Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror mer att det handlar om att du torgför att du har identifierat problem, problem som nästan alla andra också har upptäckt.
Och att vi misstänker att du har precis lika tom verktygslåda med lösningar som alla andra.

Det är i alla fall som jag uppfattar det.
Finns allt en del i den verktygslådan.
Betydligt mer kreativa än det jag läste nyss.

”Finns ingen efterfrågan på utrikesfödda analfabeter”
Då får man väl för katten lösa det och hjälpa dem in i samhället med jobb som passar åt dem.

Aftonbladet.
Jag tycker det är kränkande att de skriver sådant.
Har vi tagit emot dem så är det vårat ansvar att göra något åt dem.
Alla arbetsföra ska ha ett arbetet. Jo det går.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mv1Pd/finns-ingen-efterfragan-pa-utrikesfodda-analfabeter

• Gilla
  • Haha
Noseone och 2 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Jag tror inte Polska byggarbetare har samma lön som norska? Snarare samma lön som Polska byggarbetare i Sverige.
Och det tycker jag är fel.

Lika lön för lika arbete.
Hur svårt kan det vara?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
optimum
Ber om ursäkt för att blivit OT men av vanligt hyfs att svara på vissa frågor.
Kanske vi kan återgå till trådens ämne.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
Varför klimatet inte påverkas av vad vi gör här i Sverige var frågeställningen va? ;)

P
optimum optimum skrev:
De som t.ex. åker till Norge får samma lön som de som är bosatta där. Rättvist.

Det finns exempel på chaufförer som får mellan 3000-6000 kr i månaden vilket INTE är samma som chaufförer får i sverige med riktiga avtal.

De chaufförer som kör transporter för svenska företag på svenska vägar borde ha samma lön.
Det uppdagades för inte så länge sedan att Bring hade utländska chaufförer som körde transporter för IKEA med mycket lägre lön.

"Rumänska chaufförer som kör åt Ikea i Sverige jobbar för 30 kr i timmen"
Källa: [länk]

Om man ökar kostnaderna för svenska åkerier har de svårt att behålla konkurrenskraften mot utländska med lägre löner.

Jag tror vi är överens om att de som arbetar i Sverige ska ha justa löner och villkor.
Och givetvis ska svenska åkerier ha miljömässigt och trafiksäkraste bästa alternativen.

Du kan se alla så kallade EU-trailers på vägarna i vinter och även hur vanliga de är vid trafikolyckor.
Däck som är som backelit och oftast enkel axlad drivning. Man bör ha boggie när det är vinter i Sverige.
Jag förstår tanken och den är alltid logisk så länge lönen är HÖGRE dit man åker. En Svensk åkare kör till Litauern, dagarna personen är där ska HENS lön sänkas till samma nivå som medianlönen i landet. Det är ju orättvist HEN får en mycket högre lön än åkarna i landet.

Hela poängen med EU är fri rörlighet. Jag säger inte att det är bra men det är det som gäller.

Håller helt med dig om att personer som arbetar i Sverige eller Kör i Sverige (eller vilket annat land som helst) ska följa de lagar som finns där.

hsd
Det stora felet med EU är just olikheter på lagar och avtal samt skatter, EU skulle ha bildats eftersom likhet uppnåtts nu är det bara a och b-lag dvs. en jäkla ojämlikhet

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L
Denna kan ni kika på. Här snackas det en hel del om andra saker som starkt påverkar klimatet/uppvärmningen, som inte är (bara) CO2.
https://www.svtplay.se/video/23386838/efter-floden
Jag råkade in i programmet igår, någonstans mitt i. Och just där kom resonemangen om klimatet.
Men jag tror hela är värt att se.
Själv ska jag kolla hela programmet någon av de närmaste dagarna.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om ni ursäktar on topic en liten stund:
Minns ni hockeyklubban och Climategate?
Här är en liten uppföljare:
[länk]
Jodå, eftersom jag rättat dig tidigare i tråden angående den så minns jag förstås (tror även att jag rättat dig angående "climategate", annars var det någon annan).

Hur som helst, ÄVEN om friatider(enligt mig inte en objektiv källa till information) hade haft rätt i sin artikel så vet jag inte hur det falsifierar Manns graf. Det enda den handlar om är en förtalsrättegång i USA mellan Mann och Ball. Den handlar inte om grafen är rätt eller fel, bara om Ball är skyldig till att ha förtalat Mann.

https://skepticalscience.com/broken-hockey-stick.htm
https://skepticalscience.com/Climategate-CRU-emails-hacked.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/E-postkontroversen_vid_Climatic_Research_Unit

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Mina poänger med kommentarerna var:

Du pratar rent generellt om en snedvriden konkurrens mot låglöneländer som har sämre levnadsvillkor och försöker lyckas genom att komma till Sverige för att arbeta. Vi i Sverige har under lång tid gjort samma sak exempelvis jobb i Danmark, Tyskland och Norge som har högre löner. Med din logik borde detta också förbjudas.

Du hade fler kommentarer kring generell konkurrens I Sverige än åtgärder som faktiskt förbättrar miljön/klimatet.

Självklart kan krav på högre miljöklassning av fordon förbättra klimatet vilket är något jag uppskattar och anser är bra. Det slår dock på Svenska äldre fordon också och ägare också.

Ja, vi står långt ifrån varandra det är väl därför det kallas diskussion...

Nämn ett större område där Svenskar självmant förbättrat för miljön/klimatet utan att skatter eller lagar gått in.
Låt säga att vi har två hypotetiska grannländer

Verige och Inland som i princip är lika i allt, löneläge, välfärd etc. Den enda skillnaden är att i Verige så produceras al el med kärnkraft medan i Inland så används kolkraft.

Det finns två stålproducenter SAB och Utokumpu en i vardera land. Bägge dessa producenter konkurrerar på en globala världsmarknaden och dom har en liknande prisbild och har därför 50% av världsmarknaden var. El är en huvudsakliga råvara för bägge företagen.

I Verige införs sen en klimatskatt på alla varor och allt arbete om 10%.
SAB jobbar stenhårt och investerar allt sitt kapital och lyckas faktiskt säka sina ingående kostnader något men måste samtidigt höja sina priser med 8%.

Det finns visserligen några få kunder som är berädda att betala lite mer för ett 'klimatsmartare' stål men dom flesta bolag konkurrerar med andra och måste vara kostnadsmedvetna så dom köper allt mer från Utokumpu. Dom flesta länder pratar visserligen lite om miljön men det kommer inga starkare miljö och klimat lagar etc och vad det lilla landet Verige gör bryr sig ingen om egenligen.

Efter några går SAB i konkurs pga för låg försäljning.

Vad har blivit bättre för klimatet i detta exempel?

Det är precis det här som sker när vi i Sverige driverpå vår kravbild så vi har mycket strängare krav än resten av världen.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Jodå, eftersom jag rättat dig tidigare i tråden angående den så minns jag förstås (tror även att jag rättat dig angående "climategate", annars var det någon annan).

Hur som helst, ÄVEN om friatider(enligt mig inte en objektiv källa till information) hade haft rätt i sin artikel så vet jag inte hur det falsifierar Manns graf. Det enda den handlar om är en förtalsrättegång i USA mellan Mann och Ball. Den handlar inte om grafen är rätt eller fel, bara om Ball är skyldig till att ha förtalat Mann.

[länk]
[länk]
[länk]
Intressant sätt du har att utrrycka dig, rätt smart faktiskt. Du RÄTTAR alltså andras inlägg (2 ggr om), sitter alltså på facit.
"ÄVEN om....hade haft rätt", alltså du förutsätter att de hade fel (även om du inte bemöter infon), när informationen inte kommer från dig godkända källor...
Och rättegången handlar "OM" han var skyldig till att ha förtalat, inte att han faktsikt dömdes...
Tror inte allt detta var slumpen utan snarare en glidning.
Obs jag har eg inga åsikter i sak, utan kan hålla med båda sidorna så länge man underbygger sina åsikter, men gillar att se retoriken i diskussionerna. Ser ibland forumet som en safari i det sociala spelet, vilket i sig är superintressant.

Redigerat:
P
A andersda skrev:
Låt säga att vi har två hypotetiska grannländer

Verige och Inland som i princip är lika i allt, löneläge, välfärd etc. Den enda skillnaden är att i Verige så produceras al el med kärnkraft medan i Inland så används kolkraft.

Det finns två stålproducenter SAB och Utokumpu en i vardera land. Bägge dessa producenter konkurrerar på en globala världsmarknaden och dom har en liknande prisbild och har därför 50% av världsmarknaden var. El är en huvudsakliga råvara för bägge företagen.

I Verige införs sen en klimatskatt på alla varor och allt arbete om 10%.
SAB jobbar stenhårt och investerar allt sitt kapital och lyckas faktiskt säka sina ingående kostnader något men måste samtidigt höja sina priser med 8%.

Det finns visserligen några få kunder som är berädda att betala lite mer för ett 'klimatsmartare' stål men dom flesta bolag konkurrerar med andra och måste vara kostnadsmedvetna så dom köper allt mer från Utokumpu. Dom flesta länder pratar visserligen lite om miljön men det kommer inga starkare miljö och klimat lagar etc och vad det lilla landet Verige gör bryr sig ingen om egenligen.

Efter några går SAB i konkurs pga för låg försäljning.

Vad har blivit bättre för klimatet i detta exempel?

Det är precis det här som sker när vi i Sverige driverpå vår kravbild så vi har mycket strängare krav än resten av världen.

Det är ju lätt att dra upp ett utopiskt exempel som inte passar ihop med verkligheten som du vill argumentera för behöver ändras.

Antagligen har Inland högre kostnader för sjukvård då personerna lever i en smutsigare värld.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6752750

Antagligen så borde Verige satsa på andra produkter då man lever på att exportera produkter med små marginaler eller med extremt hög % elkostnad för framställning i en global marknad.

Antagligen har Verige beslutat om andra prioriteringar i välfärden för bara ETT företag ska INTE kunna bestämma politiken i landet.

Samtidigt är ditt argument att det är för få länder som bryr sig om miljön och att Verige har för bra klimat och ska sänka sina krav. Nästa steg borde vara att sänka sina löner då dessa också är höga.

Kanske ska inte folket i Verige gnälla över priserna på inhemska varor och köpa billigare produkter från länder med lägre löner och sämre miljökrav. Inte heller gnälla över de höga skatterna på lön för det behövs för att hålla en hög levnadskvalite.

Så i en utopisk värld där det BARA är en faktor som påverkar har du ett jättebra argument.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Kan man lita på klimatforskarna? En högst berättigad fråga som kräver ett ärligt svar.

Denna video, av Tony Heller, avslöjar hur klimatforskarna manipulerar temperaturdata, för att den ska passa deras agenda och IPCC. Snacka om att Tony drar ner byxorna på dessa s.k. klimatforskare!

Rewriting Iceland

Svaret blir - nej det finns absolut ingen anledning att lita på fuskande klimatforskare, lika lite som att lita på den fuskande Michael Manns hockeyklubba. Follow the money, är en utsliten tes men som trots det är tillämplig i detta fall.

• Gilla
  • Arg
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
tompas11 tompas11 skrev:
Kan man lita på klimatforskarna? En högst berättigad fråga som kräver ett ärligt svar.

Denna video, av Tony Heller, avslöjar hur klimatforskarna manipulerar temperaturdata, för att den ska passa deras agenda och IPCC. Snacka om att Tony drar ner byxorna på dessa s.k. klimatforskare!

Rewriting Iceland
[media]
Svaret blir - nej det finns absolut ingen anledning att lita på fuskande klimatforskare, lika lite som att lita på den fuskande Michael Manns hockeyklubba. Follow the money, är en utsliten tes men som trots det är tillämplig i detta fall.

Ja, vi har hört denna ”faktan” tidigare. Trist att det inte finns något som stödjer teorierna och att det verkligen är värt att FOLLOW the MONEY i detta fallet :crysmile:

• Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.