303 118 läst ·
5 439 svar
303k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Men INGA av huvuddragen i en Planekonomi e ju i närheten av att existera på elmarknaden.G Guzzen1 skrev:Jodå. Men en korrigering dock. Jag sa så nära planekonomi man kan komma. Det är inte riktigt samm sak som att vara i. Men allt är ju en tolkningsfråga och ni självutnämnda experter som smätter oss andra på näsan här har fan i mej inte tolkningsföreträde. Det verkar vara jävligt svårt att titta utanför ramen.
Det känns lite som att du inte vet vad en planekonomi innebär å bara drog till med ett uttryck som skulle förmedla typ byråkrati och regleringar…
Mata inte trollen mer nu. Bara ignorera tramset.G Guzzen1 skrev:Jodå. Men en korrigering dock. Jag sa så nära planekonomi man kan komma. Det är inte riktigt samm sak som att vara i. Men allt är ju en tolkningsfråga och ni självutnämnda experter som smätter oss andra på näsan här har fan i mej inte tolkningsföreträde. Det verkar vara jävligt svårt att titta utanför ramen.
Jag vet inte vad elderivat är (annat än att det är ett finansiellt instrument, dvs det låter så).Z Zodde skrev:
Vad jag undrar om är om det är detsamma som köpt och såld el.
All el handlas via spotmarknaden. Men via diverse redivat kan du få en transaktion som motsvarar något annat. Tex en försäljning till fast pris till en specifik köpare. Lite bökigare än en direktförsäljning men i praktiken samma sak.
Elderivat är allt som inte är spot. (Typ terminer och optioner)TRJBerg skrev:
Du avtalar typ ett visst pris för leverans en viss tidsperiod. Då spelar Nordpools spotpris noll betydelse.
Kännetecknande för den el som handlats via Nasdaq är att köpare betalar MAXpris på Nordpool och säljarna begär minimipris.
Hade du inte ignorerat hade du också lärt dig något...K karlmb skrev:
Minns du dessa dina klavertramp
Karlmb om Nordpool.
"
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det.
Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?
Mer Karlmb om NordpoolK karlmb skrev:
Karlmb: Visst, nu när vi gjort klart att samtliga länder är ägare så får jag återkomma med detta
Karlmb: "Då får jag bli extra tydlig då. Med medlemsländer menade jag ägarländer. Du förstår, alla börser har en ägare
Facts : On 5 December 2019, EURONEXT (privat bolag) announced that it would acquire 66% of Nord Pool. The acquisition was completed on 15 January 2020.
Karlmb:
Det jag menar med Nordpool är det gemensamma nordiska elområden och det fattar nog tom du. Inte den tekniska handelsplatsen.
Menar du på allvar att du inte vet vilket geografiskt område som omfattas av Nordpool?
Vem är lätt att svara på: Regeringarna i resp land i Nordpool (vet du vilka de är?)
Läs på vilka stater som tillhör området
Nu börjar du om igen som en grammofon. Nordpools stater är de som bestämmer, inte din jävla börs.
DET BÄSTA TILL SIST 😅
Karlmb: Märkligt att inte alla ens vet vad Nordpool är. Läs på lite:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Jo och som det brukar när det blir svinkallt ser det ut att bli svaga vindar och de snurrande skrällena står still.Ossian K Olsson skrev:
Sen är din siffra för kärnkraft absolut fel, ref Frankrikes elpris.