K krfsm skrev:
Vi får tyska priser om vi inte kan fylla ledningarna till 100%.
Nej, fyller vi 70% så kan vi begränsa exporten utöver det och priserna börjar falla här.

K krfsm skrev:
Fast det var ju två kablar som togs i drift under 2021.

NordLink (1400 MW) öppnade i maj 2021.
North Sea Link (1400 MW) öppnade i oktober 2021.

(Det dikterar förstås inte det europeiska elpriset den här gången heller, men det ökar dramatiskt exponeringen mot sagda europeiska elpris.)
Den i maj hade givetvis påverkan innan den andra kom igång i oktober, en det fattar ju nästan alla.

K karlmb skrev:
Nej, fyller vi 70% så kan vi begränsa exporten utöver det och priserna börjar falla här.
Vem, menar du, skulle fatta beslut om å begränsa export i prisdämpande syfte. ?

• Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
Karlmb har från start missförstått vad regelverket handlar om.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Trådarna på BH som avhandlar ditt missförstånd har otaliga källhänvisningar
Det finns lika många källhänvisningar för din visar att jag har rätt.
Z Zodde skrev:
Nordpool visar elpriserna, spelar du dum?
Nej, du hävdade att gaspriserna steg ett år innan kriget började med hänvisning till Nordpool som källa. Elpriserna känner jag redan till. De började stiga på hösten ett halvår före kriget.

K karlmb skrev:
Jag skrev att Norge säljer direkt till kontinenten numera och inte via Sverige.
Är du med på att vi får tyska priser när vi inte lyckas fylla ledningarna dit till 70%?
Håller du med om att det blir svårare att göra det utan norsk el?
Hur ska du ha det? Säljer eller köper Norge el till/av Sverige? Eller ingetdera? Eller både och?

Det är bara om Norge köper el av Sverige som Norge med sina nya kablar kan driva upp priset. När Norge köper el av Sverige så är det i alla fall inte direkt ifrån SE4.

När det finns en prisdifferens mellan SE3 och SE4 så är kabeln däremellan mättad och då kan Norge inte påverka priset i SE4.

Norge både köper el och säljer till Sverige. Ledningarna från Norge påverkar definitivt det Svenska priset även om de inte köper el. Tidigare gick mycket export till Sverige och vidare söderut ut. Det pressade de Svenska priserna.

C cbrolin skrev:
Det finns lika många källhänvisningar för din visar att jag har rätt.

Nej, du hävdade att gaspriserna steg ett år innan kriget började med hänvisning till Nordpool som källa. Elpriserna känner jag redan till. De började stiga på hösten ett halvår före kriget.
Jo ska du få fart på Zodde så ska den här visas från regeringskansliet.

Här var man då mycket artiga mot Tyskland och inte nämnde att Tyskland la ner tre stora kärnreaktorer årsskiftet 2021-2022 och det visste då marknaden inkl bristen på Putins fossilgas.
Sen var då elpriset kopplat mot fossilgaspriset.

• Graf över elprisets utveckling i Sverige från 1996, visar rekordhöga priser och historiska händelsers påverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Älskar att MP går ut och meddelar klart och tydligt att de kommer riva upp alla beslut om kärnkraft.

Så ni nu vet vilket block ni ska rösta på om ni vill behålla dagens elpriser ;)

• Haha
OramaC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo ska du få fart på Zodde så ska den här visas från regeringskansliet.

Här var man då mycket artiga mot Tyskland och inte nämnde att Tyskland la ner tre stora kärnreaktorer årsskiftet 2021-2022 och det visste då marknaden inkl bristen på Putins fossilgas.
Sen var då elpriset kopplat mot fossilgaspriset.
Magda har ju förklarat att det inte spelar nån roll att man lägger ner reeaktorer!!!!

Att det sen kaosrusar elpriset om kärnkraften går ner beror helt enkelt på att kränkraften är dålig. Inte att man tagit bort alla marginaler i systemen....

Dyr kärnkraft någon?😅

Men Appendix du får ju hänga med... de var förra månaden som de var relevant, nu vill maggan ha kärnkraft igen.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nej, du hävdade att gaspriserna steg ett år innan kriget började med hänvisning till Nordpool som källa.
Var hävdar jag det…?
Citera lr pudla

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Hur ska du ha det? Säljer eller köper Norge el till/av Sverige? Eller ingetdera? Eller både och?
Var skrev jag att Norge köper el från Sverige? Det ser jag ingen logisk anledning till i normalfallet. Tycker du kan tagga ner när du ser att du är ute och cyklar.

Appendix Appendix skrev:
Magda har ju förklarat att det inte spelar nån roll att man lägger ner reeaktorer!!!!

Att det sen kaosrusar elpriset om kärnkraften går ner beror helt enkelt på att kränkraften är dålig. Inte att man tagit bort alla marginaler i systemen....
Magda sitter ju i samma sandlåda som statsminister Störe (S) i Norge samt kansler Scholz (S) i Tyskland.
Hon kan ju inte gå emot den röda rörelsen och förespråka kärnkraft, "Energiewende uber alles"
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

K karlmb skrev:
Var skrev jag att Norge köper el från Sverige? Det ser jag ingen logisk anledning till i normalfallet. Tycker du kan tagga ner när du ser att du är ute och cyklar.
Det gör de när det blåser mycket och är billig el. Då sparar de på sitt vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.