20 510 läst ·
199 svar
21k läst
199 svar
Är korrekta enheter onödigt?
Å jag tvärtom älskar att haka upp mig på småfelMikael_L skrev:
Borde nog aldrig väckt tråden. Den skulle kanske slumrat vidare
Som student deltog jag i att försöka sjunga följande text till melodin av studentsången:
W kg m Wb s
Ohm m T A rad
Cd Sv N s
Ohm A m Lx dB
ºC W/m²
J/kg H V C
kg/m³ mol
m/s²
m/s²
F!
Det gick ganska dåligt. För många i sällskapet var dåliga på enheter, dåliga på att sjunga eller båda.
W kg m Wb s
Ohm m T A rad
Cd Sv N s
Ohm A m Lx dB
ºC W/m²
J/kg H V C
kg/m³ mol
m/s²
m/s²
F!
Det gick ganska dåligt. För många i sällskapet var dåliga på enheter, dåliga på att sjunga eller båda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Heller högt och falsk än lågt och falskt.
Si-visan kan man ju
Si-visan kan man ju
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Det är nog bara (vissa) polygoner som det går att räkna ut exakt omkrets för.S Strontus skrev:
Står det i bibeln att sidorna mellan hörnen är räta linjer? Eller kan världen ha typ denna form?Olsin skrev:

Redigerat:
Det står ju inte ens i bibeln att de fyra hörnen existerar på en platt yta. Utgår man från en yta med ännu kraftigare svepta sidor än den där kudden så bör man kunna svepa den över ett klot så att alla fyra hörnen möts vis sydpolen. Man kan alltså inte ens ursäkta sitt platt-jordande med bibeln som bevis...C civilingenjören skrev:
I det krökta rummet är det fullt möjligt att jorden är platt och de fyra hörnen möts vid sydpolen.Janus82 skrev:
Det står ju inte ens i bibeln att de fyra hörnen existerar på en platt yta. Utgår man från en yta med ännu kraftigare svepta sidor än den där kudden så bör man kunna svepa den över ett klot så att alla fyra hörnen möts vis sydpolen. Man kan alltså inte ens ursäkta sitt platt-jordande med bibeln som bevis...
Nä, nu ska jag fortsätta kröka på rummet.