20 505 läst ·
199 svar
21k läst
199 svar
Är korrekta enheter onödigt?
Det blir närmare 2,5kubikmeter fri luft. Det blir ett rejält tryck.
Hur ska man kunna lära sig rätt enheter om ingen får säga att man använder fel?
Hur ska man kunna lära sig rätt enheter om ingen får säga att man använder fel?
Du missar ju poängen hela tiden.D Daniel 109 skrev:
Du förstår ju vad jag ska göra och vad som menas, då är det bara att släppa det och gå vidare - hur svårt kan det vara? Det är inte din livsuppgift att fostra, mästa eller korrigera folk på internet.
De flesta är helt ointresserade av att lära sig använda enheterna rätt och därmed är det meningslöst att du försöker "utbilda".
Är det så illa?
A anhack skrev:
Danmark om jag inte minns fel har vägarna utmärkta dvs där skylten sitter så är det en ny skylt på ett bestämt avstånd.( tror det är 1km)
Används av dem som har något med vägen att göra( utan dem som kör på den...).
Jag älskade att rätta folk i min omgivning när jag var yngre. Det var mycket tillfredsställande att skriva dem på näsan att jag minsann visste bättre. Sen insåg jag att det var mycket trevligare att ha vänner istället för rätt.
Jag tycker väl som de flesta andra här att det för förståelsens skull kan vara befogat att anmärka på enheter om det finns en verklig risk för missförstånd. Även då är det också trevligt att, om det är möjligt, väva in påpekandet i något som faktiskt är ett svar på ursprungsfrågan. Att bara svara "du använder fel enheter" utan att svara på frågan eller informera om vilka enheter som är rätt och varför tycker jag är ett tydlig bevis på bristande social förmåga.
Själv stör jag mig en hel del på särskrivningar såklart, när någon använder han/hon istället för honom/henne, när sublim och subtil används som synonymer och när mat som inte smakar särskilt mycket beskrivs som smaklös.
Efter en snabb googling ser jag nu att mitt sista exempel är helt korrekt att använda på det sättet och att jag därför har rättat oskyldiga tidigare, ajdå.
Jag tycker väl som de flesta andra här att det för förståelsens skull kan vara befogat att anmärka på enheter om det finns en verklig risk för missförstånd. Även då är det också trevligt att, om det är möjligt, väva in påpekandet i något som faktiskt är ett svar på ursprungsfrågan. Att bara svara "du använder fel enheter" utan att svara på frågan eller informera om vilka enheter som är rätt och varför tycker jag är ett tydlig bevis på bristande social förmåga.
Själv stör jag mig en hel del på särskrivningar såklart, när någon använder han/hon istället för honom/henne, när sublim och subtil används som synonymer och när mat som inte smakar särskilt mycket beskrivs som smaklös.
Efter en snabb googling ser jag nu att mitt sista exempel är helt korrekt att använda på det sättet och att jag därför har rättat oskyldiga tidigare, ajdå.
....ja och jag kan säga att den enda gången jag diskuterar däcktryck med andra så står jag i depån med karten och då är det ingen som använder enheter överhuvudtaget. Man säger tex "Jag börjar på 0,55 kallt" och då vet alla vad som menas.Olsin skrev:
Ajdå, jag är inget vidare på stavning. Men det är inte för att jag inte vill lära mig att stava rätt, det bara svårt för mig. Om jag gör ett konsekvent fel uppskattar jag om någon påpekar det.
Du återkommer gång på gång till detta. Och jag hittar inte någon som skrivit så. Det lämnar tre möjligheter.D Daniel 109 skrev:
1. Du har läst något eller några inlägg som jag missat.
2. Du har missförstått något eller några inlägg.
3. Du överdriver medvetet vad andra har skrivit.
Peka på ett inlägg där någon skriver att du inte får säga till när någon använder fel enheter. Jag utgår ifrån att du förstår skillnaden mellan att någon tycker att det är onödigt och att någon anser att du inte får.
Hur ska jag tolka det här? https://www.byggahus.se/forum/threa...rbrukning-enligt-elbolag.348376/#post-3353515
Visserligen av en person som bevisligen inte har koll på naturvetenskap.
Men även Bo några inlägg senare är tämligen tydlig.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rbrukning-enligt-elbolag.348376/#post-3353527
Tråden visar tydligt att TS inte bryr sig, så nyttan med mitt inlägg var uppenbarligen obefintlig.
Visserligen av en person som bevisligen inte har koll på naturvetenskap.
Men även Bo några inlägg senare är tämligen tydlig.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rbrukning-enligt-elbolag.348376/#post-3353527
Tråden visar tydligt att TS inte bryr sig, så nyttan med mitt inlägg var uppenbarligen obefintlig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag vill egentligen inte gå in i denna tråd då jag knappast kommer att kunna tillföra något, och då @Avemo redan beskriver problemet föredömligt såsom jag inte kunnat göra.
Men ditt inlägg i den länkade tråden ovan säger att "jag tänker inte besvara din fråga förrän du rättat dina stavfel!" vilket du kanske inte inser?
Självklart är det viktigt med korrekt benämning, stavning och enhet, men det måste vara tillåtet att ställa en fråga som innehåller felaktiga benämningar, stavningar och enheter. Det är frågan som är anledningen till inlägget, så det är frågan som ska besvaras. Därefter kan kan gärna lägga till de korrekta benämningarna, stavningarna och enheterna.
Hela denna tråd är en stor missuppfattning.
Men ditt inlägg i den länkade tråden ovan säger att "jag tänker inte besvara din fråga förrän du rättat dina stavfel!" vilket du kanske inte inser?
Självklart är det viktigt med korrekt benämning, stavning och enhet, men det måste vara tillåtet att ställa en fråga som innehåller felaktiga benämningar, stavningar och enheter. Det är frågan som är anledningen till inlägget, så det är frågan som ska besvaras. Därefter kan kan gärna lägga till de korrekta benämningarna, stavningarna och enheterna.
Hela denna tråd är en stor missuppfattning.
