sånt set och kan berätta om kvaliteten efter några år? Är de totalt skräp eller bra för sitt pris?
Tack! Det var lite detta jag funderade över.AXS skrev:
Billigt och skitbra lär det ju inte vara.
Billigt och uselt vill jag inte ha.
Billigt och helt okej, det hade varit good enough. Men stolar som sakta böjs sönder, det är inge bra.
Vi köpte dessa 2022.
Fina första året, men dålig kvalité på trä.
Bordet har slagit sig, och är lite snett och vint.
En stol har en bräda gått sönder,
I övrigt skönt gung i stolarna men allt trä behöver bytas ut
Ingen stol har ännu tappat formen kan tilläggas.
Fina första året, men dålig kvalité på trä.
Bordet har slagit sig, och är lite snett och vint.
En stol har en bräda gått sönder,
I övrigt skönt gung i stolarna men allt trä behöver bytas ut
Ingen stol har ännu tappat formen kan tilläggas.
Jag har mormors orginal Grythyttan från 1955 så jag har ingen egen erfarenhet av hur det är att äga kopior.
Föreslår att du köper riktiga stommar och renoverar själv om nya orginalmöbler känns för kostsamma.
Föreslår att du köper riktiga stommar och renoverar själv om nya orginalmöbler känns för kostsamma.
Precis. Ett år på mina Grythyttankopior från Rusta nu, lacken flagnar men inget fel på stommarna. Så länge man underhåller träet noga är det inget fel alls på dessa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Även originalen är tyvärr ofta nedsuttna efter ett antal decennier. Nu är det förstås skillnad på det och några år, min poäng är mest att det inte alltod är helt lätt att köpa begagnade original och bli nöjd heller.
Ett år gamla, lacken flagnar redan och du skriver " inget fel alls på dessa" för mej låter det som ett stort fel att lacken flagnar så fort..J Johannesbook skrev:
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Vi är inne på tredje året med Rusta-möblerna, allt är rakt och helt än så länge. De står under var himmel i ur och skur, flyttas in under tak vintertid.
Är inne på fjärde och femte året med två uppsättningar av Rustas Furuvik-möbler. Inga fel på gunget, de har spänsten kvar. Träbitarna är det heller inga fel på, har oljat/betsat vartannat år ungefär. Står förvarade i källaren på vintern.