337 962 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu kom du med anklagelsen att tysta de som inte tyckte som vi. Du har fortfarande inte svarat på vem som tystar! Jag vill gärna ha ett svar annars blir det ju bara en offerkofta från din sida...A andersda skrev:Det finns åtskilliga exempel på censur och tystade användare här i tråden. Jag håller än så länge balansen och trampar inte över linjen för tystning.
Jag antar att du främst syftar på rut och rot och miljöskatter.
På rut och rot så presenterade du en länk om att det inte var lönsamt. Andra google träffen ger vid hand att staten själv anser att rut och rot är lönsamt. [länk].
Återigen jag är inte ute efter att diskutera rut och rot eller skattepolitik i allmänhet, dels för att det är utanför trådens ämne samt att det blir politik direkt.
Skatter i allmänhet är otroligt känsliga för perspektivet i hur du värdesätter diverse fenomen och hur mycket du kan på ett rimligt sätt ta hänsyn till.
Du verkar tycka att miljöskatter är bra och lönsamma. Du vill och tror att det blir bättre tack vare dom. Eller hur var det nu, miljöskatter är inte en stor börda för företagen. Så bara för att det inte är en stor börda så är det bra var det slutsatsen?
Ang miljöskatter så är 100 miljarder mer än 40 miljarder, så nog har skatterna ökat.
Om du syftar på moderator så är det väldigt tydligt att dessa håller sig ifrån tråden och bara går in när folk inte följer regler eller har otrevlig ton.
Det komiska är att du BÖRJADE ta upp RUT/ROTA andersda skrev:Återigen - vad är oklart?
Jag ville inte ta diskussionen ang Rut och Rot men staten själv anser att rut och rot är lönsamt
[länk]
men att diskutera rut och rot är inte poängen med tråden.
Det är en klimatskattediskussion. Det finns inga fakta när man pratar skatter.
Finns det fakta som visar att klimatet blir bättre av klimatskatter?
Men återigen om det är klimathotet vi ska prata om så får vi prata om den.A andersda skrev:
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/blir-framtidens-somrar-som-forra-sommaren-1.149039
” – Att vi befinner oss i en klimatförändring är tydligt, även om förra årets varma sommar i sig inte är ett bevis på förändringen. Sommaren ger däremot en upplevelse av hur en genomsnittlig sommar kan komma att se ut i framtiden, säger Elin”
Redigerat av moderator:
Satelliterna mäter inte med vanliga termometrar som vid de markbaserade väderstationerna, och inte heller temperaturen vid markytan, utan i den mellersta troposfären (det ungefär 10 km tjocka luftskiktet närmast jorden). För att kunna jämföra med data från marken anger man därför inte temperaturer i absoluta tal, utan som avvikelser från ett normalvärde, här exemplifierat av dataserien från UAH (Roy Spencer, University of Alabama, Huntsville):Pernas skrev:
Grafer som inte har någon källa är meningslöst att lägga upp eftersom en bild är lätt att manipulera, men jag förstår att det är svårt för dig att hitta peer-review forskning som stödjer din agenda.
Nasa's temp ser ut att stiga.
[länk]
IPCC har haft ett mindre fel 2007, efter det har dom förbättrat granskningsrutinerna, rätt bra facit ändå tycker jag då dom går igenom över 6000 forskningsrapporter och deras sammanställning brukar ligga på närmare 1000 sidor.
[länk]
Att den globala medeltemperaturen stigit med bara 0,14C i september 2018 är dock inte det intressanta, eftersom det ändras från månad till månad och varierar en hel del. Det viktiga ur klimatsynpunkt är istället den långa trenden, beräknad som ett löpande genomsnitt. Det mest slående med satellitmätningarna är att de inte visar den temperaturökning som förutspåtts officiellt. Det ser ut som om den globala uppvärmningen tagit en ”paus” från 2002, i 17 år, samtidigt som koldioxidhalten stiger i allt snabbare takt. Under denna tid har i själva verket en tredjedel av människans samtliga utsläpp skett.
Det borde vara goda nyheter, men har naturligtvis varit ett problem som måste lösas för dem som tror på koldioxidhypotesen
Källa: https://www.google.se/amp/s/klimatforum.com/2019/04/13/ar-det-extremt-varmt-numera/amp/
I dessa klimathotstider kan det vara av särskilt intresse att visa detta.
Vad inte speciellt många känner till är att Sydpolen har varit en grön och blomstrande kontinent full av växtlighet och ett rikt djurliv. Och allt detta dessutom utan påverkan av mänskliga utsläpp av koldioxid. Genom årmiljonerna ändrades klimatet och kontinenternas inbördes förhållande, kontinenterna gled isär, vilket faktiskt är en realitet även i nutid, men det sker så oerhört sakta så vi nu levande märker inte av det. Sydpolen idag är ju som de flesta vet täckt av ett tjockt lager is och temperaturen befinner sig långt under nollstrecket. Eljest var det förr...
Varför skriver jag då detta kan man undra?
Jo det förhåller sig faktiskt så att klimatet står och faller inte med hur mycket koldioxid som vi människor bidrar med. Det finns faktiskt andra krafter och ofta betydligt kraftigare krafter som förändrar klimat och livsbetingelser på denna jord utan att vi små människor kan göra ett jota åt detta. Exemplet med sydpolens utveckling speglar en del av detta och bör faktiskt leda till en gnutta eftertanke för gemene man. Människan är inte allenarådande över denna planet...
Vad inte speciellt många känner till är att Sydpolen har varit en grön och blomstrande kontinent full av växtlighet och ett rikt djurliv. Och allt detta dessutom utan påverkan av mänskliga utsläpp av koldioxid. Genom årmiljonerna ändrades klimatet och kontinenternas inbördes förhållande, kontinenterna gled isär, vilket faktiskt är en realitet även i nutid, men det sker så oerhört sakta så vi nu levande märker inte av det. Sydpolen idag är ju som de flesta vet täckt av ett tjockt lager is och temperaturen befinner sig långt under nollstrecket. Eljest var det förr...
Jo det förhåller sig faktiskt så att klimatet står och faller inte med hur mycket koldioxid som vi människor bidrar med. Det finns faktiskt andra krafter och ofta betydligt kraftigare krafter som förändrar klimat och livsbetingelser på denna jord utan att vi små människor kan göra ett jota åt detta. Exemplet med sydpolens utveckling speglar en del av detta och bör faktiskt leda till en gnutta eftertanke för gemene man. Människan är inte allenarådande över denna planet...
Det var jag som nämnde matlagning och bastu som en sidonotering. Jag hade ju två relevanta länkar i samma inlägg också men du valde att hänga upp dig på en liten detalj istället. Jag är inte förvånad. Dessutom kan jag inte se att BirgitS hänvisat till mitt inlägg.L Lars48 skrev:Anledningen att jag inte hänvisar till källa längre är att Birgit börjat komma med konstiga påstående utan att hänvisa källan. Hon påstår att det kanske fördröjer 40 år för temperaturen att höja havsnivån. När jag frågar efter källan då hänvisar hon till skribenter som jämför detta med att värma en bastu eller laga mat!
Fair play ska det vara. Alla ska redovisa sina källor inte bara jag.
.
Och att skita i att posta källor för att EN annan skribent EN gång inte gjort det är en rätt barnslig inställning (observera att jag inte har en aning om BirgitS gjort det eller inte). Vi är fler i forumet.
"Diagrammet"? Är det "hockyklubban" du pratar om? Det är precis lika bevisat som climategate är motbevisat. Jag vet faktiskt inte för vilken gång i ordningen jag postat denna länk: https://skepticalscience.com/broken-hockey-stick.htmL Lars48 skrev:
Det är nog bara du som tycker att det är spetskompetens att veta att jorden har sett annorlunda ut långt tillbaka i tidentompas11 skrev:
[media]
Det är dessutom irrelevant och har varit uppe många gånger innan. Hur klimatet såg ut för tusentals (eller miljoner) år sedan spelar inte någon större roll. Vi är inte anpassade för den värld dinosaurierna levde i.
Förresten, jag väntar fortfarande på länken till SMHI där de visar att de tidigare vårtemperaturerna enbart beror på solinstrålning och vindar. Se så.
Hur kan det vara irrelevant hur klimatet såg ut för årmiljoner sedan innan människan satte sina spår på denna Jord?R RoAd skrev:Det är nog bara du som tycker att det är spetskompetens att veta att jorden har sett annorlunda ut långt tillbaka i tiden
Det är dessutom irrelevant och har varit uppe många gånger innan. Hur klimatet såg ut för tusentals (eller miljoner) år sedan spelar inte någon större roll. Vi är inte anpassade för den värld dinosaurierna levde i.
Förresten, jag väntar fortfarande på länken till SMHI där de visar att de tidigare vårtemperaturerna enbart beror på solinstrålning och vindar. Se så.
Det är i högsta grad relevant sett ur dagens och dåtidens perspektiv.
Det handlar inte om huruvida vi är anpassade eller inte för den värld som rådde under dinosauriernas tid, det var ett synnerligen ointelligent uttalande av dig.
Kan man inte förstå historien så saknar man grundläggande kunskaper att förstå nutiden. Det är en orsakerna till att forskarna studerar gånga tider. Eljest vore dagens forskning av intet eller ringa värde.
Länken är SMHI och kan inte du utläsa vad SMHI skriver så är det ditt problem och inte mitt.
Både offerkofta och foliehatt. Blir det inte varmtA andersda skrev:
För din information så har jag också varit avstängd i en vecka från denna tråd så det verkar inte som om det är åsikten som är avgörande.
Men det är trots allt rätt intressant det du skriver, och väldigt on topic. Din känsla verkar vara delad med många andra som har samma åsikt om klimathotet. Att det på något vis är en konspiration bakom och att motståndare "tystas". Tycker du verkligen att klimathotsförnekare inte får komma till tals här (eller för den delen i allmänhet)? Eller är det så att du blir frustrerad av att ni inte får skriva vad ni vill utan att bli ifrågasatta?
Jag anser att klimathotet i grund och botten är som vilken annan fråga som helst (om än en av de viktigaste) . Man går på vad vetenskapen har kommit fram till. Allt annat är enligt mig en släng av Dunning Kruger.
Du säger det själv: "innan människan satte sina spår på denna Jord". Det är inte det tråden handlar om, alls.tompas11 skrev:
Hur kan det vara irrelevant hur klimatet såg ut för årmiljoner sedan innan människan satte sina spår på denna Jord?
Det är i högsta grad relevant sett ur dagens och dåtidens perspektiv.
Det handlar inte om huruvida vi är anpassade eller inte för den värld som rådde under dinosauriernas tid, det var ett synnerligen ointelligent uttalande av dig.
Kan man inte förstå historien så saknar man grundläggande kunskaper att förstå nutiden. Det är en orsakerna till att forskarna studerar gånga tider. Eljest vore dagens forskning av intet eller ringa värde.
Egentligen är det 100% ditt problem eftersom du hela tiden hänvisat till dem, men jag har trots det själv letat på deras sajt för att jag var intresserad av vad du kunde missuppfattat. Jag hittade dock inget som var ens i närheten av vad du påstår. Så nu när du fortsätter att vagt hänvisa till "SMHI" så kan jag inte annat än anta att du ljuger.tompas11 skrev:
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Satelliter är ingen bra temp mätare dom är upp till 5 gånger så osäker som vanliga yttemp mätare, som komplement för mätning på olika höjder i atmosfären är dom användbara, ta en kopp kaffe och se på den här videon.L Lars48 skrev:Satelliterna mäter inte med vanliga termometrar som vid de markbaserade väderstationerna, och inte heller temperaturen vid markytan, utan i den mellersta troposfären (det ungefär 10 km tjocka luftskiktet närmast jorden). För att kunna jämföra med data från marken anger man därför inte temperaturer i absoluta tal, utan som avvikelser från ett normalvärde, här exemplifierat av dataserien från UAH (Roy Spencer, University of Alabama, Huntsville):
[bild]Att den globala medeltemperaturen stigit med bara 0,14C i september 2018 är dock inte det intressanta, eftersom det ändras från månad till månad och varierar en hel del. Det viktiga ur klimatsynpunkt är istället den långa trenden, beräknad som ett löpande genomsnitt.
Det mest slående med satellitmätningarna är att de inte visar den temperaturökning som förutspåtts officiellt. Det ser ut som om den globala uppvärmningen tagit en ”paus” från 2002, i 17 år, samtidigt som koldioxidhalten stiger i allt snabbare takt. Under denna tid har i själva verket en tredjedel av människans samtliga utsläpp skett.
Det borde vara goda nyheter, men har naturligtvis varit ett problem som måste lösas för dem som tror på koldioxidhypotesen
Källa: [länk]
Roy Spencer har haft fel i det mesta, hans modeller är för enkla och räknar inte med alla faktorer.
https://skepticalscience.com/skeptic_Roy_Spencer.htm
Intressant läsning om klimatkonspirationsteorier.
https://mathsnilsson.se/2019/10/02/ska-vi-leka-klimatkonspiration-del-i/
https://mathsnilsson.se/2019/10/03/ska-vi-leka-klimatkonspiration-del-ii/
https://mathsnilsson.se/2019/10/02/ska-vi-leka-klimatkonspiration-del-i/
https://mathsnilsson.se/2019/10/03/ska-vi-leka-klimatkonspiration-del-ii/
Du vet att detta är fejk va? https://www.buzzfeednews.com/articl...babies-aoc-town-hall-pro-trump-troll-laroucheJ Jehu skrev:
Mycket bra sagt faktiskt. Jag har försökt att säga samma sak men de här människorna har inte viljan att kunna lyssna och acceptera.tompas11 skrev:
[media]
Sahara har faktiskt varit grön område med många sjöar och floder och människor som levde där för 5 till 10000 år sen. Då var den globala temperaturen mycket varmare men samtidigt gynnsammare och fuktigare klimat.
Bilden nedan visar att sen den senaste is tiden, klimatet har blivit varmare vilket är väldigt naturlig och det har funnits varmare perioder för 3000 år sen eller 8000 år sen men det innebar knappast jordens undergång eller människornas. Temperaturen var 5 grader varmare.
Jag tycker det är synd att så mycket pengar och resurser spenderas i onödan för förnybar energi och koldioxid utsläpp bekämpning och liknande medan det finns gott om människor sim lider av fattigdom och har inte ens tillgång till ren vatten och medicin.
Jag fattar inte hur klimatalarmisterna kan blunda för all elände som människorna är drabbad av just nu och fokusera på något påhittad istället. Något som är väldigt osäker att det finns. Det är en fiktion en myt som knappast existerar.
M
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder