Hej!

Har nu haft vår värmepump i drift ett tag. Jag har loggat en del värden och lagt in i ett verktyg för att få fram lite kurvor och diagram. Då jag inte är helt insatt så har jag svårt att se om pumpen går optimalt eller om det finns något att skruva på och i så fall vad.

Hoppas att någon med högre kompetens än jag kan råda mig lite med hjälp av nedan kurvor? Jag har tyvärr inte fått till decimalen på temperaturerna i loggningen så det ser ju lite tokigt ut i kurvorna.

Graf med fluktuerande tidsseriedata, flera variabler, tidsstämplar på x-axeln, numeriska värden på y-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram med flera linjediagram överlagrade, visar datatrender över tid, med axlar och färgkoder för olika data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett diagram visar flera dataserier över tid, inklusive hastigheter och temperatur, med kraftiga variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hur hög kurva har du, tänkte på ber framledning på 56-57 grader.
Vad har du för radiatorer i huset?
 
DonPablo DonPablo skrev:
hur hög kurva har du, tänkte på ber framledning på 56-57 grader.
Vad har du för radiatorer i huset?
Jag kör på kurva 9 förskjuten -2, radiatorerna är nya panelradiatorer av typ K22 och några K33. Kör även med innegivare.
 
DonPablo DonPablo skrev:
hur hög kurva har du, tänkte på ber framledning på 56-57 grader.
Vad har du för radiatorer i huset?
Den beräknade framledningstempen ligger på ca. 33 grader (högra axeln).
 
Är alla radiatorer på max? Det är viktigt att de är på max för att innegivaren ska kunna arbeta. Undantaget är rum där du vill ha svalt, tex sovrum, eller rum där temperaturen kan variera mycket av andra skäl, tex kamin. Innegivaren ska vara i ett rum där radiatorerna är på max.

När radiatorerna är på max kan du även själv känna om huskurvan är lagom. Innegivaren hjälper till, men den styr antagligen inte till 100%? Det beror på dina inställningar.

Logga utetemperaturen och inomhustemperaturen över längre perioder, så ser du om du har jämn temperatur oavsett väder eller om det tex alltid blir varmare inne när det blir kallare ute.
 
För att få den att arbeta optimalt, så stäng av innegivarens påverkansgrad, låt den bara visa innetempen. Sätt alla termostater på max i alla utrymmen förutom om du vill ha lite svalare i något rum. Vänta ett dygn, blir det för varmt, sänk kurvan ett steg åt gången (eller höj) beroende på om det blir för varmt eller kallt. Vänta minst ett dygn mellan ändringarna!
Har själv en 1245, har bara k22 radiatorer, kör kurva 5+1 bor i norrbotten, har i skrivande stund -19 grader ut, ber framledning 41,5 grader 21.9 grader inomhus. 1,5 plan byggår 1978
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
För att få den att arbeta optimalt, så stäng av innegivarens påverkansgrad, låt den bara visa innetempen. Sätt alla termostater på max i alla utrymmen förutom om du vill ha lite svalare i något rum. Vänta ett dygn, blir det för varmt, sänk kurvan ett steg åt gången (eller höj) beroende på om det blir för varmt eller kallt. Vänta minst ett dygn mellan ändringarna!
Har själv en 1245, har bara k22 radiatorer, kör kurva 5+1 bor i norrbotten, har i skrivande stund -19 grader ut, ber framledning 41,5 grader 21.9 grader inomhus. 1,5 plan byggår 1978
... precis å när han har hittat kurvan så låter man det gå några dygn där man kollar innetemp i servicemenyn frekvent å ser vilka tempraturer den går emellan å därefter sätter innegivaren i mitten av tempraturområdet man sett
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.