311 615 läst ·
5 439 svar
312k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Om man håller ett artificiellt högre pris så menar du alltså på att det inte sker en indirekt exportbegränsning?D Daniel 109 skrev:När de has samma pris på båda sidor om gränsen så behandlas Svenska och Tyska kunder lika. Så nej, det är inte en diskriminering på det sätt som det var mellan Sverige och Danmark. Sedan kan man ju ha andra invändningar mot det. Man vill ju att elmarknaden ska fungera så bra som möjligt och inte ha onödigt höga priser.
Kanske är du av den åsikten att strafftullar inte heller påverkar handel?
Det enda jag sett gällande önskade förutsättningar är att det ska vara riskfritt för investerarna och att jag som skattebetalare ska ta på mig både en del av finansieringen och all risk, i utbyte mot ingen avkastning. Jag tror inte jag behöver påpeka att det är ett svagt prospekt.P paralun skrev:Det finns enorma mängder kapital hos våra banker och investerare.
Men för att investera så måste ju villkoren vara rätt.
EU har klarat av att besluta om revidering av elhandelsavtalet, man har lyft in kärnkraft i Net Zero Industry Act och nu förefaller det "långbänkas" om hur stor andel kärnkraft det får vara inom EU. Men alla förefaller ense om det här att vi måste få fart på Europa för att klara racet med Kina (BRICS) samt USA.
[länk]
Läs vad jag skrev en gång till. Var det vad du påstår att jag menar?
Jo men nu ska man ju bygga SuedOstlink för sisådär + 100 miljarderJ JockeHX skrev:
https://www.cabletechnologynews.co.uk/50hertz-and-tennet-commission-siemens-energy/
Allt för att rädda BMW i Munchen.... 😉 Sen har man ett prima kärnkraftverk i Isar strax utanför Munchen.
Avkastningen är lägre elpris (mer elproduktion = lägre elpris), en ökning av välstånd pga billig energi, en blomstrande elintensiv industri och en klimatsatsning värd namnet där vi gör flera industriprocesser helt fossilfria och till och med exporterar detta till världen.D djac skrev:
Jo och för oss själva är det då mycket viktigt att triangeln Norge, Sverige, Finland och den stora motorn Tyskland fungerar. Vi har en mycket stor volym med industriaffärer mellan länderna.J JockeHX skrev:
Såg en intervju med Hästsvansen Borg (numera utan) och han betonade att det är extremt viktigt att få fart på den här regionen igen.
Jag kan inte läsa dina tankar. Danmark klagade primärt på att de fick högre priser eftersom vi exportbegränsade när vi riskerade effektbrist. De ville ha tillgång till vår billiga svenska vattenkraft.D Daniel 109 skrev:
Tyskland exportbegränsar mot oss också, genom att hålla artificiellt högre priser i norra tyskland.
Är det exakt likadant? Nej. Är det snarlikt? Jag skulle vilja säga det.
Nej, det är helt olika saker. Nu begränsas överföringen av att priset tillåts öka i södra Sverige. Danmark har inte tillgång till svensk vattenkraft till lågt pris vid hög belastning. Men det finns ingen omotiverad diskriminering vid gränsen. Det gör det inte heller vid den tyska gränsen. Jag ser inte de stora likheter som du ser.
Nej i nuläget försörjs ju lömska Danmark av tysk kolkraft när det inte blåser.D Daniel 109 skrev:Nej, det är helt olika saker. Nu begränsas överföringen av att priset tillåts öka i södra Sverige. Danmark har inte tillgång till svensk vattenkraft till lågt pris vid hög belastning. Men det finns ingen omotiverad diskriminering vid gränsen. Det gör det inte heller vid den tyska gränsen. Jag ser inte de stora likheter som du ser.
Det är helt ok att du inte ser likheter. Men varför frågar vi inte danskarna istället hur de resonerade när de klagade?D Daniel 109 skrev:Nej, det är helt olika saker. Nu begränsas överföringen av att priset tillåts öka i södra Sverige. Danmark har inte tillgång till svensk vattenkraft till lågt pris vid hög belastning. Men det finns ingen omotiverad diskriminering vid gränsen. Det gör det inte heller vid den tyska gränsen. Jag ser inte de stora likheter som du ser.
https://www.nyteknik.se/energi/danskar-glads-at-elomraden/110559
"Indelningen i elområden är en direkt konsekvens av den amälan som Dansk Energi gjorde till EU-kommissionen i juli 2006. Dansk energi klagade på att Svenska Karftnät begränsade exporten av billig svensk vattenkraftsel över Öresund.
Danska beräkningar visar att det kostat danska elkunder 180 miljoner kronor om året."
Jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter.
Bara för att vara tydlig, jag är positiv till kärnkraftstekniken och tror att vi hade varit betjänta av mer än vi har idag, dvs som en del i energimixen. Det betyder inte att jag är naiv, dvs att det tex skulle sänka priserna för oss i SE4 tror jag inte ett dugg på, det är en ren lögn, ett lockbete. Skulle det byggas på en för tillfället illa ansluten punkt i vårt nät, dvs att elen inte kan skickas vidare, så får det såklart en lokal prispåverkan nedåt, tills anslutningarna är förstärkta, detta gör inte sannolikheten större att man kan hitta kapital dock.J JockeHX skrev:
Enligt vad jag kan se var snittpriset 2023 74 öre per kWh, redan detta är nog redan en utmaning för kalkylen och om vi ska tillbaks till före den marknad vi har idag, så låg det runt 30-40 öre i SE4, och om man tror att man ska hitta pengar till en elfabrik som ska sälja på de nivåerna så är man grundlurad.
Jo men om vi nu slutar med det "inåtvända" tänket så ska man då gemensamt inom EU se till att det finns tillräckligt med planerbar elproduktion, läs kärnkraft, sen den stora utmaningen är då hur vi får till ny elintensiv industri och det borde LKAB, SSAB, H2GS samt Outokompo själva se till.D djac skrev:Bara för att vara tydlig, jag är positiv till kärnkraftstekniken och tror att vi hade varit betjänta av mer än vi har idag, dvs som en del i energimixen. Det betyder inte att jag är naiv, dvs att det tex skulle sänka priserna för oss i SE4 tror jag inte ett dugg på, det är en ren lögn, ett lockbete. Skulle det byggas på en för tillfället illa ansluten punkt i vårt nät, dvs att elen inte kan skickas vidare, så får det såklart en lokal prispåverkan nedåt, tills anslutningarna är förstärkta, detta gör inte sannolikheten större att man kan hitta kapital dock.
Enligt vad jag kan se var snittpriset 2023 74 öre per kWh, redan detta är nog redan en utmaning för kalkylen och om vi ska tillbaks till före den marknad vi har idag, så låg det runt 30-40 öre i SE4, och om man tror att man ska hitta pengar till en elfabrik som ska sälja på de nivåerna så är man grundlurad.
Precis som Fortum/Outokompo funderar på i Torneå.
https://svenska.yle.fi/a/7-10031172
Hela det här är mer en ödesfråga för framtiden och om vi ska offra vår välfärd på gröna "dogmer"?
Haha, ja det är mycket man borde komma överens om i EU, mycket som är mer akut och viktigare än det här, men trenden är att vi blir allt mindre överens, det kommer inte hända och om ngt alls blir gjort så blir det tomma ord eftersom det är det enda det går att enas runt.P paralun skrev:Jo men om vi nu slutar med det "inåtvända" tänket så ska man då gemensamt inom EU se till att det finns tillräckligt med planerbar elproduktion, läs kärnkraft, sen den stora utmaningen är då hur vi får till ny elintensiv industri och det borde LKAB, SSAB, H2GS samt Outokompo själva se till.
Precis som Fortum/Outokompo funderar på i Torneå.
[länk]
Hela det här är mer en ödesfråga för framtiden och om vi ska offra vår välfärd på gröna "dogmer"?