2 991 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Är mitt tak fackmannamässigt gjort?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Nej, det är helt normalt att lägga som dom gjort.A A_Camera skrev:
Jag antar att anslutningen mot pannorna inte är klar och bara temporärt tätad för det ser mystiskt ut men annars ser det ok ut utifrån bilderna, inte perfekt men funktionsmässigt ok.
Redigerat:
de våderna som ligger längs med takfallet, borde de vara överlappade ut mot kanten av taket, eller in mot centrum?. vet inte riktigt hur jag ska förklara på ett bättre sätt.Farstatjej90 skrev:
hängrännorna har stuprännor i båda ändarna. så vattnet rör sig ner längs med lutningen av taket, och sen i hängrännor åt båda hållen.
Vatten rinner uppifrån och ned inte från vänster till höger. Om vatten rinner mot en skarv är det fel och rinner det över en skarv är det rätt. Vad jag kunnat se på dina bilder är det rätt ut men det är såklart mycket lättare för dig att se som kan vara på plats....S Simon8900 skrev:de våderna som ligger längs med takfallet, borde de vara överlappade ut mot kanten av taket, eller in mot centrum?. vet inte riktigt hur jag ska förklara på ett bättre sätt.
hängrännorna har stuprännor i båda ändarna. så vattnet rör sig ner längs med lutningen av taket, och sen i hängrännor åt båda hållen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Det är helt oväsentligt, dom blir som dom blir beroende på vars man börjar rulla ut pappen.S Simon8900 skrev:
Sån här papp är dessutom helt godkänd i motskarv (dvs helt fel håll) och på delar av tak som helt saknar lutning så just detta kan du släppa helt.
Redigerat:
Vid läggning av underlagspapp så börjar man nere vid takfoten. Men detta är inte underlagspapp utan ytpapp. Jag tycker att trådskaparen skall snacka med dom som är där och jobbar. Berätta att du är orolig att det inte är utfört korrekt. Dom kommer att förklara för dig vad dom gjort och skall göra. En besiktningsman när arbetet är utfört och slutbetalning vid godkänt arbete är ju en grej också.
Att döma ut deras arbete innan dom ens fått slutföra arbetet är inte rättvist.
Om det visar sig att det är något fel så måste dom få en chans att rätta till saker.
Men håll inte på och snacka om våder upp och ner nu. Ytpapp säger jag igen...
Om det visar sig att det är något fel så måste dom få en chans att rätta till saker.
Hej!B Byggver skrev:Vid läggning av underlagspapp så börjar man nere vid takfoten. Men detta är inte underlagspapp utan ytpapp. Jag tycker att trådskaparen skall snacka med dom som är där och jobbar. Berätta att du är orolig att det inte är utfört korrekt. Dom kommer att förklara för dig vad dom gjort och skall göra. En besiktningsman när arbetet är utfört och slutbetalning vid godkänt arbete är ju en grej också.
jag hoppas inte jag gett fel intryck, jag menar inte att de gjort något fel. jag vill bara ha ett andra utlåtande. Om jag frågar takläggaren själv om det är ok gjort så tror jag att de alltid kommer säga att det är det, oavsett om det är korrekt gjort eller inte.
Om det är något som är felaktigt gjort så vill jag givetvis att de ska få rätta till det. det är den lokala firman på orten av just den anledningen.
Mvh
Simon
Jag fattar hur det kan bli när man börjar tvivla på saker... Om du frågar dom och dom står och ljuger dig rätt i ansiktet, så blir det juridiskt en annan femma.
Om du verkligen känner att du inte kan lita på grabbarna så tycker jag att du skall anlita en besiktningsman som går över deras arbete. Men den kostnaden får ju du ta om det inte upphandlats att dom skall ta den kostnaden.
Om du verkligen känner att du inte kan lita på grabbarna så tycker jag att du skall anlita en besiktningsman som går över deras arbete. Men den kostnaden får ju du ta om det inte upphandlats att dom skall ta den kostnaden.
Inget som är upphandlat, men samtidigt så väger väl en besiktningsmans ord inte tyngre än t.ex. någon på ett forum? det viktiga är att jag skulle få eventuella fel utpekade så jag kunde kontrollera på egen hand.B Byggver skrev:Jag fattar hur det kan bli när man börjar tvivla på saker... Om du frågar dom och dom står och ljuger dig rätt i ansiktet, så blir det juridiskt en annan femma.
vilket som, jag uppskattar alla åsikter som hittills framkommit i tråden. jag har inte (utifrån vad jag läst) kunnat se konkreta fel beskrivna som verkar stämma.
T.ex. placering av tegelpannor är inte gjort ännu, men kommer göras.
såvitt jag kan se så finns det inga överlapp som går helt fel heller. dock har jag inte tillgång till vilka mått det är på rullarna de använt, så kan inte säga med säkerhet hur mycket/lite glapp det är.
Edit: iofs, det är väl om man tänker på hur vattnet färdas ner från hustaket finns vissa skarvar som inte är helt optimala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara skulle vara en fråga om godtyckliga åsikter så skulle inte en besiktningsman behövas.
Om du tänker så här...
Ett helt plant tak med brunnar, vilket håll skulle man lägga våderna?
Ytpappen limmas i fogarna med brännare och är täta, medan en underlagspapp spikas och har en klisterremsa, därav så är den inte helt tät i skarvarna. Därav så måste man lägga den med början takfot och upp mot nock. Dvs två olika tekniker.
Sen borde det sitta i ryggraden på varje takläggare att ha godkända överlapp.
Om du tänker så här...
Ett helt plant tak med brunnar, vilket håll skulle man lägga våderna?
Ytpappen limmas i fogarna med brännare och är täta, medan en underlagspapp spikas och har en klisterremsa, därav så är den inte helt tät i skarvarna. Därav så måste man lägga den med början takfot och upp mot nock. Dvs två olika tekniker.
Sen borde det sitta i ryggraden på varje takläggare att ha godkända överlapp.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Åter igen, skarvarnas rikning är helt ovesäntligt för dig.
Papprullar har en kant på långsidan utan ytbeläggning så det går inte att ha för lite överlägg den vägen utan att det syns direkt.
Det viktigaste är att övergången mot pannorna görs bra och att det är svetsat bra överallt och det är tyvärr svårt att avgöra på plats och omöjligt på bild men det ser ut som att dom vet vad dom gör.
Papprullar har en kant på långsidan utan ytbeläggning så det går inte att ha för lite överlägg den vägen utan att det syns direkt.
Det viktigaste är att övergången mot pannorna görs bra och att det är svetsat bra överallt och det är tyvärr svårt att avgöra på plats och omöjligt på bild men det ser ut som att dom vet vad dom gör.
Redigerat:
Klicka här för att svara