Är det bara jag som tycker att folk är fruktansvärt dåliga på enheter?
Det är vanligare att det står milibit per sekund än megabit. Det blir kelvinwatt i stället för kilowatttimmar mm. Är kunskapsnivån på området så pass låg eller varför är dessa fel så vanliga?

Samtidigt får man inte sällan kritik om man påpekar att det är fel. I många fall går det ju att gissa vad som personen menar, men det händer att det blir missförstånd när det blir helt fel enheter.

Folk lyckas ju i allmänhet få stor bokstav i början på meningar men inte i övrigt, så lathet eller trasiga tangentbord kan det inte vara.

Jag läser ut den enhet som står och måste rätta den till det som det sannolikt ska vara när jag läser, så det förstör definitivt flytet i läsningen.

Är jag helt unik som tycker att det är rimligt med korrekta enheter?

• Gilla
  • Ledsen
jonas_da och 19 till
  • Laddar…
Jag instämmer.

Jag stör mig också på de som inte kan skilja på kalori och kilokalori (kcal).

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Kunskapen är lågt generellt, även hos de som kunde Ohms lag för 20 år sedan. Det kan bli lite irriterande vid felskrivningar men ofta går det att lista ut.

Jag tycker att det är bra att det påpekas när det blir fel, speciellt när det kan misstolkas. Sen måste det göras med välmening och inte likt en bw, men det kan bli svårt i skrift. Kanske borde ha en fastklistrad tråd med enheter som kan refereras till så att skribenten ges en möjlighet att lära sig eller kan hänvisas till?

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar påpeka det om jag har något annat att tillföra tråden, eller om det är så förvirrande att man inte förstår alls.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det är störande, men för det mesta så lägger jag det åt sidan och tar ett djupt andetag.
Detta för att jag tror det är slarv från folk och att de inte anser det vara viktigt. Inte som särskrivningar där folk helt enkelt inte vet bättre. Men det är givetvis bara en gissning från min sida.

Däremot så förekommer det ju att det är så pass fel att man ej begriper. I dessa fall tycker jag att det är helt befogat att fråga och då oftast rätta.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Visst är det irriterande! Iallafall lite grann.
Men det gäller de ämnen jag själv behärskar. Som när avloppsgrenar kallas för "Ykopplingar" till exempel. Då hugger jag som en Kobra. Men att bara rätta för rättandets skull, det är bara larvigt.

Men högst upp på irritations stegen kommer alla förbannade särskrivningar.

Staffan

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Du hör nog till de unika ja, men du har helt rätt. Och rätt ska vara rätt.

På ett matteprov i högstadiet fick vi en uppgift där man skulle räkna ut räntekostnad eller liknande, och ett givet värde var t.ex. 10 000 kkr. 99% av eleverna tolkade väl detta som en felskrivning och fick därför alltså poängavdrag, eftersom de hade fel med en faktor på 1000. :) (Jag klarade mig.)

Edit: Missade en punkt. ;)

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag stör mig inte så mycket på det. Ofta går det att förstå vad de menar iaf. Har nog själv råkat skriva fel någon gång i farten. Däremot så stör det mig litegrann när folk inte kan skilja på kW och kWh

• Gilla
KrippeK och 1 till
  • Laddar…
Grejen med ett forum är ju att man får skriva här även om man är fruktansvärt dålig på enheter. Och självklart kan man i samband med ett svar även passa på att tala om vad för enhet det egentligen skall vara.

Är det irriterande? Ja.

Är det mer irriterande än stavfel, språkfel eller en allmän oförmåga att förklara? Oftast inte.

Är det konstruktivt att skriva ett irriterat svar med en uppmaning att kontrollera enheterna utan att vare sig svara på frågan eller tala om vad det skall vara för enhet? Nej.

Jag uppmanar alla att försöka få rätt när det gäller enheter, stavning, grammatik mm. Men kan man inte bättre så får man skriva ändå.

• Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
Det bromsar faktiskt förståelsen lite. Själv är mitt största intresse naturvetenskap så jag läser först enheter och prefix precis som dom står:
H = Henry
h = hour
K = Kelvin
k = kilo
...och "kWh per timme" kan bli nån slags slags förändringsderivata där en energiuttaget ökar/minskar med ett visst antal kWh för varje timme som går (eller dividera bort timme och få effekt).
Får man tänka till lite vad som avses så klarnar det oftast.

Redigerat:
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
I lite längre resonemang där det förekommer både kWh och kW kan det ibland bli svårt att följa när det blandas. Ofta därför att det dessutom är någon fel på hela resonemanget eller det är ofullständigt. Men om det är uppenbart att det är energi som avses när det står KW så borde de flesta med lite välvilja inse att det är kWh (kilowattimmar) som avses och inte kelvinwatt. Och jag vill höra motivationen från den som på allvar tror att det är kelvinwatthenry som avses när det står KWH. Någon kanske kan komma på ett användningsområde för den enheten.

Visst är det irriterande med fel enheter. Men man får inte vara för lättprovocerad heller.

• Gilla
Klaugust och 3 till
  • Laddar…
W/Km^2 är ju en högst relevant enhet på ett husforum. KW är knappast relevant och i allmänhet ett tydligt skrivfel. Men när man skriver kW/h är det uppenbart kunskapsbrist det handlar om. Men det är inte alltid uppenbart om folk snackar om effekt eller energi. Jag ser det som rimligt att man påpekar när det blir fel.
Men många verkar bara bli provocerade.

• Gilla
MarcusMolander
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men många verkar bara bli provocerade.
Av felaktiga enheter eller påpekanden? eller båda? Självklart är det en kunskapsbrist det handlar om. Och ingen har väl hävdat att det är orimligt att påpeka när det blir fel. Men ibland görs inte påpekandet på ett kreativt sätt. Somliga kanske tycker att jag är övernitisk i att påpeka när det blir fel. Jag försöker att hålla på två principer. Det ena är att inte svara med bara ett påpekande. Det skall vara tillsammans med ett svar på frågan. Det andra är att tala om vad som är fel och inte bara tala om att det är fel.

• Gilla
50procent och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
...och "kWh per timme" kan bli nån slags slags förändringsderivata där en energiuttaget ökar/minskar med ett visst antal kWh för varje timme som går (eller dividera bort timme och få effekt).
Detta är inte helt enkelt. kWh/h låter ju dumt och det går att dividera bort timmen. Men i elförsörjningssammanhanget används denna enhet ofta. För många eltransmissionslinjer anges den överförda energin timme för timme och då anges den i MWh/h. Och det är ju inte samma sak som MW för själva effekten kan ju variera kraftigt under den redovisade timmen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det börjar ju i det talade språket. Hur ofta hör man inte "detta år har jag förbrukat 11000 kilowatt". Klart att det inte blir bättre i skrift sedan.
Jag misstänker att dagens skola inte är så noga med rättelser. Jag blev chockat när jag förstod att i dagens skola rättas stavfel mm bara i ämnet Svenska. I redovisningar i andra ämnen kan man tydligen skriva hur fel som helst utan påpekanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.