16 731 läst ·
31 svar
17k läst
31 svar
Är mäklarens metod ok?
Min erfarenhet är att många mäklare verkar ha som främsta mål att komma till ett snabbt avslut, snarare än att få ett högsta möjliga pris åt sin kund. Helt enkelt för att mäklaren tjänar mer på att göra fler avslut än lägga xx timmar på att få upp priset några extra % åt varje kund. Så man skulle snarare kunna säga att mäklaren särskilt beaktar sina egna ekonomiska intressen. Gäller förstås inte alla, men betydligt fler än inga.
Jag svårt att se något oetiskt i att lägga ett tidsbegränsat bud. Jag tycker det är upp till säljare och köpare att göra affär när de vill och till vilket pris de vill.oceanis skrev:Du är ju oerhört svävande och uppenbart anser du att ditt hetsande mot säljaren är helt korrekt men inte att mäklaren gör vad han/hon ska, nämligen ge den andra intressenten en chans att ge ett bud innan ni får skriva.
Att det var ett sätt från din sida att hetsa till avtal har du nu bekräftat i ditt inlägg genom att nu lägga till mer fakta att du naturligtvis skulle vara med vid en senare budgivning men då kunde du inte garantera ditt bud längre. Detta visar ju tydligt att du enbart haft en intention att hetsa fram ett snabbt köp innan andra möjliga köpare skulle få chansen.
Läs ditt första inlägg och fundera vad du skrev.
För marknaden som helhet tycker jag det är trist för jag tror det nu är så vanligt att bostäder säljs innan visning att det börjar finnas en medvetenhet om det hos spekulanter. Även de som hellre skulle gå på de ordinarie visningarna och vara med i den "officiella" budgivningen känner att de måste ringa mäklaren och lägga tidsbegränsade bud och be om specialvisningar alternativt skriva kontrakt på bostaden osedd, för att vara garanterad en chans att få köpa ett specifikt objekt. Jag tror ingen tjänar på den här utvecklingen på längre sikt. Det kanske är läge att på motsvarande sätt som när man lanserade accepterat pris eller vad det hette, att införa garanterad visning och budgivning?
Klicka här för att svara