useless useless skrev:
Dom där är bara 17 cm höga och står löst på marken. Inte särskilt stabilt tycker jag?

Vad är det du försöker uppnå som inte funkar med vanliga standardlösningar? Ska det vara någon form av bombsäkert skyddsrum?
Jag tänkte ställa dom på stenplattor (som har större bottenarea än plintarna) som i sin tur ligger på grus.

Anledning till min nervositet är att jag ska flytta en stuga på 34kvm, eller ett mindre hus kanske stämmer bättre (den är 7,5m*4,5m och 5,5 meter hög). Jag har ingen aning om hur tung den är men jag kan inte tänka mig att den väger mer än 10 ton. Jag tänkte ha 2 rader med plintar. Totalt 16st. Det ger en vikt på varje plint på 625kg vilket anses för mycket för de ordinarie plintarna i bygghandeln som ska klara 400kg (beroende på markförhållanden). Denna kan dock utökas till det dubbla om man ställer dom på en stenplatta. Nackdelen med dessa plintar är dock att jag måste gräva ner dom tills bara 5cm sticker upp och det lämnar inte mycket utrymme under plintgrunden för ventilation om bärlinan ska ligga dikt an mot plintarna vilket de måste. Men då får jag inte den nödvändiga glipan på 20cm som krävs för ventilation så jag håller på att stressa sönder mig exakt vilken lösning som blir bäst. Vill inte att nånting knäcks när stugan lyfts på plats eller att plintarna börjar sjunka djupare ner i marken.
 
E Einh skrev:
Jag tänkte lägga ett lager med tjärpapp eller liknande isolering mellan själva plinten och bärlinan. Är det inte så man gör? Enligt Träguiden ska det vara så för en plintgrund iaf:

[länk]
Jag tror att det finns en viss förvirring om vad du ska göra, och jag tror tyvärr att jag kan ha bidragit till den. Men jag tror inte att du kan göra fel om du följer råden på den där sidan och lägger bärlinan mot plinten med syllpapp emellan och en förankring i bakkant.
E Einh skrev:
Jag tänkte ställa dom på stenplattor (som har större bottenarea än plintarna) som i sin tur ligger på grus.

Anledning till min nervositet är att jag ska flytta en stuga på 34kvm, eller ett mindre hus kanske stämmer bättre (den är 7,5m*4,5m och 5,5 meter hög). Jag har ingen aning om hur tung den är men jag kan inte tänka mig att den väger mer än 10 ton. Jag tänkte ha 2 rader med plintar. Totalt 16st. Det ger en vikt på varje plint på 625kg vilket anses för mycket för de ordinarie plintarna i bygghandeln som ska klara 400kg (beroende på markförhållanden). Denna kan dock utökas till det dubbla om man ställer dom på en stenplatta. Nackdelen med dessa plintar är dock att jag måste gräva ner dom tills bara 5cm sticker upp och det lämnar inte mycket utrymme under plintgrunden för ventilation om bärlinan ska ligga dikt an mot plintarna vilket de måste. Men då får jag inte den nödvändiga glipan på 20cm som krävs för ventilation så jag håller på att stressa sönder mig exakt vilken lösning som blir bäst. Vill inte att nånting knäcks när stugan lyfts på plats eller att plintarna börjar sjunka djupare ner i marken.
Det låter för mig som om du borde gjuta plintarna själv i papprör, så att de passar dina förutsättningar. Om du ska gräva ned stenplattor under varje plint och sedan får plintarna bara sticka upp 5 cm, så låter det som lika mycket jobb som att gräva för en gjutform.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Svara på frågan istället för att vara spydig och dryg.
Hur kom du fram till den slutsatsen?
E Einh skrev:
Anledning till min nervositet är att jag ska flytta en stuga på 34kvm, eller ett mindre hus kanske stämmer bättre (den är 7,5m*4,5m och 5,5 meter hög). Jag har ingen aning om hur tung den är men jag kan inte tänka mig att den väger mer än 10 ton. Jag tänkte ha 2 rader med plintar. Totalt 16st.
c/c mellan plintarna på typ 1 meter och avstånd mellan de 2 raderna på 4,5 meter? Står huset så idag?
 
K Kane skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

c/c mellan plintarna på typ 1 meter och avstånd mellan de 2 raderna på 4,5 meter? Står huset så idag?
Sorry, jag tolkade vad du skrev. Jag ber om ursäkt om din intention inte var att förminska trådens innehåll.
K Kane skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

c/c mellan plintarna på typ 1 meter och avstånd mellan de 2 raderna på 4,5 meter? Står huset så idag?
Huset står helt lös på en gjuten platta. Det finns inget vatten eller avlopp indraget. Ja plintavstånden har jag beräknat från nedan länk:

https://www.traguiden.se/konstrukti...balkar-till-1-planshus1/?previousState=100000
 
Hej
Jag tror du får fråga bredare, för vad du tänker krångla till med har jag aldrig hört talas om.
Men om jag nu ska gissa så ska du flytta ett 10 tons hus från en gjuten platta till typ altanplintar på lösgrus, det känns sådär.

Skapa en ny tråd där du ställer frågan typ såhär: "Hur ska jag göra en ny grund för ett hus på 10 ton?
Nuläge är att den står på en på gjuten platta, jag tänkte ställa den på plintar.
Hur gör jag plintar?
Hur fäster jag huset i plintarna?
Hur säkerställer jag att huset kommer plant?
Behöver jag bygglov?"

Ja det finns säkert 100 frågor till, så kom gärna med nuläge och önskat läge så tror jag vi alla kan svara mer verklighetsnära :cool:

/Workingclasshero
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vanliga kraftiga L-formade stolpskor från närmaste byggvaruhus klarar massor med vikt. Eftersom jag är lat så skruvade jag fast dem i en tillfällig bjälke på rätt nivå hela vägen innan jag hällde i betongen i gjutrören. Då blev de automatiskt raka och i våg.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jag håller med @Workingclasshero här. Det finns andra frågor som är viktigare att reda ut än den exakta utformningen av plintjärnen/stolpskorna.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.