Är korrekta enheter onödigt? Nej, inte alls, men i de flesta fall är det inte nödvändigt för att tråden ska vara begriplig vilket som jag ser det är det viktiga.

Jag tycker det räcker bra att i ett svar på ett inlägg skriva den korrekta enheten utan att påpeka felet och vill man nödvändigtvis göra en grej av det så tycker jag precis som flera redan skrivit att det ska vara i samband med att man ger ett konstruktivt bidrag till trådens diskussion.

Annars så tycker jag att det snarare förstör tråden och det är svårt att i skrift förmedla ett budskap så det är lätt hänt (även om det är oavsiktligt) att det blir nedvärderande mot den som inte lyckats få det rätt. Det blir absolut inte bättre om man samtidigt på ett mer eller mindre tydligt sätt påpekar att den som skrivit är en mer eller mindre obildad idiot (Också kanske lätt att göra utan att det är meningen)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Frågan gick knappast att svara på. Diverse teorier och följdfrågor fanns redan i tråden.

Jag skrev inte på något vis att någon var en outbildad idiot. Då skulle jag väl lagt in en förklaring på dagisnivå. Jag förutsatte att skribenten var kapabel att skriva rätt om han vara försökte. Men i den här tråden har jag insett att folk antagligen är så obildade, det trodde jag inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Frågan gick knappast att svara på. Diverse teorier och följdfrågor fanns redan i tråden.

Jag skrev inte på något vis att någon var en outbildad idiot. Då skulle jag väl lagt in en förklaring på dagisnivå. Jag förutsatte att skribenten var kapabel att skriva rätt om han vara försökte. Men i den här tråden har jag insett att folk antagligen är så obildade, det trodde jag inte.
Jag kanske var lite otydlig men mitt svar i tråden var allmänt svar på frågan och inte riktat specifikt mot dig.
 
Nu börjar det bli trollvarning. Alla har en utbildning inom vissa områden och är därmed obildade inom andra. Inom vilket område tror du de ställer en fråga?
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur ska jag tolka det här? [länk]
Ja hur tolkar du det? Jag tolkar det som ett onödigt och aningen otrevligt sätt att hävda att ditt inlägg var onödigt och en aning otrevligt. Inte tolkar jag det som att du aldrig får påpeka felaktiga enheter.

Och samma innehåll men lite mer utförligt av Bo Siltberg senare. Om jag tar mig friheten att tolka vad de menar så är det att vid den tidpunkten och på det sättet var det onödigt att påpeka de felaktiga enheterna. Observera: Onödigt men inte otillåtet. Och vid det tillfället på det sättet, men inte generellt. Och slutligen deras åsikt men inte allas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu börjar det bli trollvarning. Alla har en utbildning inom vissa områden och är därmed obildade inom andra. Inom vilket område tror du de ställer en fråga?
Ställer man en fråga om var varför energiförbrukningen verkar hög är det ju rimligt att veta vad energi är. Annars får man väl fråga vad energi är. Det här är fysik på grundskolenivå. Jag börja förstå varför elbolagen har svårt att få folk att förstå elräkningen om det är normalt att kunna så lite.

Är det verkligen så illa ställt?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ställer man en fråga om var varför energiförbrukningen verkar hög är det ju rimligt att veta vad energi är. Annars får man väl fråga vad energi är. Det här är fysik på grundskolenivå. Jag börja förstå varför elbolagen har svårt att få folk att förstå elräkningen om det är normalt att kunna så lite.

Är det verkligen så illa ställt?
Varför kan du inte inse att vissa folk vill inte/ kan inte/ har inte lärt sig allt.

Att posta en fråga ska väl ändå inte vara förknippat med att man tar fram skolböckerna.

Dessutom så fortsätter du i samma stil här med. Var glad att frågan ställs och ett onödigt fel undviks.


I ett annat forum...
Jag ska posta på byggahus, är det någon som kan kolla så jag har fått alla enheter och benämningar rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Om en person ställer följande (felaktiga) frågor/påståenden så är det ju ändå närmast omöjligt att misstolka vad dom egentligen vill ha sagt. Dessa tre exempel tycker jag är väldigt vanliga men ingenting som jag någonsin skulle tänka på att försöka påpeka att det är fel.

”Mitt hus förbrukade totalt 2400 kW i januari, enligt min far är det högt för min typ av hus, är det så?”

”Jag får bara ut 34 mbit på min uppkoppling trots att jag befinner mig alldeles bredvid routern, varför?”

”Enligt min aktivitetsklocka förbrände jag tusen kalorier idag på min runda!”

Osv osv.. Omöjligt att misstolka om man inte ger sig fan på det. ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det är inte vad det handlar om. Tex i trådrn som jag länkade till gör inte TS minsta försök att få det rätt. Så den frågan lär inte dyka upp.
Jag har inte fördömt någon för att de inte kan enheter, men jag tycker att det är tråkigt närman inte ens vill skriva rätt.
 
Mitt hus förbrukade 48 GJ förra året. :thinking:
 
  • Älska
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsatte att skribenten var kapabel att skriva rätt om han vara försökte. Men i den här tråden har jag insett att folk antagligen är så obildade, det trodde jag inte.
Har du lärt dig något nu? Nästa gång någon använder fel enhet, kommer du då att utgå ifrån att det är lättja eller ovilja som ligger bakom? Eller inser du att det faktiskt finns obildade människor och det enda du kan göra åt det är att hjälpa till med att bilda dem? Till exempel genom att tala om vilken enhet det egentligen skall vara eller ännu hellre genom att svara på deras fråga.

Grejen med ett forum är att alla får ställa frågor. Vare sig man är bildad eller obildad.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag drack just 0,1 kWh lättmjölk.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag drack just 0,1 kWh lättmjölk.
Det blir några kalorier det.:D
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man skriver på något gammalt forum som inte använder UTF-8 blir det förstås problem, men då är det något riktigt gammalt som borde uppdateras. Detta har inget med OS:et att göra. Det är bara extremt gamla versioner av Windows (Windows 95/98/ME och äldre) som inte har Unicode-stöd. Och för kvadrat- och kubiksymbolerna är "Windows Alt code" samma som Unicode-codepointen (ursäkta svengelskan, orkar aldrig kolla upp/hitta på svenska namn på sånt här) så de borde inte orsaka några problem.
OT.
Är det därför det är så fantastiskt mycket gnäll om UTF-8 från utvecklare av Windows-programvara och att Windows-sysadmin varnar för att använda det. Windows har stöd för UTF-16/UCS-2 vet jag, men UTF-8 verkar inte funka ordentligt.
 
Magnus E K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir några kalorier det.:D
Räknade jag fel? Drygt 2 dl, 160 kJ per 100 ml enligt paketet.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.