Ja, tyvärr fungerar det ju så.

G
D Daniel 109 skrev:
Ja, tyvärr fungerar det ju så.
Har du hyresrätt?😉

TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det går alldeles utmärkt att handla el utanför nordpools spotmarknad. Som privatperson via fastprisavtal, eller förvaltade avtal.

Så nej, det finns inget som liknar planekonomi.
Hur gör man då?

G OMathson skrev:
Har du hyresrätt?😉
Nej, jag är en av alla de villaägare som skulle behöva energieffektivisera. Men jag tycker inte att det är något
skattekollektivet ska betala för.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur gör man då?
Funderat på att läsa hela inlägget. Det finns andra avtalstyper än rörligt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag är en av alla de villaägare som skulle behöva energieffektivisera. Men jag tycker inte att det är något
skattekollektivet ska betala för.

Funderat på att läsa hela inlägget. Det finns andra avtalstyper än rörligt.
Förstår inte.

Claes Sörmland
B bjorn.abelsson skrev:
Men att kräva att kunna gå inomhus barfota och med T-shirt när det är kallt ute är att ställa väl höga krav, tycker jag.
Sveriges småhusbyggare delar inte din syn. Golvvärme är nästan standard just av detta skäl.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur gör man då?
Både storproducenter å storkonsumenter kan prissäkra sig via termin å derivat börsen Nasdaq. Den har emellanåt högre omsättning än Nordpool.
Som liten privatkund får du fasta avtal via din elhandlare

Antalet timmar med negativa priser på den svenska elmarknaden ökade till 400 under 2023 – motsvarande nära 5 procent av tiden. Det framgår av Energiföretagens årsrapport. Förklaringen är den ökade vindkraftsproduktionen.
– Det blir problematiskt för investerarna av ny elproduktion. Det är kanske ingen sedelpress längre, säger branschorganisationens analytiker Magnus Thorstensson.
https://omni.se/a/4oPnR9
https://www.dagensnaringsliv.se/20231231/263539/elpriset-pa-minus-var-tjugonde-timme
https://www.energiforetagen.se/pres.../elaret-2023-en-prismassig-berg--och-dalbana/

Hur stor del negativt elpris blir det nästa år? Och vad gör det för de som investerat i solpaneler?

Z Zodde skrev:
Både storproducenter å storkonsumenter kan prissäkra sig via termin å derivat börsen Nasdaq. Den har emellanåt högre omsättning än Nordpool.
Som liten privatkund får du fasta avtal via din elhandlare
Jo men nu är det då så att är det för lite planerbar elproduktion så hjälper inte terminspriser.
Tyskland börjar närma sig ett akut läge som då även påverkar Sverige.
https://www.tn.se/hallbarhet/32355/...-foretag-lamna-kommer-tyvarr-paverka-sverige/

Men nu ska då elhandelsavtalet inom EU revideras så att vi får fart på byggandet av planerbar elproduktion!

P paralun skrev:
Jo men nu är det då så att är det för lite planerbar elproduktion så hjälper inte terminspriser.
[länk]

Men nu ska då elhandelsavtalet inom EU revideras så att vi får fart på byggandet av planerbar elproduktion!
”Hjälper inte terminspriser”??
Vad menas?
Vet du vad derivat är öht? Vet du dess funktion och vad de används till?

P paralun skrev:
[länk]

Jag begriper inte vad du tror att man kommer att ändra på som ska medföra den skillnaden. Kan du förklara?

D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte vad du tror att man kommer att ändra på som ska medföra den skillnaden. Kan du förklara?
Det centrala är att man kan bygga kärnkraft via så kallade CfD-avtal (contracts for difference) i likhet med vindkraft. Det kraftbolag som bygger garanteras då ett visst minimum elpris.

Inget kraftbolag har ju kunnat få ihop en kalkyl med nuvarande elhandelsavtal, varken för kärnkraft eller storskaliga havsbaserade anläggning. Sen är ju flera av de svenska vindkraftsägarna på ruinens brant så något måste göras.

Repris på vad EU-Bryssel kom fram till:
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

Kärnkraft stabiliserar ju knappast priset. Att det upplägget accepteras är ju inte direkt något som med automatik kommer att göra att det dras igång byggen.

D Daniel 109 skrev:
Kärnkraft stabiliserar ju knappast priset. Att det upplägget accepteras är ju inte direkt något som med automatik kommer att göra att det dras igång byggen.
Jo det man då insett är att planerbar elproduktion kraftigt stabiliserar elpriset.

Och ska vi klara det stora hotet dvs CO2 så inser numera en majoritet att då måste kärnkraft vara med som en lösning och det avspeglar sig då i att man beslutat revidera det gemensamma elhandelsavtalet inom EU.

Egentligen mycket enkel logik.

”Då man insett” det är möjligt att du insett det nu. För oss andra är det uppenbart. Men kärnkraft tuffar på med samma produktion oavsett pris, så den stabiliserar inte priset. Gaskraften har en kraftig utbudsförändring vid det pris den blir lönsam. Det stabiliserar elpriset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.