Byggahus.se

Hur hantera helt orimlig elförbrukning enligt Elbolag

1. Hobbit
    Medlem Nivå 7
    Godmorgon allesammans,
    fick nästan ett hjärtattack när jag kollade elförbrukningen i sommarstugan igår.
    7. juli hoppade den upp till 15kw/timme (i runda slängar 400KW/dygn) och där
    står den sedan dess. Förbrukning hittills alltså över 5.000KwH !!!
    PÅ TRE VECKOR
    Förbrukningen har inga peaks (stannar i närmaste konstant vid 15kw i timmen)
    Stugan är obebod sedan 23. juni
    Dygnsförbrukning 23.juni - 6. juli = 0,5kwh per dygn för larmet
    Dygnsförbrukning 7. juli - 22. juli = 400kwh

hörde omedelbart med kundservicen och fick detta svar

Hej!

Kan inte se något ovanligt i vårat system. Troligast är det något som står på och drar ström i stugan. Rekommenderar er att ta dit en elektriker och kolla över hur strömmen är. Om det är någon som drar onödigt mycket ström. Trevlig sommar!

Förbrukningen är i mina ögon helt orealistiskt

Vad gör man ?

tack för alla synpunkter och råd

2. P
    Medlem Nivå 4
    Den förbrukningen låter orimlig för en sommarstuga. Har du uppvärmd pool/spabad med elpatron som ev. ligger till konstant? Hade det varit värmen inne i stugan (elradiatorer?) så bör du ha det extremt varmt inomhus. Kan du läsa av aktuell förbrukning på din elmätare, prova då att slå av säkring för säkring i elcentralen och se när förbrukningen sjunker.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det kan vara fel på elmätaren men det är rätt ovanligt. Det låter som du inte varit på plats och kollat?

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 5
    Mest sannolikt är nog trots allt det elbolaget säger - dvs att du någonstans har en förbrukare som vars reglering havererat, även om 15 kW är mycket. Den mest uppenbara boven är förstås eluppvärmning av olika slag - hur värms huset?

Edit: trea på bollen och fattade inte att det rör sig om en sommarstuga. Håller då med om att det låter orimligt. Skulle också föreslå att börja försöka avgöra om den påstådda lasten ligger över en eller flera inkommande faser och smalna av felsökningen utifrån det. En tångamperemeter kan vara till hjälp. Finns det flera byggnader på fastigheten så kolla även att inget har hänt i dessa.

5. P
    Medlem Nivå 4
    Hur kollar du elförbrukningen förresten? Min nätägares websida där jag ska kunna följa min förbrukning är buggig. Har sett den skriva in värde liknande dina timme eftervtimme, dygn efter dygn. Avläst mätarställning de hämtar in från mätaren och skickar till de jag har elhandelsavtal med stämmer dock. Kanske kan vara liknande problem du ser hos dig

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Vad hände 7/7? Var du där då?

Som andra sagt, troligen en eluppvärmningsapparat av något slag. Eller så är det någon som stjäl ström av dig. Du kommer inte längre utan att åka dit och titta efter.

7. halper
    Husägare Nivå 5
    Vad har du för huvudsäkringar? Med 16 A låter det som en omöjlig förbrukning om den är långvarig; de borde ha brunnit av eller slagit av vid det här laget.

8. H
    Medlem · Nivå 12
    Med 16A kan du plocka ut strax under 11kw, men visst går säkringen och plåga mer, men har du inte pool eller liknade, men ingen villapool drar heller några 15kw, mätarfel eller websidefel, har du långt till stugan? Men att bevisa för elbolaget.. annars jämför mätarställning manuellt mot digitalt.

9. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Hobbit: Skulle du kunna se över enheterna i ditt inlägg?

10. H
    Medlem · Nivå 12
    ALLA förstår vad som menas!

11. M
    Husägare · Nivå 12
    Åk dit och kolla!
    15 kW kontinuerligt är max vad man får ut av 3x20A huvudsäkringar.
    Någonting har fått "spel"

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Enheterna är fullt begripliga och det är fler än TS som anger fel enheter. Tråden handlar inte om enheter.

Hur kollade du förbrukningen? Är det siffror som kommer från elleverantören? Per timme?
    Om vi går på värdet 15 kWh per timme så innebär det alltså en medeleffekt på 15 kW över en hel timme, och över alla timmar på dygnet. Trefasigt innebär det en fasström på 21.7 A. Vad har du för storlek på mätarsäkringarna? Har du någon sådan trefasig förbrukare?

Det framstår som fullständigt orimligt att det skulle kunna finnas en förbrukare, eller ens ett jordfel eller dylikt, som plötsligt drar denna effekt konstant dygn efter dygn. Så jag har svårt att förstå elleverantörens svar att det är normalt.

Men troligen behövs en elinstallatör på plats för att övertyga elleverantören om det är nåt fel på mätningen.

13. H
    Medlem · Nivå 12
    Svårt och tro att man ens kan plocka ut 15kw ur en sommarstuga..

Stugan ligger inte på en ö..? Med mätaren på fastlandet? Har jag varit med om att kabeln i vattnet är trasig, och blir ej kortis mot vattnet och det bara matar på..

14. J
    Medlem · Nivå 6
    Edit: Stod visst per dygn... för larmet.

15. M
    Husägare · Nivå 12
    Bo, Först säger du åt Daniel 109 att tråden inte handlar om enheter och prefix, sen i nästa mening frågar du själv TS vad som avses.
    Kanske var denna förvirring av alla "K k W w h timmar per timme" inte så begriplig trots allt ;)

Redigerat 23 jul 2019 11:48