Vi som inte har koll på mer än att ett hus har tak och dörr satt på slutbeställning och skulle välja fönster. Vår säljare sa att naturanodiserade aluminiumfönster är bra och ser bäst ut. Så..ja då tog vi det. Man kunde ju också få fönstren målade i grå kulörer. Men nu undrar jag ju hur ser dessa naturanodiserade fönster ut egentligen? Är den färgen samma som silver? Vi har elitfönster men på trarydsfönsters hemsida står det att naturanodiserad har ersatts mot silver. Kan man då tänka att detta är ungefär samma färg/nyans?

Huset blir i någon form av vitt....grå dörr och gråa pannor med silvermetallic rännor...

Har en känsla av att en lackerad yta håller bättre än en naturanodiserad. Då man har sett uterum med aluprofiler och där aluminiumet efter några år fäller av sig och blir lite vitprickigt/matt yta.

Ok...vår säljare sa tvärtom...?

Naturanodiserat/eloxerat har ett bra korrosionsskydd, men i förlängningen ser naturanodiserat inte ut som när det var "nytt" Jag förespråkar alltid lackat i detta läge (pulverlackad) där har du i princip underhållsfritt sånär som att du får torka av profilerna en gång/år eller i samband med fönstertvätt.

Med lackat har du ett bättre korrosionsskydd (dubbelt) eftersom profilen direkt efter extruderingen får ett skyddande skikt när första syremolekylen når profilytan, (oxidationsskikt skapas omedelbart)

Mvh Custard
/Konstruktör aluminiumprofiler

Ta en titt på en båt med aluminiumdetaljer. De är alltid i naturanodiserad aluminium. På min segelbåt har alu-detaljerna spolats med saltvatten i över 30 år och man kan ana att de inte är nya. De är dock fräscha och blir som nya med båtägartricket paraffinolja.

Tack för era svar! Fönstren kommer alltså att se OK ut om vi tänker på utseendet? Det är alltså inte fult med naturanodiserade fönster eller??

Nu till funktion/hållbarhet...blir så arg för vår säljare sa att dessa fönster skulle hålla bäst men enligt två av er så stämmer ju inte detta. På vilket sätt menar du kust 3000 att fönstret förändras? Vad händer med det...mörknar, ljusnar, blir fläckigt osv?

Ser man stor skillnad på ett fönster som har färgen silver, som vi först var inne på och dessa naturanodiserade som vår säljare fick oss att välja? Tack om ni vill svara, för jag börjar bli orolig nu:-(

Byggtagen skrev:
Tack för era svar! Fönstren kommer alltså att se OK ut om vi tänker på utseendet? Det är alltså inte fult med naturanodiserade fönster eller??

Nu till funktion/hållbarhet...blir så arg för vår säljare sa att dessa fönster skulle hålla bäst men enligt två av er så stämmer ju inte detta. På vilket sätt menar du kust 3000 att fönstret förändras? Vad händer med det...mörknar, ljusnar, blir fläckigt osv?

Ser man stor skillnad på ett fönster som har färgen silver, som vi först var inne på och dessa naturanodiserade som vår säljare fick oss att välja? Tack om ni vill svara, för jag börjar bli orolig nu:-(

Du behöver inte vara orolig!
Gör som Johan förespråkar, använd lite parafinolja eller dyl. en gång/år så kommer de se fräscha ut många många år.

Ok, tack då hoppas jag att det blir bra då. Men själva utseendet, snälla svara på det...är det överhuvudtaget snyggt med dessa fönster? Ser de ut ungefär som färgen lackad silver?

Byggtagen skrev:
Ok, tack då hoppas jag att det blir bra då. Men själva utseendet, snälla svara på det...är det överhuvudtaget snyggt med dessa fönster? Ser de ut ungefär som färgen lackad silver?
Svårt att beskriva, men naturanod ser bättre ut än silverlack.
Se bifogad bild för de olika färgerna vi kan frambringa via elox/anod
Den stora masten i mitten är naturanodiserad.

• Profiles_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Naturanod är lik Ral 9006, om du kan komma åt att se på en Ral-karta. Anodisering har använts i fönsterbranchen i minst 30 år och är en vettig ytbehandling. Pulverlackering är också vettigt. Anledningen till att man går över från anodisering till att pulverlacka har jag förstått beror på att det kan vara svårt att få exakt samma kulör från ett anodiseringsbad till ett annat. Det problemet har man inte när man pulverlackerar.

Om anodisering är snyggt eller inte, är en svår fråga. Det beror ju på tycke och smak, och hur huset ser ut som fönstren ska sitta i.

Dessa fönster är snygga, titta på en båtmast och du får känslan hur det ser ut om ett tag. Är det velfac fönster ni blivit offererade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.