337 962 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enbart i Amazonas har rymdmyndigheter sett 78383 skogsbränder i år.
Bränderna har ökat 84% jämfört med förra året.
Det brinner i områden där människan är aktiv, inte så mycket i orörd regnskog.
Årets bränder började innan torrperioden började.
Höjda tullar på framförallt palmolja och soja samt brasilianskt kött skulle väl hjälpa?
Sen skulle nog information om hur och när de kan bränna ner regnskogen utan att riskera skapa okontrollerade skogsbränder som sprider sig hjälpa. Det skulle förstås vara bättre att inte bränna så mycket regnskog men Brasilien får väl byta president innan en sådan förändring skulle ske.
En Podd om bränderna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dObjlB/sa-farliga-ar-branderna-i-amazonas
Bränderna har ökat 84% jämfört med förra året.
Det brinner i områden där människan är aktiv, inte så mycket i orörd regnskog.
Årets bränder började innan torrperioden började.
Höjda tullar på framförallt palmolja och soja samt brasilianskt kött skulle väl hjälpa?
Sen skulle nog information om hur och när de kan bränna ner regnskogen utan att riskera skapa okontrollerade skogsbränder som sprider sig hjälpa. Det skulle förstås vara bättre att inte bränna så mycket regnskog men Brasilien får väl byta president innan en sådan förändring skulle ske.
En Podd om bränderna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dObjlB/sa-farliga-ar-branderna-i-amazonas
Du har uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg för då hade nedanstående svar inte behövts.mathiash77 skrev:
VI är bättre (SVERIGE) är bättre än väldigt många länder och jag värnar om att vi ska ligga i topp.
Vi har större delen av elproduktion utan att skita ned med utsläpp. Vår tillverkning (SVERIGE) har vi höga krav på miljö.
Många företag är ISO -14001 certifierade och till en bra nivå vilket man inte INTE hittar i Asien där många också är ISO-14001 certifierade men är ett skämt.
Har varit där på flera ISO-14001 certifierade.
Världen blir inte bättre om vi försämrar konkurrensmöjligheterna i Sverige.
Sveriges utsläpp av co2 ligger sexa bland OECD och detta per capita, och då är vi extremt glesbefolkade...mathiash77 skrev:Din argumentation var ju fortfarande ”hur vi övertygar länderna i världen med större befolkning och snarlikt utsläpp som Sverige att minska sina utsläpp.
Det är en väldigt svag argumentation eftersom ALLA länder sitter i samma båt eller värre. STOR ANDEL AV BEFOLKNINGEN i många av länderna ligger inte ens på 1 i utsläpp när vi ligger på 9. Ska vi skapa ”andra klassens” invånare som inte får lov att släppa ut lika mycket som priviligierade Svenskar? Eller återigen: Genom smarta lösningar kan Sverige både bli bättre OCH exportera våra tjänster, dvs inkomster till Svenska staten och ”välfärden”
Om kärnkraften löser alla problem kan jag inte svara på. Om staten ska subventionera nybyggnation blir det annan välfärd som inte kan göras. Om privatpersoner ska betala kommer elpriset att gå upp.. detta borde vara en dålig lösning då du inte vill fördyra saker i Sverige
Ska tredje världen bygga infrastruktur är det fördelaktigt om de inte gör om våra misstag..
optimum skrev:
Du har uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg för då hade nedanstående svar inte behövts.
VI är bättre (SVERIGE) är bättre än väldigt många länder och jag värnar om att vi ska ligga i topp.
Vi har större delen av elproduktion utan att skita ned med utsläpp. Vår tillverkning (SVERIGE) har vi höga krav på miljö.
Många företag är ISO -14001 certifierade och till en bra nivå vilket man inte INTE hittar i Asien där många också är ISO-14001 certifierade men är ett skämt.
Har varit där på flera ISO-14001 certifierade.
Världen blir inte bättre om vi försämrar konkurrensmöjligheterna i Sverige.
Jag hör dig, du vill inte försämra konkurrensen för Sverige. Men du säger inte VAD som är sämre...
Elproduktionen: ja vår andel vatten och elkraft är hög. Det finns andra länder som också är bra här. Alla länder vill inte förstöra sina vattendrag eller har inte möjlighet. Det betyder fortfarande inte att vi inte kan göra mer. Kärnkraften har jag svarat på men inte du... Vad påverkar Sverige negativt här? Jag gissar på DYR EL?
ISO 14001: Jag har sett många papperstigrar i Sverige både gällande 14001 och 9001. Men 14001 i sig skapar inga förändringar utan villiga medarbetare, kunder, företag och Länder.. Även miljöinvesteringar ska räknas hem om det inte är för att uppfylla lagkrav eller kundkrav. Så i detta fallet pratar vi om klimathot och hur människan påverkar. Min uppfattning är att vi pratar om varmare klimat, inte om miljöförstöring från kemikalier eller tungmetaller, för Sverige har ju ALDRIG grävt ner något sådant ...
Världen blir inte sämre heller! Sänka löner, lägre skatter och billig el ökar vårt lands konkurrensfördel men kanske inte för individen. Så du får vara mer konkret på vilka konkurrensfördelar du är ute efter?
Precis, så vi behöver stötta, erbjuda tjänster som gör att DE inte gör våra misstag och vi får inkomster...J Jocke Best skrev:
mathiash77 skrev:Jag hör dig, du vill inte försämra konkurrensen för Sverige. Men du säger inte VAD som är sämre...
Elproduktionen: ja vår andel vatten och elkraft är hög. Det finns andra länder som också är bra här. Alla länder vill inte förstöra sina vattendrag eller har inte möjlighet. Det betyder fortfarande inte att vi inte kan göra mer. Kärnkraften har jag svarat på men inte du... Vad påverkar Sverige negativt här? Jag gissar på DYR EL?
ISO 14001: Jag har sett många papperstigrar i Sverige både gällande 14001 och 9001. Men 14001 i sig skapar inga förändringar utan villiga medarbetare, kunder, företag och Länder.. Även miljöinvesteringar ska räknas hem om det inte är för att uppfylla lagkrav eller kundkrav. Så i detta fallet pratar vi om klimathot och hur människan påverkar. Min uppfattning är att vi pratar om varmare klimat, inte om miljöförstöring från kemikalier eller tungmetaller, för Sverige har ju ALDRIG grävt ner något sådant ...
Världen blir inte sämre heller! Sänka löner, lägre skatter och billig el ökar vårt lands konkurrensfördel men kanske inte för individen. Så du får vara mer konkret på vilka konkurrensfördelar du är ute efter?
Fel forumtråd för sådant men jag kan ta ett ämne
Skatter på bränsle för åkerinäringen slår hårt på både svenska och utländska åkerier men de utländska har även betydligt lägre löner åt chaufförerna samt ofta bilar av sämre skick.
Detta gör att de utländska åkerierna kan erbjuda frakter billigare med resultat i sned konkurrens.
Tänk vad glad jag vore om ovanstående jag nyss skrev var fel men då jag har anhörig som kör stor lastbil vet jag hur snett det slår.
Svenska åkerier måste betala vägtullar vilket de utländska skiter i.
Även slarvet med cabotageregler som ska göra det mer rättvist bevakas helt kass av myndigheterna.
Du vill sänka lönerna för åkare i Sverige?optimum skrev:
Fel forumtråd för sådant men jag kan ta ett ämne
Skatter på bränsle för åkerinäringen slår hårt på både svenska och utländska åkerier men de utländska har även betydligt lägre löner åt chaufförerna samt ofta bilar av sämre skick.
Detta gör att de utländska åkerierna kan erbjuda frakter billigare med resultat i sned konkurrens.
Tänk vad glad jag vore om ovanstående jag nyss skrev var fel men då jag har anhörig som kör stor lastbil vet jag hur snett det slår.
Svenska åkerier måste betala vägtullar vilket de utländska skiter i.
Även slarvet med cabotageregler som ska göra det mer rättvist bevakas helt kass av myndigheterna.
Du vill ha sämre lastbilar i Sverige?
Du vill stänga gränserna för fri rörlighet?
Jag skulle acceptera om Sverige skulle kräva att alla lastbilar som körs i Sverige ska ha en viss miljöklass. Det skulle förbättra miljön. Det kan dock bli olika krav i olika länder vilket gör det svårt även för Svenska åkare..
Jag skulle acceptera att alla lastbilar som kommer till Sverige skulle få skatta per körd km men skulle också räknat med samma regler i andra länder dvs inte säkert att det ger en fördel till åkare som kör utanför Sveriges gränser.
Gällande cabotage så är det ett klart bevis på att branschorganisationen skyddar sin egen verksamhet mot billigare löneländer och sämre villkor. Det bästa vore krav på digital lösning i alla fordon som loggar allt också vem som kör (på säkert sätt) då kommer man ifrån diskussioner kring dygns och veckovila.
Uppskattade dina konkreta exempel !
Så kan man tolka det om man har en väldigt sned bild.mathiash77 skrev:Du vill sänka lönerna för åkare i Sverige?
Du vill ha sämre lastbilar i Sverige?
Du vill stänga gränserna för fri rörlighet?
Jag skulle acceptera om Sverige skulle kräva att alla lastbilar som körs i Sverige ska ha en viss miljöklass. Det skulle förbättra miljön. Det kan dock bli olika krav i olika länder vilket gör det svårt även för Svenska åkare..
Jag skulle acceptera att alla lastbilar som kommer till Sverige skulle få skatta per körd km men skulle också räknat med samma regler i andra länder dvs inte säkert att det ger en fördel till åkare som kör utanför Sveriges gränser.
Gällande cabotage så är det ett klart bevis på att branschorganisationen skyddar sin egen verksamhet mot billigare löneländer och sämre villkor. Det bästa vore krav på digital lösning i alla fordon som loggar allt också vem som kör (på säkert sätt) då kommer man ifrån diskussioner kring dygns och veckovila.
Uppskattade dina konkreta exempel !
Vi är uppenbarligen långt ifrån varandra vad som bör vara rätt förhållanden.
Tyvärr hopplöst att förklara mer när du har den inställningen.
Företag ska verka med samma förutsättningar inom EU.
Lönenivåer i Sverige ska ligga på rätt nivåer.
Säkerhet och miljö ska ligga på svenska nivåer.
Med straffbeskattning i Sverige blir det inte rättvist.
Förare från udda länder kan köra med låtsas körkort och slippa undan bestraffning vi normalt har här i Sverige för sådana som bryter mot våra lagar.
Detta är bara fragment av den snedvridna politik som gör att svensk produktion straffas av lokala miljöbestraffningar och gör oss mindre konkurrenskraftiga.
Fundera över vad dina barn ska leva av.
Samt hur du överhuvudtaget tror vi ska bli miljömässigt bättre genom bestraffning.
optimum skrev:
Så kan man tolka det om man har en väldigt sned bild.
Vi är uppenbarligen långt ifrån varandra vad som bör vara rätt förhållanden.
Tyvärr hopplöst att förklara mer när du har den inställningen.
Företag ska verka med samma förutsättningar inom EU.
Lönenivåer i Sverige ska ligga på rätt nivåer.
Säkerhet och miljö ska ligga på svenska nivåer.
Med straffbeskattning i Sverige blir det inte rättvist.
Förare från udda länder kan köra med låtsas körkort och slippa undan bestraffning vi normalt har här i Sverige för sådana som bryter mot våra lagar.
Detta är bara fragment av den snedvridna politik som gör att svensk produktion straffas av lokala miljöbestraffningar och gör oss mindre konkurrenskraftiga.
Fundera över vad dina barn ska leva av.
Samt hur du överhuvudtaget tror vi ska bli miljömässigt bättre genom bestraffning.
Mina poänger med kommentarerna var:
Du pratar rent generellt om en snedvriden konkurrens mot låglöneländer som har sämre levnadsvillkor och försöker lyckas genom att komma till Sverige för att arbeta. Vi i Sverige har under lång tid gjort samma sak exempelvis jobb i Danmark, Tyskland och Norge som har högre löner. Med din logik borde detta också förbjudas.
Du hade fler kommentarer kring generell konkurrens I Sverige än åtgärder som faktiskt förbättrar miljön/klimatet.
Självklart kan krav på högre miljöklassning av fordon förbättra klimatet vilket är något jag uppskattar och anser är bra. Det slår dock på Svenska äldre fordon också och ägare också.
Ja, vi står långt ifrån varandra det är väl därför det kallas diskussion...
Nämn ett större område där Svenskar självmant förbättrat för miljön/klimatet utan att skatter eller lagar gått in.
Jag tror mer att det handlar om att du torgför att du har identifierat problem, problem som nästan alla andra också har upptäckt.optimum skrev:
Och att vi misstänker att du har precis lika tom verktygslåda med lösningar som alla andra.
Det är i alla fall som jag uppfattar det.
De som t.ex. åker till Norge får samma lön som de som är bosatta där. Rättvist.mathiash77 skrev:Mina poänger med kommentarerna var:
Du pratar rent generellt om en snedvriden konkurrens mot låglöneländer som har sämre levnadsvillkor och försöker lyckas genom att komma till Sverige för att arbeta. Vi i Sverige har under lång tid gjort samma sak exempelvis jobb i Danmark, Tyskland och Norge som har högre löner. Med din logik borde detta också förbjudas.
Du hade fler kommentarer kring generell konkurrens I Sverige än åtgärder som faktiskt förbättrar miljön/klimatet.
Självklart kan krav på högre miljöklassning av fordon förbättra klimatet vilket är något jag uppskattar och anser är bra. Det slår dock på Svenska äldre fordon också och ägare också.
Ja, vi står långt ifrån varandra det är väl därför det kallas diskussion...
Nämn ett större område där Svenskar självmant förbättrat för miljön/klimatet utan att skatter eller lagar gått in.
Det finns exempel på chaufförer som får mellan 3000-6000 kr i månaden vilket INTE är samma som chaufförer får i sverige med riktiga avtal.
De chaufförer som kör transporter för svenska företag på svenska vägar borde ha samma lön.
Det uppdagades för inte så länge sedan att Bring hade utländska chaufförer som körde transporter för IKEA med mycket lägre lön.
"Rumänska chaufförer som kör åt Ikea i Sverige jobbar för 30 kr i timmen"
Källa: https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/...-i-sverige-jobbar-för-30-kr-i-timmen-11792721
Om man ökar kostnaderna för svenska åkerier har de svårt att behålla konkurrenskraften mot utländska med lägre löner.
Jag tror vi är överens om att de som arbetar i Sverige ska ha justa löner och villkor.
Och givetvis ska svenska åkerier ha miljömässigt och trafiksäkraste bästa alternativen.
Du kan se alla så kallade EU-trailers på vägarna i vinter och även hur vanliga de är vid trafikolyckor.
Däck som är som backelit och oftast enkel axlad drivning. Man bör ha boggie när det är vinter i Sverige.