För att få ett bra resultat anlitade jag en golvfirma för att lägga golvet i tvättstugan på nybygget, men nu när de gjort endel av arbetet är jag rädd för att jag inte blir nöjd. Samtidigt kanske jag är alltför petig och klagar på sådant som är helt normalt. Kanske är detta golv svårt att få bra med tanke på att det är fall mot golvbrunn och jag har 30x30 plattor?

Huset är ett nybygge, underlaget en betongplatta som från början var helt jämn och stålglättad och ett lokalt fall en halvmeter runt brunnen. För att få fall i hela rummet ville jag flytspackla. Firman fick uppdraget från början till slut. De använde sitt eget material med undantag för plattorna som jag skaffade själv.

De kvalitetsbrister som jag finns är framförallt flytspacklingen som är allt annat än jämn. "Detta kunde rättas till med fixet" var svaret från golvläggaren. Men ingen vidare undersökning gjordes av resultatet av flytspacklingen innan man gick på med tätskickt och plattor. Det var en snubbe som gjorde flytspackling och tätskikt och en annan som lade plattor (från samma firma). Plattsättaren hade uppenbarliga problem och fick hela tiden justera redan lagda plattor. Det var uppenbarligen svårt att få det jämt. Något som jag kan förstå när jag tittar på resultatet. Jag klandrar dock inte plattsättaren förutom att denne borde undersökt underlaget bättre innan plattsättningen. Om man nu tycker 30x30 plattor är svåra att lägga på fall så blir det knappast lättare om det inte faller jämnt.

- Plattorna ligger ojämt, pekar upp i ett hörn och ner i ett annat med många kanter till angränsande plattor
- Större ojämnheter i underlaget som inte har med fallet att göra
- En runtgående svacka runt golvbrunnen där det sista decimetrarna närmast golvbrunnen börjar luta aningen uppåt igen.

Svårt att ge en rättvis bild men kolla in bilderna. Vad tycker ni här på forumet? Ska man godta detta?

• IMG_4294_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4304_small.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4311_small.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4313_small.jpg
    Skapa konto
Enkelt svar NEJ.

Svårt svar skulle vara kul att höra förklaringen från firman. Var plattorna helt släta i kanter och botten osv?

Är inget proffs men vet vad jag godtar från min egna förmåga och det där är definitivt under den åtminstone. Någon millimeter kan man väl godta men inte 5

Hej!
Jag hade samma problem som du med en duschhörna. Jag gick in på http://www.bkr.se/ och läste. Bkr står för byggkeramiska rådet och där finns rekommendationer för hur mycket det får luta osv. I min duschhörna så fick,enligt bkr, kaklet luta 5mm/2m. Det lutade 5mm/halvmeter samt precis som du skriver sneda plattor , kanter som var ojämna osv. Jag hänvisade till bkr när jag klagade och behövde inte betala för vare sig arbete eller material.

Observera att det finns olika branschorganisationer och din firma kan vara ansluten till en annan. Observera också att om du betalar för arbetet så kan det räknas som att du godkänt det. Jag tror det finns info om detta hos bkr annars kan du gå in på http://www.konsumentverket.se/ och läsa där. Betalar man för ett jobb ska det vara riktigt utfört. Det är ju därför man anlitar ett proffs och inte gör det själv.

Min erfarenhet är en fuskande målare(som tapetserade tre rum hos mig) en kakelsättare som kaklade en duschhörna och en glasmästare som inglasade altanen. Alla jobben var fuskjobb. Glasmästaren fick göra om sitt jobb de andra två fick fick inget betalt .

Nu senast tapetserade jag vardagsrummet samt vaxoljade golvet där själv då jag är trött på fuskisar och även om det inte blir perfekt när man gör det själv så har jag ju i allafall inte betalat tiotusentals kronor för det. (och det kanske inte hade blivit bra ändå)
Lycka till

Med de förutsättningar du nämner (spacklat fall och 30x30-plattor) måste du acceptera att plattorna tandar. Det är en omöjlighet att lägga så stora plattor i ett utrymme med spacklat fall. Är fallet måttligt tänker du inte direkt på att plattorna tandar, är det däremot berg-och-dalbana för hela slanten kommer ju onekligen fler platthörn tanda. Däremot tycker jag inte du ska acceptera jobbet rakt av. Ta upp ditt problem med hantverkarna och hör vad de säger. Eftersom det är samma firma är du i en bra sits, det är ju upp till dem att se till att fyltspacklingen blir tillräckligt bra för att snygg plattsättning ska vara möjlig. Dessutom borde de informera om problemet med tandning med 30x30-plattor och fall...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.