C civilingenjören skrev:
Bara att räkna ut numeriskt tills noggrannheten blir så hög att det inte påverkar noggrannheten i slutvärdet, som domineras av andra felkällor såsom avläsningen av mätglaset, noggrannheten i mätglasets öppningsarea, att öppningen sitter precis lodrätt samt avdunstningen mellan avläsningarna.
Men det är fortfarande inte exakt, bara tillräckligt noggrant.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom jorden sannolikt är platt verkar det rimligt att mäta på en kvadrat.
Hmm... En ett "ellipsoidklot" som roterar oändligt fort blir så intryckt vid polerna att ytan där är platt.

jonmo jonmo skrev:
Att ange bränsleförbrukningi något annat än m² ät vansinne.
Min bil drar strax under 7 m² vid blandad körning. Min gamla Amazon är lite törstigare och ligger på dryga 10 m².

• Gilla
  • Haha
MagHam och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom jorden sannolikt är platt verkar det rimligt att mäta på en kvadrat.
Den är inte bara platt, den är en rektangel (eventuellt en kvadrat). Det står i Bibeln.

Olsin Olsin skrev:
Den är inte bara platt, den är en rektangel (eventuellt en kvadrat). Det står i Bibeln.
Insåg just att min världsbild förändrades. Jag insåg just att jorden kan vara ett parallellogram eller en parallelltrapets också.

Kvadratmeter och form tror vi att vi har lite koll på tills...
Kanske lite OT, men jorden KAN vara ett hologram där form och yta projiceras från en lägre dimension.
I vilket fall är korrekta storheter, enheter och prefix fundamentalt viktiga för dom som sysslar med sådana här teorier:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Holografiska_principen

Olsin Olsin skrev:
Jamendåså, står det i bibeln är ju saken biff.

När det gäller jordklotets form så är alla modeller felaktiga. T.ex. så har jag en sten på tomten som gör att jorden inte är exakt ellipsoidformad.
Statistikern George Box har myntat uttrycket "All models are wrong, but some are useful".
Att anta att jorden är platt fungerar alldeles utmärkt när man beräknar regnmängd, men fungerar synnerligen dåligt när man skjuter upp en raket.

F.ö. min bil drar 0.08 mm^2.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Danmark om jag inte minns fel har vägarna utmärkta dvs där skylten sitter så är det en ny skylt på ett bestämt avstånd.( tror det är 1km)
Används av dem som har något med vägen att göra( utan dem som kör på den...).
Såg en dansk lastbil med fartskylt ”80 km” på trailern. Är det då enligt ovanstående exakt 1 km till nästa danska lastbil? Vilket jäkla projekt att synka ihop den danska lastbilsflottan! :p

Olsin Olsin skrev:
Det ser man ju också på varje geografisk karta. Eller har någon sett en karta som inte är platt?

T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser man ju också på varje geografisk karta. Eller har någon sett en karta som inte är platt?
Jordglob?

Olsin Olsin skrev:
Enormt OT, men när Jehovas Vittnen knackar på så fungerar det väldigt bra att be dem förklara Uppenbarelseboken 7:1 och peka ut var de fyra hörnen finns. Det blir en massa harklande och skrapande med fötterna och invecklade försök att förklara.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jordglober är fake news från multinationella krafter som vill kuva folket.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Jordglob?
Jordgloben är bara en projektion av jordytan på en godtycklig kropp, s.k.omvänd Mercator-projektion. Görs för att kunna studera den ganska stora verkliga jordytan i ett mindre, behändigt format.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.