5 099 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Är radialsågen snabbjobbad?
Jag har idag en Metabo 303 gersåg och planerar att montera den på en arbetsbänk i källaren, men den måste i så fall monteras väldigt långt ut från väggen för att få plats med gejdrarna och spånsugsmunstycket. Jag stör mig också på att det är väldigt svårt att ställa in exakta vinklar.
Bosch har en modell med robotarm som ser ut att kunna monteras helt intill väggen med den är gräsligt stor och dyr.
Har därför börjat fundera på om en radialsåg är rätt för mig... Troligen en dewalt eftersom det oftast är dem man ser på Blocket. Ni som jobbat med dem, hur lätt går det att ställa om från 90 grader till 45 och tillbaka till 90.0 igen?
Bosch har en modell med robotarm som ser ut att kunna monteras helt intill väggen med den är gräsligt stor och dyr.
Har därför börjat fundera på om en radialsåg är rätt för mig... Troligen en dewalt eftersom det oftast är dem man ser på Blocket. Ni som jobbat med dem, hur lätt går det att ställa om från 90 grader till 45 och tillbaka till 90.0 igen?
Förtydligande: Jag har förstått att grundinställningen av sågen är tidsödande, men är det lika illa varje gång man ställer om den till att såga i en annan vinkel?FemTummar skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ska bli intressant att följa tråden för jag har aldrig förstått vad man har för användning av dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
En Kapex skulle inte vara ett alternativ? Den ser inte ut att kräva så mycket utrymme bakom.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
5-6 gånger? Du får en ny för under 11 från Tyskland.
Bästa svaret
Dels har du en skala högst upp som kan använda, men snabbast är att du mäter in 90 och +/-45, samt ev andra vinklar, mot bordets bakkant, och sågar referenssnitt i bordet som du markerar . När du skall ställa om sågen använder du snitten som referens. Eftersom sågarmen är så lång så får du hög precision i vinklarna vid omställning. Dessutom kan snitten användas som referens mot markeringar på arbetsstycket, du ser var snittet kommer hamna, utan att syfta eller använda en laserlinje.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Kan man luta en radialsåg från lodplanet också?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Klicka här för att svara