Mikael_L Mikael_L skrev:
...Jag kan också säga att jag tittade ganska länge på magham's inlägg innan jag insåg vad som avsågs. Jag är ju lite sådan, väljer att försöka förstå, inte haka upp mig på fel.... :p
Å jag tvärtom älskar att haka upp mig på småfel :cool::geek:
Borde nog aldrig väckt tråden. Den skulle kanske slumrat vidare ;)

Som student deltog jag i att försöka sjunga följande text till melodin av studentsången:

W kg m Wb s
Ohm m T A rad
Cd Sv N s
Ohm A m Lx dB
ºC W/m²
J/kg H V C
kg/m³ mol
m/s²
m/s²
F!

Det gick ganska dåligt. För många i sällskapet var dåliga på enheter, dåliga på att sjunga eller båda.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Och framförallt fulla ... eller ... :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har märkt att folk som inte kan sjunga när de är nyktra fortfarande inte kan sjunga när de är fulla. Jag tror att detsamma gäller för enheter.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Heller högt och falsk än lågt och falskt.

Si-visan kan man ju

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och framförallt fulla ... eller ... :D
Absolut. Borde ju självklart funnits ‰ också...:p

Ok, nu rättar jag mig själv. Promille betecknar väl enhetslösa värden, eller...?

Jag kan tänka mig att den som skrivit texten även haft ‰ i åtanke. Och att det är enhetslöst är en klen förklaring med tanke på att radianer fått komma med.

Mikael_L Mikael_L skrev:
1mHz är en våglängd på 278 timmar,
Sedan när mäter man våglängd med tidsenheter?

Mikael_L
Ja, jag vet.
Jag sökte förtvivlat efter rätt ord. :oops:

Jag ville illustrera hur långsam frekvens det var.

A Avemo skrev:
Jag kan tänka mig att den som skrivit texten även haft ‰ i åtanke. Och att det är enhetslöst är en klen förklaring med tanke på att radianer fått komma med.
Och mol är också med...

C
S Strontus skrev:
Men det är fortfarande inte exakt, bara tillräckligt noggrant.
Det är nog bara (vissa) polygoner som det går att räkna ut exakt omkrets för.

Olsin Olsin skrev:
Insåg just att min världsbild förändrades. Jag insåg just att jorden kan vara ett parallellogram eller en parallelltrapets också.
Står det i bibeln att sidorna mellan hörnen är räta linjer? Eller kan världen ha typ denna form?
65e8403834a3db8b85e7e16a9b3de9d5.jpg

Redigerat:
C civilingenjören skrev:
Det är nog bara (vissa) polygoner som det går att räkna ut exakt omkrets för.

Står det i bibeln att sidorna mellan hörnen är räta linjer? Eller kan världen ha typ denna form?
[bild]
Det står ju inte ens i bibeln att de fyra hörnen existerar på en platt yta. Utgår man från en yta med ännu kraftigare svepta sidor än den där kudden så bör man kunna svepa den över ett klot så att alla fyra hörnen möts vis sydpolen. Man kan alltså inte ens ursäkta sitt platt-jordande med bibeln som bevis...

Mikael_L
Om vi låter några vassa kvantfysiker gå loss på frågan om hörnen så kan det nog bli som helst av det. Kanske att de aldrig kan existera samtidigt, men informationen om dem existerar hela tiden, t.ex.

Janus82 Janus82 skrev:
Det står ju inte ens i bibeln att de fyra hörnen existerar på en platt yta. Utgår man från en yta med ännu kraftigare svepta sidor än den där kudden så bör man kunna svepa den över ett klot så att alla fyra hörnen möts vis sydpolen. Man kan alltså inte ens ursäkta sitt platt-jordande med bibeln som bevis...
I det krökta rummet är det fullt möjligt att jorden är platt och de fyra hörnen möts vid sydpolen.

Nä, nu ska jag fortsätta kröka på rummet.

• Haha
  • Gilla
Cruzze och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.