E etompau skrev:
Vilken utrustning har du när du mäter?

Som tidigare sagt, det är enfas växelström, hur L och N ansluts påverkar inte rotationsriktningen för motorn.
Hej,
Jag använde en "Steinel, Master Check 1" enkel när jag mätte på jord, N och L.

Har en multimeter med, men för enkelheten körde jag med denna.
 
  • Steinel Master Check 1 testare med två orange elektrodprober för spänningsmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Temp på vattnet som går ut på radiatorerna varierar med temperaturen ute, vattenfall har inte konstant temp på fjärrvärmevattnet utan de håller så låg som möjligt. typiskt vid nollan är vattnet runt 60-65 C, om det är -15 är det mer runt 75 C.

Returen från slingan i källaren är under 20 C, röret känns kallt, Returen från slingan uppe är gissningsvis runt 30 - 35 C, röret känns ljumet.

För att styra temp har jag reglering från "Ngenic tune", den mäter temp inne (vardagsrummet) och utifrån den signalen "modifierar" den signalen från tempsensorn ute så att den öppnar shunten mer eller mindre för att öka eller minska värmen som går ut.

Nästan alla radiatorer är fullt öppna, begränsar lite i kök och ett sovrum för att få varmare i de två sovrum som är längst bort. Det är bland annat det jag hoppas på att slippa med nya pumpen.
Vad är det för framtemp vid 0 på radiatorkretsen?

Känner till ngenic. Om du stryper lite på termostaten i radiatorn i vardagsrummet så borde ngenic kompensera med ökad framtemp. Det borde i sin tur göra att lite mer effekt kan överföras till övriga radiatorer i väntan på nya pumpen.
 
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Hej,
Jag använde en "Steinel, Master Check 1" enkel när jag mätte på jord, N och L.

Har en multimeter med, men för enkelheten körde jag med denna.
Den där är en gammal klassiker, å den löser ut JFB så fort man snuddar fas&jord med den.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Symtomen liknar också ett system som inte är injusterat flödes-/tryckfallsmässigt.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Symtomen liknar också ett system som inte är injusterat flödes-/tryckfallsmässigt.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰.
Ok, tack så mycket. Bara 7-10⁰ difftemperatur, jag har mycket, mycket mer. ska bli intresant och se hur det blir med nya pumpen.

Den skall levereras i dag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den där är en gammal klassiker, å den löser ut JFB så fort man snuddar fas&jord med den.
Jepp, mycket tydligt att det var ström där, allt blev svart och dottern undrar vad jag håller på med. 😮
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vad är det för framtemp vid 0 på radiatorkretsen?

Känner till ngenic. Om du stryper lite på termostaten i radiatorn i vardagsrummet så borde ngenic kompensera med ökad framtemp. Det borde i sin tur göra att lite mer effekt kan överföras till övriga radiatorer i väntan på nya pumpen.
När det ligger runt nollan är framtemp på tadiatorkretsen runt 60 - 65 C.

Tack för tipset att strypa lite på termostaterna i vardagsrummet.
 
60-65⁰ i framledningstemperatur vid 0⁰ ute är lite högt.


Vi har just nu 40⁰ i framledningstemperatur, returen ligger på 30⁰, vi har -1⁰ ute. Enplanshus med källare från -69, oljepannan utbytt till fjv.
Inkommande fjv-vattnet är 78⁰, fjv-returen är 34⁰.
 
Jag har nu fått nya pumpen på plats "Perfecta, Parvus1 15U-8-130".

Gick förvånansvärt enkelt att få den på plats. Mest meck var elanslutningen. Köpte för grov elkabel, försökte fixa med nya kabelfördkruvningar, men då var dom i M16 dimention medan de som satt troligen var tum. Det saknades några tiondelar för att det skulle gå.

Lyckades till sist hitta en sladd som var 6 mm i ställer för 8-9 mm, då gick allt bra.

Pumpen kör jag nu på konstant varvtal, högsta läget. Då märker jag att det faktiskt trycker ut mer än förra pumpen.

Men den orkar inte riktigt få ut till radiatorn längst bort i källaren.

Men förbättringen är stor och det känns tillräckligt bra nu.

Vi har varmt och skönt i alla rummen uppe, även sovrummen. Gillestuga och skrivrum nere samma temp som uppe 23 C, värme även i tvättstugan i källaren. Bara ett förråd/pingis-rum där det är lite svalare. Men det är inget problem.

Har betydligt mer än 7-10⁰ difftemperatur på vattnet som går ut till radiatorerna och det som kommer tillbaks.
Gissar att det kan vara själva radiatorerna, möjligen rör/kanaler som satt igen av svart guck som jag såg finns i rören.

Tusen tack alla för mycket bra kommentarer och tips!!!!

God fortsättning på 2025! 😀
 
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Samt att radiatorer blir varma i överkant kalla nere. Brukar vad jag förstått vara tecken på dålig cirkulation.
Nej, det är inte fel.
Däremot så beror Delta-T över radiatorn på hur systemet är dimensionerat. I gamla högtemp system så var det tänkt att vara 20⁰ vid lägsta dim utetemperatur, i moderna system brukar det vara 10⁰.
 
L lat skrev:
Nej, det är inte fel.
Däremot så beror Delta-T över radiatorn på hur systemet är dimensionerat. I gamla högtemp system så var det tänkt att vara 20⁰ vid lägsta dim utetemperatur, i moderna system brukar det vara 10⁰.
Tack, hur känner man igen om det är ett högtemp system? Jag gissar att det är det vi har i vår 1976 år villa. Alla radiatorer utom en är enkelpanel.

Mvh, Christer
 
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Tack, hur känner man igen om det är ett högtemp system? Jag gissar att det är det vi har i vår 1976 år villa. Alla radiatorer utom en är enkelpanel.

Mvh, Christer
Då har du säkert något man kan lägga i kategorin högtemperatur och det är inget problem med tex FJV som kan ge en hög temp utan att prestanda försämras som vid VP. Trots allt måste man givetvis ha tillräckligt flöde i alla delar och det kan du säkert få om du minskar lite dvs stryper lämpligt. Börja med delar närmast källan och där du redan har bra värme i rummen och med FJV och nuvarande tariffer behöver du inte göra det mer komplicerat än så. Är din nya pump tillräcklig kommer du snart ha det någorlunda rätt om du jobbar framåt så.
 
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Tack, hur känner man igen om det är ett högtemp system? Jag gissar att det är det vi har i vår 1976 år villa. Alla radiatorer utom en är enkelpanel.

Mvh, Christer
Högtemp, ganska "små" ofta "moderna" "tunna" radiatorer.
De från 50-talet, hyffsat stora "tjocka".
Byggt 76, gissar på "högtemp system" med stort Delta-t.
Enkelt sagt, vid +15 nån/gra grader Delta-t, vid 0⁰ runt 10⁰ & vid -20 ca 20⁰.
Systemet är antagligen ett så kallat 60/40 eller 80/60
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.