337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Vad är det som säger att det skulle bli samma klimat som på dinosauriernas tid?13th Marine skrev:
@optimum
Vi kan börja med: tror du dagens växter är anpassade efter hur klimatet var när dinosaurierna traskade runt?
Hur snabb förändring var "lilla istiden" hur står den sig till dagens förändring?
Det är klart mänskligheten kan överleva, men jag tror definitivt inte vi kommer kunna leva som idag, och då inte till det bättre...
Du kommer också bara med teorier...
Och väder är fortfarande inte samma sak som klimat...
Även om det skull bli så borde det varit ett väldigt gynnsamt klimat för att de kunde leva som de gjorde.
Den koldioxid vi släpper ut genom att förbränna fossila ämnen som kol, olja och gas gör att vi återställer balansen som tidigare rådde på jorden. En balans som verkar varit väldigt gynnsam för många arters utveckling snarare än det karga klimat som nu råder. Om det nu är koldioxiden som styr detta, (tveksamt)
Varför ska vi se så negativt på klimatet. En förändring kan innebära betydligt mer gynnsamma förhållanden än vad klimatalarmisterna målar upp. Troligen ett gäng som älskat att gotta sig i domedagsprofetior.
Om man ens tror på att människors sätt att leva påverkar klimatet.
Jag själv mycket tveksam. Har en tro på att solen är den stora styrande faktorn.
Men var och en får givetvis tro på vad den så önskar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Om man "återställer" koldioxidhalten så borde detta innebära att klimatet också blir liknande det som fanns då.
Skulle denna övergång ta ett par miljoner år hade säkerligen både naturen och mänskligheten kunnat anpassa sig.
Men med den takt vi återför koldioxiden så sker detta på ett par hundra år istället, och så snabbt hinner anpassningen inte ske.
Kan du inte sakligt diskutera istället för att måla åsikter på dina meningsmotståndare?
Skulle denna övergång ta ett par miljoner år hade säkerligen både naturen och mänskligheten kunnat anpassa sig.
Men med den takt vi återför koldioxiden så sker detta på ett par hundra år istället, och så snabbt hinner anpassningen inte ske.
Kan du inte sakligt diskutera istället för att måla åsikter på dina meningsmotståndare?
Då kan du ju lyssna på intervjun i kvartal ovan, där Lennart tydligt hävdar att fossila bränslen orsakar koldioxidutsläpp som bidrar till en uppvärmning.optimum skrev:
Vad är det som säger att det skulle bli samma klimat som på dinosauriernas tid?
Även om det skull bli så borde det varit ett väldigt gynnsamt klimat för att de kunde leva som de gjorde.
Den koldioxid vi släpper ut genom att förbränna fossila ämnen som kol, olja och gas gör att vi återställer balansen som tidigare rådde på jorden. En balans som verkar varit väldigt gynnsam för många arters utveckling snarare än det karga klimat som nu råder. Om det nu är koldioxiden som styr detta, (tveksamt)
Varför ska vi se så negativt på klimatet. En förändring kan innebära betydligt mer gynnsamma förhållanden än vad klimatalarmisterna målar upp. Troligen ett gäng som älskat att gotta sig i domedagsprofetior.
Jag själv mycket tveksam. Har en tro på att solen är den stora styrande faktorn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant att lyssna på!AndersMalmgren skrev:
Och vilken skillnad mellan denna kunniga persons resonemang och agronomen Rockströms (som får några sekunder i programmet, som utdrag ur ett sommarpratsprogram).
Får jag komplettera med denna intervju med/artikel om Lennart Bengtsson, som jag nyligen snubblade över:
https://www.fplus.se/professorn-oron-for-klimatet-ar-exceptionell/a/BRv3Ev
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Du tror inte man valt den sämsta biten ur rockströms sommarprat för att göra en poäng?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ville mest påvisa att du drar väldigt långa slutsatser om någons kompetens genom några få sekunder presenterade av en meningsmotståndare.
Det borde vara sorg i klimatförnekare lägret idag när en av dom största donatorerna har gått bort.
https://newrepublic.com/amp/article/154836/david-koch-changed-world?__twitter_impression=true
https://newrepublic.com/amp/article/154836/david-koch-changed-world?__twitter_impression=true
Jag ska lyssna igenom imorgon när jag har mer tid men jag läste en kort recension om boken och han höll med om det mesta i forskningen men verkade tycka att det inte var bråttom och att vi troligen skulle öka utsläppen framtill 2080 innan det skulle börja vända ned igen.AndersMalmgren skrev:
Och det är ju verkligen kontroversiellt, frågan är varför man ska tro på en enskild forskare som honom när det finns tusentals som tycker tvärtom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Det är väl just tyckandet som är det intressanta. Att enas om vetenskapliga teoriers sannolikhet är en sak, vilka policyslutsatser man drar av dem en annan.Pernas skrev:
För egen del gillade jag intervjun, men det är det ju lätt att göra när man i grunden tycker ungefär likadant.
Solen är inte orsaken.optimum skrev:
Vad är det som säger att det skulle bli samma klimat som på dinosauriernas tid?
Djuren får det svårt.