C cbrolin skrev:
Hur ska du ha det? Säljer eller köper Norge el till/av Sverige? Eller ingetdera? Eller både och?

Det är bara om Norge köper el av Sverige som Norge med sina nya kablar kan driva upp priset. När Norge köper el av Sverige så är det i alla fall inte direkt ifrån SE4.

När det finns en prisdifferens mellan SE3 och SE4 så är kabeln däremellan mättad och då kan Norge inte påverka priset i SE4.
I det direkta fallet är det så, ja. Om exporten från Sydnorge inte är maxad så kommer de generellt att dra upp priset i både SE3 och SE4 (eftersom snittet SE2->SE3 maxas). Vi är dock något skyddade av summaallokeringen som gör att utflödet från SE3 begränsas.

I fallet när exporten från Sydnorge är maxad/inte behövs, så kan ledningarna från NO1 till SE3 ge ett tillskott på ca 2 GW fördelat på SE3 och DK1. Det ökar chansen att snittet SE2->SE3 inte maxas, och då får SE3 (och eventuellt SE4) lägre pris. Chansen att det här händer minskar påtagligt när man öppnar 2,8 GW ny kabel från Sydnorge.

(Sen har förstås SE4 egna problem i att överföringskapaciteten dit är för låg. De får väl gå med högafflar till LRF m.fl.)

K krfsm skrev:
I det direkta fallet är det så, ja. Om exporten från Sydnorge inte är maxad så kommer de generellt att dra upp priset i både SE3 och SE4 (eftersom snittet SE2->SE3 maxas). Vi är dock något skyddade av summaallokeringen som gör att utflödet från SE3 begränsas.

I fallet när exporten från Sydnorge är maxad/inte behövs, så kan ledningarna från NO1 till SE3 ge ett tillskott på ca 2 GW fördelat på SE3 och DK1. Det ökar chansen att snittet SE2->SE3 inte maxas, och då får SE3 (och eventuellt SE4) lägre pris. Chansen att det här händer minskar påtagligt när man öppnar 2,8 GW ny kabel från Sydnorge.

(Sen har förstås SE4 egna problem i att överföringskapaciteten dit är för låg. De får väl gå med högafflar till LRF m.fl.)
Jo precis som SvK försökte få ett undantag ifrån förra året angående 70% regeln som avslogs av EU-ACER.
Sen hänförde SvK då att det beror på nedläggningen av R1/R2 samt norska NordLink.

https://www.acer.europa.eu/news-and...t-grant-swedish-tso-derogation-70-requirement

N
Ny modell för elöverföringsavgiften hos Kraftringen fr.o.m. 1/1 -24 vilket innebär att även överföringsavgiften kopplas till spotpriset per timme på el i SE4.
Alltså inte ett fast pris per kWh som tidigare när det gäller överföring.
Blir med andra ord omöjligt eller åtminstone mycket svårt att förutse/beräkna hur stor kostnaden för elöverföringen kommer att bli.

Orsaken är att E.ON. kommer att gå över till samma typ av beräkning av priset. Möjligen kommer de alltså införa detta system på andra håll i landet där de är nätägare?

Vi har Vattenfall som nätägare och där sker inga ändringar (mer än höjning av den fasta avgiften och per överförd kWh).

Mer på Kraftringens sida:
https://www.kraftringen.se/privat/el/elnatsavgift/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Var hävdar jag det…?
Citera lr pudla
Var det inte du som skrev:
Gaspriset sköt i höjden sommaren 2021 och med det följde elpriset, finns otaliga trådar här på BH som tar upp detta, du är 2,5 år för sent ute.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Var det inte du som skrev:
Du påstod:Nej, du hävdade att gaspriserna steg ett år innan kriget började med hänvisning till Nordpool som källa

A) sommaren 2021 är INTE ett år innan kriget började …?
B) var har jag angett Nordpool som källa till gaspriset?

Gör om, gör rätt.

N Nalleman64 skrev:
Ny modell för elöverföringsavgiften hos Kraftringen fr.o.m. 1/1 -24 vilket innebär att även överföringsavgiften kopplas till spotpriset per timme på el i SE4.
Alltså inte ett fast pris per kWh som tidigare när det gäller överföring.
Blir med andra ord omöjligt eller åtminstone mycket svårt att förutse/beräkna hur stor kostnaden för elöverföringen kommer att bli.

Orsaken är att E.ON. kommer att gå över till samma typ av beräkning av priset. Möjligen kommer de alltså införa detta system på andra håll i landet där de är nätägare?

Vi har Vattenfall som nätägare och där sker inga ändringar (mer än höjning av den fasta avgiften och per överförd kWh).

Mer på Kraftringens sida:
[länk]
Det blir väl snarare väldigt lätt att beräkna. Enklare än lösningen med effektavgifter där enstaka timmar kan påverka väldigt mycket.

N
D Daniel 109 skrev:
Det blir väl snarare väldigt lätt att beräkna. Enklare än lösningen med effektavgifter där enstaka timmar kan påverka väldigt mycket.
Jag tycker definitivt inte det verkar enkelt att överföringsavgiften kopplas till timspotpriset.
Fast jag kan säkert ha fel.
Det lär nog visa sig när de första räkningarna dyker upp för de som är berörda.

Vad gäller effektavgifter finns många olika modeller för hur och när avgiften tas ut och hur krångligt det blir beror väl på vilken modell nätägaren väljer.

December har inletts med ett högt elpris och låga temperaturer i hela landet.

Novembers elräkning som dimper ner i brevlådan nästa vecka blir en tråkig överraskning för många med högt elpris och en ökad förbrukning på 20-30% för många villaägare.
Många har vant sig vid kostnader på någon tusenlapp i månaden tidigare i höst men för november blir det 2-3 ggr högre.

Troligtvis blir fortsättningen av december mildare annars har Greta och Pär Holmgren tvärfel.

• Skärmdump av Vattenfall webbsida, visar elpriser i tabellform för södra Mellansverige från 1 till 9 december 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zodde skrev:
A) sommaren 2021 är INTE ett år innan kriget började …?
Början på juni eller slutet av augusti till slutet av februari blir mellan 6 och 9 månader. Okej jag pudlar om tidsrymden, det är inte riktigt ett år. Men det väsentliga i sammanhanget är väl ändå inte den exakta längden på perioden utan att gaspriser "sköt i höjden" långt innan kriget bröt ut, eller?
Z Zodde skrev:
B) var har jag angett Nordpool som källa till gaspriset?
Så här skrev du i ditt inlägg:
Zodde: Gaspriset sköt i höjden sommaren 2021 och med det följde elpriset, finns otaliga trådar här på BH som tar upp detta, du är 2,5 år för sent ute.

Varför påstå nåt som helst som lätt kan motbevisas med siffror från Nordpool…??
Du pratar om gaspriser och hänvisar till Nordpool. Det var precis det jag tyckte var märkligt och när jag ifrågasätter detta genom denna min fråga:
cbrolin: Har Nordpool siffror på gaspriser?
Så tycker du att jag är dum:
Z Zodde skrev:
Nordpool visar elpriserna, spelar du dum?
Jag ifrågasatte inte att elpriset sköt i höjden innan kriget. Det var ju nämligen precis det jag själv skrev i mitt inlägg som du svarade på. Däremot kände jag inte till att gaspriserna också steg och därmed drev på elpriserna.

Men det finns kanske ingen källhänvisning för gaspriser, eller?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jag ifrågasatte inte att elpriset sköt i höjden innan kriget. Det var ju nämligen precis det jag själv skrev i mitt inlägg som du svarade på. Däremot kände jag inte till att gaspriserna också steg och därmed drev på elpriserna.

Man kan se historiska priser t.ex. här: https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

I princip steg priserna kontinuerligt sedan de bottnade tidigt 2020 (under värsta pandemitiden när efterfrågan var noll eftersom allt var stängt). Sen är det en fråga om när man tycker att "sköt i höjden" inföll, men någonstans mellan maj och september 2021 tycker jag är en rimlig bedömning.
Prisdiagram för naturgas, EU Dutch TTF, visar volatilitet med toppar och nedgångar sedan 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Man kan se historiska priser t.ex. här: [länk]

I princip steg priserna kontinuerligt sedan de bottnade tidigt 2020 (under värsta pandemitiden när efterfrågan var noll eftersom allt var stängt). Sen är det en fråga om när man tycker att "sköt i höjden" inföll, men någonstans mellan maj och september 2021 tycker jag är en rimlig bedömning.
[bild]
Norrmannen kämpar hårt med att skylla på gaspriset fortfarande ser jag!
Blandat med dumskalleförklaringar och beskyllningar för faktafel snurrar han in sig och till slut vet han inte vem som sagt vad.. Men det är ju viktigare än att få faktan rätt tydligen.
När man ser detta diagram kan man tro att gaspriset ledde till högre elpris även kopplingen inte helt finns i tiden, som påpekats 100 ggr så började elpriset klättra lite före gaspriset.
Men, om man ponerar att de steg samtidigt, är det verkligen självklart att det ena priset då drar upp det andra? Kan de inte gå upp samtidigt, av likartade skäl?
Eller är det dumt nu igen?
Och nu när vi ser ert mer normalt gaspris, vi ska då ändå tänka att förra gången var det högt gaspris som drog upp elen, men nu är det långt gaspris som gör samma sak?
Marknaden ser framtiden ...
Ok...

C cbrolin skrev:
Däremot kände jag inte till att gaspriserna också steg och därmed drev på elpriserna.

Ok, du kände inte till att det var det skenande gaspriset som var orsaken till elprisrallyt. Då är du förlåten. Sprids mycket desinformation hör på BH. karlmb är mästare på det.

K karlmb skrev:
Norrmannen kämpar hårt med att skylla på gaspriset fortfarande ser jag!
Blandat med dumskalleförklaringar och beskyllningar för faktafel snurrar han in sig och till slut vet han inte vem som sagt vad.. Men det är ju viktigare än att få faktan rätt tydligen.
När man ser detta diagram kan man tro att gaspriset ledde till högre elpris även kopplingen inte helt finns i tiden, som påpekats 100 ggr så började elpriset klättra lite före gaspriset.
Men, om man ponerar att de steg samtidigt, är det verkligen självklart att det ena priset då drar upp det andra? Kan de inte gå upp samtidigt, av likartade skäl?
Eller är det dumt nu igen?
Och nu när vi ser ert mer normalt gaspris, vi ska då ändå tänka att förra gången var det högt gaspris som drog upp elen, men nu är det långt gaspris som gör samma sak?
Marknaden ser framtiden ...
Ok...
Faktafelen är det du som står för. I början av året påstod du att gaspriset var tillbaka till nivåer som gällde långt innan kriget… ( då var vi fortfarande 100%högre)
Du var stenhård på den åsikten ända vi påpekade att du såg på amerikanska gaspriser och inte europeiska. Kan lista många fler direkta faktafel upon request.

Att elpriset började stiga INNAN gaspriset är också fel, det ser man lätt om man lägger de 2 kurvorna i samma diagram. Det förutsätts dock att man ser på rätt gaspris🤣

Mer faktafel, igår skrev du
”Nej, fyller vi 70% så kan vi begränsa exporten utöver det och priserna börjar falla här.”

Kan vi begränsa exporten i prisdämpande syfte?
Svar NEJ. (Vem skulle besluta om en sån begränsning?)
Den diskussionen tog du påpassligt nog inte vidare då du sannolikt insåg att du skitit i det blå skåpet.

Men återigen, märkligt att du ser mina inlägg mtp att du ofta claimar att jag är en av de skribenter du iggar.

Redigerat:
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok, du kände inte till att det var det skenande gaspriset som var orsaken till elprisrallyt.
Jag är faktiskt fortfarande inte så säker på den saken. Om man jämför elpriser och gaspriser under den perioden kan man se att de korrelerar men det är inte alls uppenbart för mig att det är gaspriserna som driver upp elpriserna. Eller ens tvärtom.

Om det nu vore så att marknaden förutspådde att Putin skulle komma att skruva åt gaskranarna flera månader i förskott, hur kan det i så fall förklara de tillfälliga spikar, dvs mycket höga och kortvariga toppar, vi ser i diagrammet?

Kan det verkligen vara så att marknaden, en vacker* decemberdag blir extra nervös och höjer gaspriserna för att, när barometern faller* ett par dagar senare, pusta ut och börja rea ut sina produkter igen?

*) Vackert väder på vintern => högtryck utan värmande moln och vindstilla => klart och kallt.
Barometern faller = lågtryck med ostadigt väder.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur kan du missa det sambandet?

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.