Olsin Olsin skrev:
Min bil drar strax under 7 m² vid blandad körning. Min gamla Amazon är lite törstigare och ligger på dryga 10 m².
Och när den står stilla?

S sunqan skrev:
Och när den står stilla?
Då stänger den av sig så den drar inget, men upptar c:a 10 m² och Amazonen något mindre.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Då stänger den av sig så den drar inget, men upptar c:a 10 m² och Amazonen något mindre.
Ställ den på högkant då drar den ännu mindre yta, om du mäter det i lillkalorier.

Min lite äldre törstiga bil drar runt 0,9 l/mil = 0,0009 m^3/10000m = 9*10^-8 m^2. Eller 0,09 mm^2 om man så vill.

Den geometriska tolkningen av detta som jag finner väldigt tilltalande är att tänka sig att bilen lägger ut en korv av bränsle när den kör. Tvärsnittsytan på denna korv är bränsleförbrukningen, som därmed givetvis mäts som all annan area.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Nej. Det finns en enhet som heter kalori (den mängd energi som behövs för att värma ett gram vatten en grad). I talspråk i framförallt engelskspråkiga länder använder man ordet kalori istället för kilokalori, men det betyder inte att det är en egen eller giltig enhet. Snarare tyder det på slarv och bristande förståelse för prefix och enheter
Men framförallt hjälper det till att ge en rolig historia full giltighet, den om pizza, öl och glassdieten. :)
https://www.skrattnet.se/roliga-texter/pizza-ol-och-glassdieten

• Gilla
Masoder och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Är det bara jag som tycker att folk är fruktansvärt dåliga på enheter?
Det är vanligare att det står milibit per sekund än megabit.
Vad är milibit?

Är den en mil uppdelad i bitar av någon mindre sträcka?

:crysmile:

Alla har vi favorit-hat-objekt. Min är egen-eget-egna som verkar svårt för många. Eller varför inte de och dem. Vår-våran, er-eran.

För mig är rätt enhetsbeteckning inte så viktig så länge jag förstår vad som menas. Skulle jag skriva en avhandling där jag behöver enheter skulle jag vara noggrann. På byggahus.se? Inte så mycket.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blocketannons. Otrolig bandbredd ;)

Annons för försäljning av analogt oscilloskop på Blocket, pris 2500 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Glöm inte att du får en tiondels mätprob också ;)
(Och ja jag vet vad som menas egentligen)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har tidigare haft i min ägo en HP 3325A Synthesizer/function generator som hade ett frekvensområde från 1mHz till 50MHz, så jag hade ju haft en viss nytta av det där skåpet på den tiden. :)

1mHz är en våglängd på 278 timmar, dvs drygt 11,5 dagar för att göra en våg. :)
Jag kollade aldrig om det stämde. :crysmile:

Jag kan också säga att jag tittade ganska länge på magham's inlägg innan jag insåg vad som avsågs. Jag är ju lite sådan, väljer att försöka förstå, inte haka upp mig på fel. Ja ibland i alla fall ... :p

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nu räknar du väl som en kratta?
Borde vara 16min
(Eller borde jag hålla i krattan?)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
1mHz är en våglängd på 278 timmar, dvs drygt 11,5 dagar för att göra en våg.
Borde det inte bli en våg på 1000 sekunder = 16 minuter och 40 sekunder?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, jag skrev fel i farten (blev färgad av att det redan pratades om 1mHz), det var ju 1 µHz som den hade som lägsta frekvens, och så kom jag på när jag nu kollade att det var ju en övre frekvens på 61MHz också, inte 50 ...

Jag tyckte i alla fall att det var übercoolt att den gick ner till 1µHz !

Mätte du noggrannheten på den frekvensen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.