17 530 läst ·
32 svar
18k läst
32 svar
Är reglarna i min innervägg tryckimpregnerade?
I vanliga fall brukar jag vara väldigt tveksam till (och trött på) alla trådfrågor om dolda fel, men...
För detta fallet så kanske det finns en chans:
- Det är fel som inte kan upptäckas utan förstörande undersökning.
- Säljarna torde känt till det.
- Det finns förutom undersökningsplikt en upplysningsplikt
Nu är undersökningsplikten så långtgående att det inte är säkert att du skulle lyckas i en process i alla fall.
Tidstypiskt ja, men knappast något man räknar med i innerväggar, utan syllar och källar-regelverk.
För detta fallet så kanske det finns en chans:
- Det är fel som inte kan upptäckas utan förstörande undersökning.
- Säljarna torde känt till det.
- Det finns förutom undersökningsplikt en upplysningsplikt
Nu är undersökningsplikten så långtgående att det inte är säkert att du skulle lyckas i en process i alla fall.
Tidstypiskt ja, men knappast något man räknar med i innerväggar, utan syllar och källar-regelverk.
Du skriver ju att ni inte upplevt några lukter själva. Så varför göra något alls? Jag skulle aldrig ens tänka tanken att riva varenda vägg och byta virke bara för att det ev kan ge problem vilket ni inte verkar uppleva.Bybon skrev:Det beror väl på vad man uttrycker som problem. Vid besiktningen i våras innan vi köpte huset så noterade besiktningsmannen att han kände en kemisk doft men det är inget vi har märkt av eller har lidit av. Vi tittade på ett 70-talshus innan med tryckta syllar och där stank det ordentligt så vet hur det kan lukta.
Jag misstänker även att fasaden är tryckt eller behandlad på något sätt då jag också tycker den ser grönfärgad ut där det inte är falurödfärg.
Hej!
Lite input, kåken är byggd "1909" så det är inget tidstypiskt att det skulle finnas tryckt virke.
Vattenskadan var 2013 och det skulle vara åtgärdat av försäkringsbolaget men de har uppenbarligen inte fixat allt då jag hittade skadorna på spånskivorna.
Det är svårt att avgöra om vi upplever några lukter orsakat av pentaklorfenolet. Det finns ett par unkna dofter på ett par ställen men en skadereglerare vi hade ute i ett annat ärende från LF trodde det berodde på döda möss i väggarna, då visste vi inte att de fanns tryckt virke i innerväggarna när de var här.
Kallebo vad menar du med preskriberat efter snart 40 år?
Lite input, kåken är byggd "1909" så det är inget tidstypiskt att det skulle finnas tryckt virke.
Vattenskadan var 2013 och det skulle vara åtgärdat av försäkringsbolaget men de har uppenbarligen inte fixat allt då jag hittade skadorna på spånskivorna.
Det är svårt att avgöra om vi upplever några lukter orsakat av pentaklorfenolet. Det finns ett par unkna dofter på ett par ställen men en skadereglerare vi hade ute i ett annat ärende från LF trodde det berodde på döda möss i väggarna, då visste vi inte att de fanns tryckt virke i innerväggarna när de var här.
Kallebo vad menar du med preskriberat efter snart 40 år?
Reglarna har funnits där i fyrtio år utan att orsaka några problem -riktigt?
Hade du INTE upptäckt de pentaklorfenolkontaminerade reglarna, hade du då inte levt lycklig i alla dina dagar?
Om så, återigen -vad är problemet? Mycket väsen för lite ull?
Staffan
Hade du INTE upptäckt de pentaklorfenolkontaminerade reglarna, hade du då inte levt lycklig i alla dina dagar?
Om så, återigen -vad är problemet? Mycket väsen för lite ull?
Staffan
Det kan jag omöjligt svara på då jag inte ens har bott i huset i ett halvår. Jag har ingen aning om ifall tidigare ägare har lidit av det eller inte under de 40 åren reglarna har funnits i fastigheten.Staffan2000 skrev:
Problemet är att tryckimpregnerade reglar med pentaklorfenol är inget man räknar med ska finnas i konstruktionen, speciellt inte i innerväggar i ett hus från "1909".
Vid överlåtelsebesiktningen noterade besiktningsmannen en antydan till kemisk doft. Vet hur de kan lukta när det går långt, och det kan ju ske att de går långt här också så länge reglarna finns i fastigheten.
Det kommer.endå inte.räknas.som ett.dolt.fel.
Förra led förmodligen aldrig, kanske inte ens visste själv att det idag räknas som "fel".
Dessutom antydde besiktningman doft så då borde man kanske undersökt djupare?
Ursäkta punkterna inte överens med telefonenstangentbord
Förra led förmodligen aldrig, kanske inte ens visste själv att det idag räknas som "fel".
Dessutom antydde besiktningman doft så då borde man kanske undersökt djupare?
Ursäkta punkterna inte överens med telefonenstangentbord
Problemet är att tryckimpregnerade reglar med pentaklorfenol är inget man räknar med ska finnas i konstruktionen, speciellt inte i innerväggar i ett hus från "1909".
Det spelar ingen roll. Nu är det som det är.
En stor del av husets innerväggar och även en del golv är pentaklorfenolkontaminerade (säg det tio gånger i rad efter några nageldragare). Som jag ser det har du tre val
1. Gör inget.
2. Riv halva huset och byt ut det pentaklorfenolkontaminerade virket.
3. Sälj huset.
Det spelar ingen roll. Nu är det som det är.
En stor del av husets innerväggar och även en del golv är pentaklorfenolkontaminerade (säg det tio gånger i rad efter några nageldragare). Som jag ser det har du tre val
1. Gör inget.
2. Riv halva huset och byt ut det pentaklorfenolkontaminerade virket.
3. Sälj huset.
Vad bra, då är vi överens om att det finns ett problem nu. Det är därför jag söker råd i ämnet.Staffan2000 skrev:Problemet är att tryckimpregnerade reglar med pentaklorfenol är inget man räknar med ska finnas i konstruktionen, speciellt inte i innerväggar i ett hus från "1909".
Det spelar ingen roll. Nu är det som det är.
En stor del av husets innerväggar och även en del golv är pentaklorfenolkontaminerade (säg det tio gånger i rad efter några nageldragare). Som jag ser det har du tre val
1. Gör inget.
2. Riv halva huset och byt ut det pentaklorfenolkontaminerade virket.
3. Sälj huset.
TheGame: Vi undersökte det och kunde hitta något tryckt virke i grunden osv. Vi misstänkte den gamla plastmattan i tvättstugan. Vi förväntade oss inte att det fanns i innerväggarna.
Om man ska börja byta ut virket, bör man vara väldigt försiktig med spånet som blir när man hanterar det?
http://www.removit.se/kunskapsbank/impregnerat-virke/Bybon skrev:
Man kan gissa att sunt förnuft och engångsföreteelser är befriat från hälsorisker.
Dammsugare och andningsskydd vid sågning samt städning efter varje pass kan vara på sin plats.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du gör ett problem av nått som inte är det. Byt ut de reglar där du öppnat upp väggen redan, lägg tillbaks skivorna och glöm sedan bort det tills/om det blir ett verkligt problem och inte ett hypotetiskt ett.
Vad bra, då är vi överens om att det finns ett problem nu. Det är därför jag söker råd i ämnet.
Inte alls.
Jag bara räknar upp olika möjligheter, där en av dem innebär att du i slutändan kan stå framför en tom grund omgiven av ett berg av sopsäckar innehållande pentaklorfenolkontaminerat virke. Det alternativet tycker jag är det sämsta. Men om du vill skapa din egen ruin så är det bara att sätta igång. Och när du går loss med kofot och slägga, håll utsikt efter förekomst av Asbets, den kan som bekant finnas i såväl isolering, golvmattor, kakelfix...
Vänliga hälsningar
Staffan
P.S.
höll på att glömma alla gamla elkablar som inte gillar att ryckas i.
Så även de kan ge dig lite pyssel ifall du får en ledig stund över innan ålderdomshemmet.
Inte alls.
Jag bara räknar upp olika möjligheter, där en av dem innebär att du i slutändan kan stå framför en tom grund omgiven av ett berg av sopsäckar innehållande pentaklorfenolkontaminerat virke. Det alternativet tycker jag är det sämsta. Men om du vill skapa din egen ruin så är det bara att sätta igång. Och när du går loss med kofot och slägga, håll utsikt efter förekomst av Asbets, den kan som bekant finnas i såväl isolering, golvmattor, kakelfix...
Vänliga hälsningar
Staffan
P.S.
höll på att glömma alla gamla elkablar som inte gillar att ryckas i.
Så även de kan ge dig lite pyssel ifall du får en ledig stund över innan ålderdomshemmet.
