12 475 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
Är mina begagnade stämjärn bra?
Ok, dum fråga, men ska det "våta" vara fotogen eller nått sånt? Tyckte det medföljde nått sånt set jag kollat på innanC cpalm skrev:
Vatten duger braH Husägaren87 skrev:
Går säkert att använda någon olja istället om man vill lyxa till det.
Var du börjar någonstans beror på hur mycket du behöver slipa ned.
Kolla t.ex. Paul Sellers video i ämnet så ser du hur det går till:
Vill mest påpeka att baksidan är lika viktig som framsidan/fasen o normalt sätt den sida som e svårast o drygast att få bra på gamla slitna stämjärn då den ytan är så mycket större o svår att köra på maskin. Har själv förpassat ett gäng gamla ärvda stämjärn pga för dålig baksida. Så för att svara på om stämjärnen är bra behövs det bilder på baksidan.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag kör vanligt vatten, mirka papper från mekonomen, bosch har även några grövre papper som är blåa som också håller länge!
Här kommer några bilder till. Det största järnet måste använts som huggjärn eller liknandeOla C skrev:
Vill mest påpeka att baksidan är lika viktig som framsidan/fasen o normalt sätt den sida som e svårast o drygast att få bra på gamla slitna stämjärn då den ytan är så mycket större o svår att köra på maskin. Har själv förpassat ett gäng gamla ärvda stämjärn pga för dålig baksida. Så för att svara på om stämjärnen är bra behövs det bilder på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Har du någon sidobild också? Så de inte ser ut som bananer från sidan
Your wish is my command:Frustrator skrev:
6mm
Logga in
Skapa konto
8mm
Logga in
Skapa konto
12mm
Logga in
Skapa konto
Bra grejer och hyfsat lätta att få skarpa även för lekmän. Har likadana själv. Jag kör gammal hederlig roterande våtslipsten och avslutar oftast med japansk vattensten ner till 8000 korn. Men jag är rätt så noga med att mina vassa verktyg ska va just vassa..
Kan man inte med lätthet raka sig när man är färdig så är man inte färdig..
Mikael
Kan man inte med lätthet raka sig när man är färdig så är man inte färdig..
Mikael
Bahco-stämjärn med mörkröda handtag är en klassiker som Bahco fick med på köpet när dom köpte det gamla stål- och verktygsföretaget E. A. Berg i Eskilstuna 1959.
De med ljusare skaft är nyare.
Jag har själv ett antal E.A Berg stämjärn med mörkrött skaft som gått i arv från min farfar, via min far, till mig. Dom är riktigt bra med hög kvalitet på stålet.
Det finns andra trådar om gamla stämjärn här på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-staemjaern.279289/
Vinklarna på dina järn ser skeva ut. Den bör vara 20 grader.
Vidare så ser inte eggen ut att vara rak, speciellt inte på det stora stämjärnet (det som troligtvis är äldst).
Ett bryningsstöd (liknande det som tipsades i tråden) är utmärkt. Men jag skulle rekommendera en riktig omslipning av stämjärnen av proffs med maskin (t ex Knivbrev.se). Därefter räcker det att bryna stämjärnen.
De med ljusare skaft är nyare.
Jag har själv ett antal E.A Berg stämjärn med mörkrött skaft som gått i arv från min farfar, via min far, till mig. Dom är riktigt bra med hög kvalitet på stålet.
Det finns andra trådar om gamla stämjärn här på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-staemjaern.279289/
Vinklarna på dina järn ser skeva ut. Den bör vara 20 grader.
Vidare så ser inte eggen ut att vara rak, speciellt inte på det stora stämjärnet (det som troligtvis är äldst).
Ett bryningsstöd (liknande det som tipsades i tråden) är utmärkt. Men jag skulle rekommendera en riktig omslipning av stämjärnen av proffs med maskin (t ex Knivbrev.se). Därefter räcker det att bryna stämjärnen.
Jag köpte billiga stålplattor belagda med diamanter från Alienexpress, kostar 20 kr styck eller så. 60 tom 800 korn tror jag, sen en mdf med polermedel på. Sprayar med fönsterputs på plattorna.
Ibland kör jag på frihand, ibland med VERITAS jigg.
Ibland kör jag på frihand, ibland med VERITAS jigg.
Det ser ut att vara fina stämjärn som med bara lite kärlek kan bli riktigt bra. I denna tråd tror jag du kan hitta inspiration:H Husägaren87 skrev:Hej.
När vi flyttade in i huset så lämnades en del verktyg kvar av föregående ägare, då mannen hade gått bort och frun inte ville ha kvar dessa.
Jag har hittat 3st stämjärn som jag tror är hyfsad kvalité men dom är i dåligt skick. Jag har ingen slipmaskin, men tänkte köpa nått slippapper/sten för att vässa järnen.
Men frågan är om dom inte är för slitna, och man kanske måste köra dom i maskin först?
Se bifogade bilder.
Tack.
[bild] [bild] [bild] [bild]
https://www.byggahus.se/forum/threads/system-foer-slipning-och-bryning-av-eggar.283328/
Produkter som diskuteras: "hantverkarknivar"
Hantverkarknivar
Hantverkarknivar är speciellt utformade för att användas inom olika hantverksområden. De är vanligtvis robusta och mångsidiga, kapabla att hantera allt från att skära genom material som trä och plast till att finjustera detaljer i ett
Läs mer
Köp en tormek t4, har en sådan, du kommer inte att ångra dig.H Husägaren87 skrev: