5 245 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Är mina förväntningar orimliga i dagens Sverige...?
Det är nog bara en fråga om framförhållning. Hantverksfirmorna vill ha så stora jobb som möjligt så långt i förväg som möjligt. Dessa är prioriterade. Småjobb som målning av ett hus kan fungera som utfyllnad mellan de större jobbet och större kunder.
Så i alla fall i denna del av landet får man boka långt i förväg. De närmsta veckorna är en bra tid att ta första kontakt och någon sorts vagt löfte om att det nog kan göras våren/försommaren 2022. Sen framåt senvintern eller våren så blir det klarare vilken vecka man passar in om alls.
Försöker man tvinga de mindre hantverksfirmorna in i en formell process för dessa småjobb med offerter med tydliga datum o s v så smyger de ut bakvägen och väljer ett annat jobb. Man blir ghostad. Det är en mansdominerad bransch full av grabbar som redan under skolåren inte kunde planera.
Så i alla fall i denna del av landet får man boka långt i förväg. De närmsta veckorna är en bra tid att ta första kontakt och någon sorts vagt löfte om att det nog kan göras våren/försommaren 2022. Sen framåt senvintern eller våren så blir det klarare vilken vecka man passar in om alls.
Försöker man tvinga de mindre hantverksfirmorna in i en formell process för dessa småjobb med offerter med tydliga datum o s v så smyger de ut bakvägen och väljer ett annat jobb. Man blir ghostad. Det är en mansdominerad bransch full av grabbar som redan under skolåren inte kunde planera.
Precis detta har jag också upplevt, varför kommer de ens hem och mäter och tittar om de inte tänker ta jobbet?M Michael_P skrev:
Och inte ens återkommer med besked om att de inte tänker ta jobbet?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
"Var snäll mot de som är dåliga i plugget, det är hos dem du får söka jobb sen"K Kallebo skrev:Nu vill jag inte vara otrevlig eller skrytsam, men om ni alla tänker tillbaka på er skolgång - framförallt ni som är födda på sent 70-tal eller 80-talet. Vilka var det som gick byggprogrammet, elprogrammet eller industriprogrammet och som är de som utgör huvuddelen av dagens hantverkare?
Är det några av de som tillhörde de skarpaste knivarna i lådan, var det någon av dessa som briljerade i något ämne i grundskolan? Intagningskraven till dessa program krävde i princip att du hade godkänt i matematik, svenska och engelska.
Jag lärde mig för några år sedan att man aldrig ska tro att någon gör saker för att vara elaka, utan att det i de flesta fall beror på ren inkompetens - de flesta är betydligt dummare än man tror - de kanske inte ens har en rutin för att ringa tillbaka...
Det roliga/tänkvärda i det jag precis skrev är att intagningspoängen till frisörlinjen under samma tid typ 1994-2011 var bland de högsta tänkbara. Ring en frisör och be om offert för klippning och jämför resultatet![]()
Helt rätt!K Kallebo skrev:Nu vill jag inte vara otrevlig eller skrytsam, men om ni alla tänker tillbaka på er skolgång - framförallt ni som är födda på sent 70-tal eller 80-talet. Vilka var det som gick byggprogrammet, elprogrammet eller industriprogrammet och som är de som utgör huvuddelen av dagens hantverkare?
Är det några av de som tillhörde de skarpaste knivarna i lådan, var det någon av dessa som briljerade i något ämne i grundskolan? Intagningskraven till dessa program krävde i princip att du hade godkänt i matematik, svenska och engelska.
Jag lärde mig för några år sedan att man aldrig ska tro att någon gör saker för att vara elaka, utan att det i de flesta fall beror på ren inkompetens - de flesta är betydligt dummare än man tror - de kanske inte ens har en rutin för att ringa tillbaka...
Det roliga/tänkvärda i det jag precis skrev är att intagningspoängen till frisörlinjen under samma tid typ 1994-2011 var bland de högsta tänkbara. Ring en frisör och be om offert för klippning och jämför resultatet![]()
Jag började Bygg och anläggningsteknik. Gren VVS. Som det hette 1976. Nästan ingen kunde dividera. Så matematiklektionerna startade med de fyra räknesätten. Likadant var det i de andra teoretiska ämnena. Själva gängandet och krökandet skötte de flesta däremot, med bravur. Så vitt jag minns kom alla som ville, in på byggutbildningarna. Oavsett betyg. Det räddade nog en hel genaration skoltrötta från att bli socialfall.
Kan tillägga att jag hämtade in en och annan kunskap när min hjärna hunnit ifatt.
Staffans
De har antagligen för fullt upp för att ens räkna på jobb nu. Du är som sagt alldeles för sent ute....M Michael_P skrev:Tack för ditt svar . Jag noterar att du anser att man ska kontakta målerifirmor på vinter om man vill ha jobbet gjort på sommaren. Tar det till mig. Till saken hör emellertid att jag inte specificerade alls när jobbet ska göras och de kunde i alla fall svara med en offert med upplysning när de kan göra jobbet .
Att totalt nonchalera en förfråga utan specificerade krav på tidpunkten tyder , menar jag på obalans på marknaden
Det är nog inte rätt tid att boka jobb nu, det känns som många gått och funderat på semestern och sen ska ringa hantverkare så snart sommaren är slut. Sen kan jag hålla med om att en del är sämre på att kommunicera än andra. Jag jagar själv trädfällare, en var vänlig nog att tala om att han hade fullt upp, nästa kom och tittade, gav ett muntligt uppskattat pris, svarade sen aldrig på sms, nu har jag precis kontaktat en tredje. Men lite så verkar det vara när det gäller att hitta hantverkare (eller trädfällare).
Dagens Sverige har lite med saken att göra. Dina förväntningar gör att just de du söker placerar dig i en kategori som de inte har ork och tid att jobba åt.M Michael_P skrev:
Vidimerad kompetens... Trettio års yrkesverksamhet går inte att se någonstans om det börjat med två års yrkesskola som avslutades 1984. Alla licenser och cert som finns är av yngre datum.
En tredagarskurs i ett färgsystem är mer vidimerbart.
Mvh Findus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden