Tänkte gjuta egna plintar som ska bära upp en stuga.

Jag har funderat på vilka järn man ska gjuta in i plinten som bäst tar upp horisontella laster (vind). Nu säger den här hemsidan att stolpjärn (plintjärn) är svagare än balkskor (stolpskor). Kan det verkligen stämma? De balkskor jag har hittat är ju rätt tunna i godset. Klarar de verkligen av horisontella krafter? Jag tänkte fästa bärlinan mellan dessa stolpskor/stolpjärn i plinten.

Såhär säger sidan:
"Stolpjärn är en billigare men oftast även svagare variant av stolpskor. Att använda stolpjärn är oftast en billigare lösning vid gjutning av en större mängd betongplintar till exempelvis staket, räcken, altaner, uteplatser med mera. "

https://montano.se/product.html/stolpjarn-plintjarn#produktinformation

E Einh skrev:
Tänkte gjuta egna plintar som ska bära upp en stuga.

Jag har funderat på vilka järn man ska gjuta in i plinten som bäst tar upp horisontella laster (vind). Nu säger den här hemsidan att stolpjärn (plintjärn) är svagare än balkskor (stolpskor). Kan det verkligen stämma? De balkskor jag har hittat är ju rätt tunna i godset. Klarar de verkligen av horisontella krafter? Jag tänkte fästa bärlinan mellan dessa stolpskor/stolpjärn i plinten.

Såhär säger sidan:
"Stolpjärn är en billigare men oftast även svagare variant av stolpskor. Att använda stolpjärn är oftast en billigare lösning vid gjutning av en större mängd betongplintar till exempelvis staket, räcken, altaner, uteplatser med mera. "

[länk]
En tråd till?

K Kane skrev:
En tråd till?
Det är en annan frågeställning därav en ny tråd. Svara på frågan istället för att vara spydig och dryg.

Jag gissar att det faktum att stolpjärnen kan röra sig oberoende av varandra gör att de håller stolpen sämre. Du ska ju dessutom lycks gjuta fast dem i plinten med exakt rätt avstånd för din bärlina. Dessutom: En bärlina ska ju ligga ovanpå någonting, och vad ska du lägga den på om du använder stolptjärn? Ska den ligga direkt på plinten? Verkar vanskligt givet risken för fukt genom betongen. Då verkar stolpskor bättre, eftersom de gör att bärlinan hamnar en bit upp.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag gissar att det faktum att stolpjärnen kan röra sig oberoende av varandra gör att de håller stolpen sämre. Du ska ju dessutom lycks gjuta fast dem i plinten med exakt rätt avstånd för din bärlina. Dessutom: En bärlina ska ju ligga ovanpå någonting, och vad ska du lägga den på om du använder stolptjärn? Ska den ligga direkt på plinten? Verkar vanskligt givet risken för fukt genom betongen. Då verkar stolpskor bättre, eftersom de gör att bärlinan hamnar en bit upp.
Jag tänkte lägga ett lager med tjärpapp eller liknande isolering mellan själva plinten och bärlinan. Är det inte så man gör? Enligt Träguiden ska det vara så för en plintgrund iaf:

https://www.traguiden.se/konstrukti...laggning/oppen-plintgrund/upplag-for-barlina/

• Byggdetaljkonstruktion med förklaringar, ikoner för 2D- och 3D-vy, skalindikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag tror att denna typ av stolpsko är stabilare än vanliga stolpskor eller plintjärn.

[länk]

Men de är rätt dyra om man ska ha många, jag förstår inte riktigt varför de är så dyra faktiskt.
Ja dom där såg stabila, rejäla och bra ut. Men håller med om priset, man får ju 2 färdiggjutna plintar med fasta järn till det där priset.

Jag fick uppfattningen att du skulle bygga ett staket då du ville ha en lösning som var bra att ta upp vindlast. Är det en stuga så blir ju lasten i princip bara vertikal och då är balkskor en bättre lösning eftersom bärlinan har något att vila på.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag fick uppfattningen att du skulle bygga ett staket då du ville ha en lösning som var bra att ta upp vindlast. Är det en stuga så blir ju lasten i princip bara vertikal och då är balkskor en bättre lösning eftersom bärlinan har något att vila på.
En stuga har ju ett visst vindfång så det bör ju kunna bli rätt stora horisontella krafter när det stormar.

Menar du en balksko som gjuts in i plinten i samma höjd som bärlinan? För bärlinan ska ju ligga dikt an mot själva plinten (förutom ett isoleringslager mellan betong och trä).

Jag tror du överbearbetar hela konstruktionen. Gjut in balkskor som vägs in en bit ovanför betongen.
Jag har aldrig sett någon som sätter balkskor nere i betongen.

E Einh skrev:
En stuga har ju ett visst vindfång så det bör ju kunna bli rätt stora horisontella krafter när det stormar.
Ja, men det är skillnad på skjuvkraft och böjning.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror du överbearbetar hela konstruktionen. Gjut in balkskor som vägs in en bit ovanför betongen.
Jag har aldrig sett någon som sätter balkskor nere i betongen.

Ja, men det är skillnad på skjuvkraft och böjning.
Tror du att det blir bättre om man gjuter plinten helt tom, utan att man gjuter in något. Sen när den har torkat lägger man på syllisolering och därefter lägger man på bärlinan. Bärlinan fästs sedan i plinten genom att man fäster 2 vinkeljärn på var sin sida bärlinan och skruvar fast dessa i plinten. Innan dess har man förstås borrat de 4 hål som behövs i plinten och pluggat dessa så att det går att skruva i.

Eller det bästa vore kanske om man gör ett avtryck i plinten med bärlinan precis när man har gjutit den. På så vis får man en perfekt skåra som passar perfekt för bärlinan när plinten har torkat.

Nej.

Dom där är bara 17 cm höga och står löst på marken. Inte särskilt stabilt tycker jag?

Vad är det du försöker uppnå som inte funkar med vanliga standardlösningar? Ska det vara någon form av bombsäkert skyddsrum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.