311 616 läst ·
5 439 svar
312k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Marknaden såg ju konkret att Tyskland skulle lägga ner de här tre stora reaktorerna, ca 4000MW och bara det skulle leda till en elbrist.C cbrolin skrev:Jag är faktiskt fortfarande inte så säker på den saken. Om man jämför elpriser och gaspriser under den perioden kan man se att de korrelerar men det är inte alls uppenbart för mig att det är gaspriserna som driver upp elpriserna. Eller ens tvärtom.
Om det nu vore så att marknaden förutspådde att Putin skulle komma att skruva åt gaskranarna flera månader i förskott, hur kan det i så fall förklara de tillfälliga spikar, dvs mycket höga och kortvariga toppar, vi ser i diagrammet?
Kan det verkligen vara så att marknaden, en vacker* decemberdag blir extra nervös och höjer gaspriserna för att, när barometern faller* ett par dagar senare, pusta ut och börja rea ut sina produkter igen?
*) Vackert väder på vintern => högtryck utan värmande moln och vindstilla => klart och kallt.
Barometern faller = lågtryck med ostadigt väder.
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21
Sen hade vi då lagt ner R1/R2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
Redigerat:
Tycker tyskarna kan klara sig själva. Koppla bort dom från allt. Stämplar man kärnkraft som brun el men kolkraft som grönt till typ 2045(?), så har man frånsett sig rätten att importera el från andra länder och driva upp priserna.P paralun skrev:Marknaden såg ju konkret att Tyskland skulle lägga ner de här tre stora reaktorerna, ca 4000MW och bara det skulle leda till en elbrist.
[länk]
Dessutom skrattade dom när självaste Trump sa att de skulle passa sig att vara så beroende av Rysslands gas.
Jo men nu är Tyskland EU's stora motor och vi själva har många företag som levererar till den tyska industrin.Z Zlatje skrev:Tycker tyskarna kan klara sig själva. Koppla bort dom från allt. Stämplar man kärnkraft som brun el men kolkraft som grönt till typ 2045(?), så har man frånsett sig rätten att importera el från andra länder och driva upp priserna.
Dessutom skrattade dom när självaste Trump sa att de skulle passa sig att vara så beroende av Rysslands gas.
Nu bryter det förhoppningsvist ihop av sig själv när man inte får ihop en budget.
https://www.politico.eu/article/ger...p-on-finalizing-2024-budget-before-years-end/
Det är onödigt att hålla på och sprida hat mot varandra inom EU. Då går man bara i Putins ärenden. Hela Europa har varit en bunt godtrogna slöfockar som förlitade sig på Ryssland och "löste" miljöproblem genom att flytta dem längre hemifrån.
Vi är i stort sett lika goda kålsupare allihop och de marginella skillnaderna på något år hit eller dit mellan när vi kom till insikt (i mitt fall efter ubåtsincidenten 2014) är ingenting att bråka om.
Det är bättre att delta i kampen för frihet och demokrati och gå till skogs och hugga ved!
Förresten sticker det i ögonen att det delvis är samma människor som driver kampanj mot vedeldning och kommer med hatiska uttalanden om att andra använder elektricitet och driver upp priserna.
Vi är i stort sett lika goda kålsupare allihop och de marginella skillnaderna på något år hit eller dit mellan när vi kom till insikt (i mitt fall efter ubåtsincidenten 2014) är ingenting att bråka om.
Det är bättre att delta i kampen för frihet och demokrati och gå till skogs och hugga ved!
Förresten sticker det i ögonen att det delvis är samma människor som driver kampanj mot vedeldning och kommer med hatiska uttalanden om att andra använder elektricitet och driver upp priserna.
Att vi ligger så pass bra till som vi gör beror på att vi har mycket fallhöjd och skog per capita jämfört med Centraleuropa. Vi ska inte inbilla oss att det beror på att vi är bättre. Nu tycks ju politiken dessutom tycka att vi kan skita i den frågan efter som vi har ett bättre läge. Det är väl ingen som har sagt det rakt ut, men den känslan får jag.
Jag ifrågasätter inte att bortfallet av väderoberoende baskraft kan leda till pristoppar på el.P paralun skrev:Marknaden såg ju konkret att Tyskland skulle lägga ner de här tre stora reaktorerna, ca 4000MW och bara det skulle leda till en elbrist.
[länk]
Det jag tvivlar på är att marknaden höjde gaspriset eftersom den förutsåg Ukrainainvasionen många månader i förväg.
Det ser jag som osannolikt speciellt eftersom grafen över gaspriset visar ett antal "spikar". Dessa kan nog bättre förklaras med vädret än marknadens framtidsprognos.
För att få klarhet i detta behöver man nog ta fram historiska data om väder, vind och temperatur, samt vilken på el- och gasförsäljning.
Att gaspriset drog iväg innan ukrainakriget berodde på att Ryssland ströp gaskranarna successivt långt innan kriget och skyllde på leveransproblem etc. De trodde att Europa med Tyskland i spetsen inte skulle stödja ukrainakriget pga beroendet till gasen men den analysen kom på skam.C cbrolin skrev:Jag ifrågasätter inte att bortfallet av väderoberoende baskraft kan leda till pristoppar på el.
Det jag tvivlar på är att marknaden höjde gaspriset eftersom den förutsåg Ukrainainvasionen många månader i förväg.
Det ser jag som osannolikt speciellt eftersom grafen över gaspriset visar ett antal "spikar". Dessa kan nog bättre förklaras med vädret än marknadens framtidsprognos.
För att få klarhet i detta behöver man nog ta fram historiska data om väder, vind och temperatur, samt vilken på el- och gasförsäljning.
Kort så såg ju marknaden att det skulle uppstå en brist, R1/R2 samt de tre tyska reaktorerna skulle medföra en brist. Man ser det hos Nordpool att redan i Augusti så började priserna att gå upp.C cbrolin skrev:Jag ifrågasätter inte att bortfallet av väderoberoende baskraft kan leda till pristoppar på el.
Men "röd-gröna" drar ju Putinkortet som huvudskäl och inte ens marknaden kunde se det i sina kristallkulor.
Hursomhelst så är det ju på en dåres nivå att stoppa de tre tyska reaktorerna som man gjorde vid årsskiftet.
Jag skulle påstå att det var väldigt många som förutsåg det, var mycket diskussioner på bla cornucopia bloggen om att Ryssland skulle anfalla direkt efter OS under hösten innan.P paralun skrev:Kort så såg ju marknaden att det skulle uppstå en brist, R1/R2 samt de tre tyska reaktorerna skulle medföra en brist. Man ser det hos Nordpool att redan i Augusti så började priserna att gå upp.
Men "röd-gröna" drar ju Putinkortet som huvudskäl och inte ens marknaden kunde se det i sina kristallkulor.
Hursomhelst så är det ju på en dåres nivå att stoppa de tre tyska reaktorerna som man gjorde vid årsskiftet.
Sen om det var anledningen eller inte, jag tror det var en faktor i helheten, där man spekulerade i en uppåtgående pristrend för gas och därför inte ville elda det man hade i lager för att producera el till dåvarande pris.
Om så var det ju ännu mer korkat att man stoppade tre reaktorer ca två månader innan Rysslands invasion.A ajn82 skrev:Jag skulle påstå att det var väldigt många som förutsåg det, var mycket diskussioner på bla cornucopia bloggen om att Ryssland skulle anfalla direkt efter OS under hösten innan.
Sen om det var anledningen eller inte, jag tror det var en faktor i helheten, där man spekulerade i en uppåtgående pristrend för gas och därför inte ville elda det man hade i lager för att producera el till dåvarande pris.
Jag upplever som att ingen egentligen trodde att Putin skulle anfalla Ukraina.
Rödgröna drar inte nåt ”Putinkort” (som vanligt försöker du göra partipolitik av allt)P paralun skrev:Kort så såg ju marknaden att det skulle uppstå en brist, R1/R2 samt de tre tyska reaktorerna skulle medföra en brist. Man ser det hos Nordpool att redan i Augusti så började priserna att gå upp.
Följer man kommentarer/analyser från marknadsdeltagarna (”the players”) som har detta som sin profession, ja då slipper man sitta å gissa som du gör.
Du har hittills lyckats dåligt med att länka/verifiera dina påståenden men jag ger dig en chans till.
Visa EN ENDA energianalys (gas/el) som claimar några nedlagda tyska KKverk är huvudorsaken till energirallyt som startade sommaren 2021.
Osäkerhet är det värsta
Marknaden vet, ofta faktiskt värre än bekräftade dåliga nyheter. Sommaren 2021 eskalerade Ukraina oroligheterna och det sände gaspriset norrut.
Oroligheterna eskalerade långt innan invasionen. Det handlar inte om att förutse att invasionen skulle bli en realitet. Det handlar om att RISKEN för krig ökade för var dag under sommaren/hösten 2021. Alltså OSÄKERHET, det värsta marknaden vet.C cbrolin skrev:
Redigerat:
Innan det blev kris så var det ju tjafs om gashandeln. Så det var ju inte så att allt var opåverkat när kriget blev ett faktum.