Det har blivit dags att göra barnens rum lite större, så jag ska flytta en vägg en bit in i vårt gamla sovrum för att ge sonen lite mer utrymme. Totalt handlar det om att riva ca 3 meter innervägg. Huset är byggt 1974 och är ett hus med betongkällare, tegel+träfasad och fackverkstakstolar.
Det framgår ingenstans på ritningarna att väggen skulle vara bärande och min uppfattning är att jag kan riva den med ro, men man vill ju vara säker..
Förklaring till mina bilder:
- Jag har ringat in vilken vägg det är som ska rivas/flyttas. Jag kan inte se att mittväggen är utritad som en hjärtvägg.
- I den tekniska beskrivningen är det tomt under "Innervägg, bärande".
- Takstolarna är som jag förstår det fackverk, vilket innebär att de ska vara självbärande?
- Ritningsnr 400/75 beskriver innerväggarna där det dessutom står "Icke bärande innerväggar i bottenvåning"
- Jag rev gipsen på ena sidan väggen för att se hur det ser ut. Väggen är byggd med 45x70-reglar.
Vad tror ni? Kan jag riva med ro?
Det framgår ingenstans på ritningarna att väggen skulle vara bärande och min uppfattning är att jag kan riva den med ro, men man vill ju vara säker..
Förklaring till mina bilder:
- Jag har ringat in vilken vägg det är som ska rivas/flyttas. Jag kan inte se att mittväggen är utritad som en hjärtvägg.
- I den tekniska beskrivningen är det tomt under "Innervägg, bärande".
- Takstolarna är som jag förstår det fackverk, vilket innebär att de ska vara självbärande?
- Ritningsnr 400/75 beskriver innerväggarna där det dessutom står "Icke bärande innerväggar i bottenvåning"
- Jag rev gipsen på ena sidan väggen för att se hur det ser ut. Väggen är byggd med 45x70-reglar.
Vad tror ni? Kan jag riva med ro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Om det är fackverkstakstolar så borde ingen vägg vara bärande på övre planet. Därmed inte sagt att man kan riva alla väggar. Dock så kan ju huset ha satt sig en del så att väggen bär upp lite, när den rivs så kommer i så fall taket att svacka lite.
Klicka här för att svara