P
B bjorn.abelsson skrev:
Det är korrekt att besluten både 2009 och 2016 innebar att man fick bygga nya kärnreaktorer endast på de tre ställen vi redan har kärnkraftverk. Men det kan inte vara någon stor begränsning, eftersom det rimligen måste vara mer lönsamt att bygga där det mesta av infrastrukturen redan finns. Dock är det fel att besluten enbart gällde för att ersätta befintliga reaktorer. Upp till fyra nya reaktorer skulle också få byggas. Med dagens investeringstakt borde det räcka rätt länge med dessa fyra . . .
Max tio reaktorer skulle få drivas, men det här betänkandet har kanske blivit lag nu?

2006 fanns redan 10 reaktorer i drift. 2016 fanns 9 reaktorer i drift. För att bygga fyra nya måste några avvecklas. Det har förvisso skett sen dess, men ännu bättre är om lagförslaget jag länkar till ovan har trätt i kraft.
B bjorn.abelsson skrev:
MP var ett av de partier som skrev under 2016 års energiöverenskommelse. Så det är inte helt korrekt att påstå att MP vill förhindra ny kärnkraft.
Daniel Helldén representerar väl Miljöpartiet?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...tsningar-pa-karnkraft-efter-nasta-val--ogdxsh
Han kanske har ändrat åsikt sen den intervjun gjordes?

Vän av ordning kan förstås hävda att Helldén helt enkelt bara är extremt marknadsliberal, men jag tvivlar lite på det …
B bjorn.abelsson skrev:
På senare år har vi ju sett mer av hur Busch hanterar sina "medarbetare".
Förhoppningsvis åker KD ur riksdagen efter nästa val.

P
B bjorn.abelsson skrev:
Visst kan man ändra politiska beslut. I bl.a. miljö- och energipolitiken behövs det dock en viss långsiktighet i beslutsfattandet. Därför är det viktig med blocköverskridande överenskommelser. Det hade vi om miljömålen, om reduktionsplikten och om energipolitiken. När partier trots att de undertecknat "långsiktiga överenskommelser" redan efter något år hoppar av dessa överenskommelser skadar det förtroendet för politiken.
Reduktionsplikten är en symbolfråga som påverkar ekosystem negativt, och klimatet mycket marginellt (förmodligen inte ens mätbart). Man bör alltid korrigera misstag. Även om de har gjorts av andra.

Bäst vore dock att politker inte lägger sig så mycket i hur landet sköts.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Du menar med andra ord att snittpriset är för lågt för att kärnkraft ska bära sig?
Så är det nog. Viken slags planerbar storskalig elproduktion ska vi erätta den med?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag säger dock inte som dig.
Det finns så mycket som skattepengar används till, saker som jag sen själv inte har nytta av.
Mycket skattepengar har hällts på saker och ting som sedan lett till att Sverige har blivit ledande inom något område och tjänat långsiktigt på det, och ibland har det bara kostat utan att ge något tillbaka.

Så jag har inget generellt motstånd mot att skattepengar används till att bygga kärnkraft ELLER lagringslösningar ELLER både och.
Utan bara att det måste göras med omtanke och klokhet.
(Och där är ju alla aktörer fortfarande inte alls överens)
Statligt stöd till teknikutveckling kan vara befogat. Förnybar energi har gynnats genom elcertifikaten. Numera får vindkraften inget stör, men ett visst stöd utgår fortfarande till solceller. En betydande del av kostnaderna för utveckling av kärnkraften stod staten för med reaktorer på KTH (R1) , i Studsvik (R2 och R2-0) och Ågesta (R3, det första kärnkraftverk som levererade ström till nätet). Sedan gavs ett stort indirekt stöd genom att vi rullade ut villamattor, med dålig värmeisolering och direktverkande elvärme, runt våra storstäder, vilket gav avsättning för elen från de senare byggda kommersiella reaktorerna.

I dag får väl dock kärnkraften anses vara en mogen industrigren för vilken fortsatt statligt stöd knappast är motiverat. Möjligen kan det finnas skäl till statligt teknikneutralt stöd till elproduktion, exempelvis genom att låta SVK bygga ut stamnätet för att kunna ansluta nya stora elproducenter och för att öka kapaciteten för elöverföring mellan olika delar av landet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Du får bläddra ner en bit på sidan till Snabb frekvensreserv. Den kallas även FFR.
Svängmassa kvalar väl inte in under FFR?

P pmd skrev:
Så är det nog. Viken slags planerbar storskalig elproduktion ska vi erätta den med?
För det första får väl marknaden acceptera det pris elen kostar, om marknaden vill ha el. Om kärnkraftsel blir för dyr betyder det att värdet av elen inte motsvara kundens nytta av densamma. För det andra har vi vindkraft, solel, solvärme, våg- och tidvattenkraft samt energieffektvisering, effektutjämning, energilagring, som med all sannolikhet är billigare än kärnkraft.

P
D Daniel 109 skrev:
Det får kärnkraften betalt för. Kärnkraft får avsevärt mer betalt för elen än vindkraften. Just för att den levererar även när det är elbrist.
Det kanske vore bättre om vindkraftverk får betala för nätonytta?

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bara det faktum att en mängd viktiga samhällsfunktioner är beroende av el motiverar att staten bygger kärnkraftverk.
Något oklart varför vi skall åka på Trabant-kärnkraft för att några funktioner använder el.

För egen del ser jag det precis tvärtom. Viktiga saker får staten inte vara inblandad i.

Hur många som läst på om Holodomor menar att staten definitivt måste styra och ställa över spannmålsproduktionen? Ja, de som gillar staten gör väl det just därför att dom uppskattar konsekvenserna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag har inget generellt motstånd mot att skattepengar används till att bygga kärnkraft ELLER lagringslösningar ELLER både och.
En till som uppskattar Holodomor.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Utan bara att det måste göras med omtanke och klokhet.
Och då skall staten definitivt inte få vara inblandad det minsta.

Nissens Nissens skrev:
Eftersom elbehovet ökar hela tiden så kommer det inte stt bli bättre över tiden, eller vad tror du?
Privat sektor ökar produktionen om efterfrågan stiger.
För att ta ett extremt fall så används enormt mycket mer minnesbitar idag än för 20-30 år sedan. Men privat sektor har inte haft några som helst bekymmer med att öka på produktionen och möta efterfrågan. Ovan på detta har privat sektor sänkt produktionskostnaden något extremt och förbättrat egenskaperna.
Detta tack vare att kapitalägarna öppnat sina plånböcker och investerat i arbete med att sänka produktionskostnader och förbättra egenskaper. (Och för att offentlig sektor inte lyckats hindra privat sektor att göra detta).

Så gör privat sektor.

Så länge staten inte hindrar kommer privat sektor att öka på elproduktionen och investera i lägre produktionskostnad för elproduktion.
De som hindrar detta är alla som menar att staten skall vara inblandad och hindra ökad produktion och hindra förbilligande.

P
B bjorn.abelsson skrev:
Det får den.
Får kärnkraften bättre betalt än nu för nätstabilitet? :-)

Mikael skrev i inlägg #2 734 att kärnkraften borde få bättre betalt för nätstabilitet. Min fråga relaterade till hans önskan.

D Daniel 109 skrev:
Svängmassa kvalar väl inte in under FFR?
Kan du läsa? Så här står det:

"Syftet med FFR är att skapa förutsättningar för att hantera de inledningsvis snabba och djupa (transienta) frekvensförändringar som kan uppstå vid fel i det nordiska kraftsystemet vid en låg nivå av rotationsenergi i systemet."

"Svängmassa" och "rotationsenergi" är synonymer. Vill du veta mer kan du läsa på Energiforsk 2023-03-02:
https://energiforsk.se/program/karn...vangmassa-ny-affarsmojlighet-for-karnkraften/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Så kan man ju säga men vi gör ju som de säger, så då är Sverige ett av de länder som redan avskaffat klimatmålen.
I inlägg #2 733 kommenterar du ett inlägg i vilket jag nämner miljömål. Klimat är inte samma sak som miljö.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kanske vore bättre om vindkraftverk får betala för nätonytta?
Det gör den väl redan? Priset går ju ned kraftigt när det produceras för mycket, vilket i praktiken beror på för trånga kablar jämfört med produktionen

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Reduktionsplikten är en symbolfråga som påverkar ekosystem negativt, och klimatet mycket marginellt (förmodligen inte ens mätbart). Man bör alltid korrigera misstag. Även om de har gjorts av andra.

Bäst vore dock att politker inte lägger sig så mycket i hur landet sköts.
När det gäller hur och vilken el vi ska producera, och vad den ska kosta, är jag beredd att hålla med dig. Men jag är inte helt säker på att ryckighet och oförutsägbarhet är bättre än att låta ett eller annat inte helt optimalt beslut ligga fast. Åtminstone som orienterare har jag lärt mig att det oftast är bättre att fullfölja det vägval man gjort, även om man efter ett tag kommer underfund om att det var det bästa, än att mitt på sträckan byta till ett annat vägval.

Och om man ändå tycker att det är bäst att ändra ett beslut, så bör man öppet deklarera att man ändrat åsikt, och varför, och inte försöka skylla på andra eller låtsas som om man alltid har tyckt så. Talet om "Magdapriser" på el och bränsle under den senaste valrörelsen var djupt ohederligt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Kan du läsa? Så här står det:

"Syftet med FFR är att skapa förutsättningar för att hantera de inledningsvis snabba och djupa (transienta) frekvensförändringar som kan uppstå vid fel i det nordiska kraftsystemet vid en låg nivå av rotationsenergi i systemet."

"Svängmassa" och "rotationsenergi" är synonymer. Vill du veta mer kan du läsa på Energiforsk 2023-03-02:
[länk]
Ja, FFR är en tjänst för att hantera ett nät med lägre mängd rotationsenergi. FFR är inte rortationsenergi/svängmassa.

Det står ingenstans att svängmassa räknas som FFR.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.