Hej!

Vi funderar på att ta bort två väggar i hemmet i samband med en köksrenovering. Den första fråga som dyker upp är ifall dessa väggar skulle kunna vara bärande så jag vill gärna ha era synpunkter på detta.

Jag har bifogat en planritning och här följer en förklaring på innehållet:
  • Väggarna vi vill ta bort är markerade med lila streck och siffror 1 respektive 2 mellan jungfrukammare och kök samt mellan jungfrukammare och serveringskammare.
  • Den rosa linjen som går på tvären över huset består av en mkt grov timmerbalk i den streckade nedre delen och en massiv vägg i den övre delen.
  • De orangemarkerade strecken i husets längsriktning motsvarar ett mycket grovt golvbjälklag i timmer mellan entrevåning och övervåning. Alltså taket ovanför de väggar vi vill ta bort. Det ser ut så hela vägen.
  • Garderoben och skåpet längs vägg 2 finns inte kvar, dörren markerad C1 är dock kvar.
  • Dörren markerad B1 finns inte kvar utan det är vår diskbänksvägg i nuläget.
  • Ignorera de röda partierna, det är från ngt gammalt centralvärmesystem och det är handritat på originalritningen på huset vilken jag har scannat in.
Handritad planritning av ett hus med markerade väggar som ska tas bort i lila, tjock rosa timmerbalk och grovt orange golvbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte dessa väggar är bärande men jag vet inte säkert. Vägg 1 ser grövre ut på ritningen än vägg 2 men vägg 1 går längs med bjälkarna ovanför så det känns ju inte som den borde vara bärande. Vägg 2 går vinkelrätt mot golvbjälkarna ovanför men ser tunn ut på ritningen och jag tror att den rosa jättebjälken är vad som bär upp de orangea golvbjälkarna. Spannet är ca 5 meter. Motsvarande yta på andra sidan huset är den helt öppna "hvardagsstugan" som inte har några innerväggar men samma mått.

I övrigt så är huset byggt 1911, ytterväggarna är liggande timmer, alla innerväggar är solitt trä, jag tror det är stående plank men det såg mycket grovhugget ut när vi renoverade i matsalen så jag vet inte om det möjligen kan vara grövre på vissa ställen.

Hur ser takstolarna ut?

Det verkar som om bjälkarna i mellanbjälklaget ligger i husets längdriktning, upplagda på de väggar som är parallella med den rosamarkerade. I närheten av de väggar som ni vill ta bort finns en murstock, som krånglar till det hela. Jag skulle vilja veta spännvidden (bör vara ca 5 m) och ungefärliga dimensionerna på de orangefärgade bjälkarna. I och med att huset är så gammalt och ytterväggarna består av liggande timmer, bör man vara ganska noggrann innan ett sådant här beslut.

Jag var också inne på att åtminstone vägg 1 borde vara bärande, eftersom den går ihop med murstocken och dessutom löper i husets längdriktning, eller vad tror du @justusandersson ?

Ja, jag känner mig ganska säker på att vägg 1 är bärande. När det gäller vägg 2 var den nog inte bärande när huset byggdes, men den kan i praktiken ha blivit det senare. Jag vill helst ha de uppgifter som jag efterlyste först, innan jag säger något säkert. Problemet med så här gamla hus är att de kan vara ganska osystematiskt uppbyggda.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bjälkarna som markerats som orange i husets längdriktning har dimensionerna 160x220mm och ligger med cc 600mm (+-10mm).
Spännvidden mellan yttervägg och rosamarkerad vägg är knappa 5m.
Eftersom bjälkarna sticker ut på kortsidan som lite ornamentik var det lätt att mäta.
Mätning av bjälke på en vind med måttband som visar dimensionerna, vid sidan av en röd trävägg.
Skapa konto

Jag bifogar bild från vinden. De lodräta stödbjälkarna som syns ligger inte ovan vägg 1, murstocken är det ni ser till vänster.
Träbjälkar och stödbjälkar på en vind med synliga dimensioner och avstånd, intill badkar och gardin.
Skapa konto

Ja, med de dimensionerna klarar de "orangefärgade" bjälkarna den aktuella spännvidden mycket bra. En max nedböjning på 1/600 av spännvidden och godkänt sviktuppträdande. Det betyder att vägg 2 säkert kan tas ner. När det gäller vägg 1 måste man undersöka närmare hur bjälkarna runt murstocken går. I ett modernt hus hade bjälkarna varit avväxlade, när murstocken är tjockare än avståndet mellan bjälkarna. Det kan man inte ta för givet i ert fall. Är det bara bottenvåning plus vind? I så fall kanske det inte är så svårt att undersöka det.

Nej det är en övervåning och vägg 1 existerar på våning 2 också. Jag misstänker att vägg 1 bär upp hela bjälken från murstocken och ut. Jag hoppas det ska gå att sätta en stolpe vid murstocken istället.

Jag får riva lite ytskikt i "jungfrukammaren" och titta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.