Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mycket bra intervju med Lennart Bengtsson, klimathetsare och klimatförnekares största fiende

[länk]
Nu tror jag herr Malmberg menar klimatalarmisternas största fiende.

D Drömtroll skrev:
Vad hade du lyft som huvudpunkter från intervjun?
¨
Att ingen av lägren använder faktiskt fakta och forskning som belägg

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A andersda skrev:
Nu tror jag herr Malmberg menar klimatalarmisternas största fiende.
Nej, de hetsar fram panik och med det dåliga beslut. Klimathetsare

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
@optimum

Vi kan börja med: tror du dagens växter är anpassade efter hur klimatet var när dinosaurierna traskade runt?

Hur snabb förändring var "lilla istiden" hur står den sig till dagens förändring?
Det är klart mänskligheten kan överleva, men jag tror definitivt inte vi kommer kunna leva som idag, och då inte till det bättre...

Du kommer också bara med teorier...
Och väder är fortfarande inte samma sak som klimat...
Vad är det som säger att det skulle bli samma klimat som på dinosauriernas tid?
Även om det skull bli så borde det varit ett väldigt gynnsamt klimat för att de kunde leva som de gjorde.
Den koldioxid vi släpper ut genom att förbränna fossila ämnen som kol, olja och gas gör att vi återställer balansen som tidigare rådde på jorden. En balans som verkar varit väldigt gynnsam för många arters utveckling snarare än det karga klimat som nu råder. Om det nu är koldioxiden som styr detta, (tveksamt)
Varför ska vi se så negativt på klimatet. En förändring kan innebära betydligt mer gynnsamma förhållanden än vad klimatalarmisterna målar upp. Troligen ett gäng som älskat att gotta sig i domedagsprofetior.
Om man ens tror på att människors sätt att leva påverkar klimatet.
Jag själv mycket tveksam. Har en tro på att solen är den stora styrande faktorn.
Men var och en får givetvis tro på vad den så önskar.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Om man "återställer" koldioxidhalten så borde detta innebära att klimatet också blir liknande det som fanns då.

Skulle denna övergång ta ett par miljoner år hade säkerligen både naturen och mänskligheten kunnat anpassa sig.
Men med den takt vi återför koldioxiden så sker detta på ett par hundra år istället, och så snabbt hinner anpassningen inte ske.

Kan du inte sakligt diskutera istället för att måla åsikter på dina meningsmotståndare?

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Även om det skull bli så borde det varit ett väldigt gynnsamt klimat för att de kunde leva som de gjorde.
Den koldioxid vi släpper ut genom att förbränna fossila ämnen som kol, olja och gas gör att vi återställer balansen som tidigare rådde på jorden. En balans som verkar varit väldigt gynnsam för många arters utveckling snarare än det karga klimat som nu råder. Om det nu är koldioxiden som styr detta, (tveksamt)
Varför ska vi se så negativt på klimatet. En förändring kan innebära betydligt mer gynnsamma förhållanden än vad klimatalarmisterna målar upp. Troligen ett gäng som älskat att gotta sig i domedagsprofetior.
Jag själv mycket tveksam. Har en tro på att solen är den stora styrande faktorn.
Då kan du ju lyssna på intervjun i kvartal ovan, där Lennart tydligt hävdar att fossila bränslen orsakar koldioxidutsläpp som bidrar till en uppvärmning.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
Mycket bra intervju med Lennart Bengtsson, klimathetsare och klimatförnekares största fiende
[länk]
Intressant att lyssna på!
Och vilken skillnad mellan denna kunniga persons resonemang och agronomen Rockströms (som får några sekunder i programmet, som utdrag ur ett sommarpratsprogram).

Får jag komplettera med denna intervju med/artikel om Lennart Bengtsson, som jag nyligen snubblade över:
https://www.fplus.se/professorn-oron-for-klimatet-ar-exceptionell/a/BRv3Ev

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du tror inte man valt den sämsta biten ur rockströms sommarprat för att göra en poäng?

• Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tror inte man valt den sämsta biten ur rockströms sommarprat för att göra en poäng?
Vet inte.Men du menar väl inte att vi skall blunda för Rockströms grodor?
Du kanske kan plocka fram något bättre, så din fråga får lite mer tyngd!

Ville mest påvisa att du drar väldigt långa slutsatser om någons kompetens genom några få sekunder presenterade av en meningsmotståndare.

• Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…

[länk]
Jag ska lyssna igenom imorgon när jag har mer tid men jag läste en kort recension om boken och han höll med om det mesta i forskningen men verkade tycka att det inte var bråttom och att vi troligen skulle öka utsläppen framtill 2080 innan det skulle börja vända ned igen.
Och det är ju verkligen kontroversiellt, frågan är varför man ska tro på en enskild forskare som honom när det finns tusentals som tycker tvärtom.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Det borde vara sorg i klimatförnekare lägret idag när en av dom största donatorerna har gått bort.
Smakfullt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
frågan är varför man ska tro på en enskild forskare som honom när det finns tusentals som tycker tvärtom.
Det är väl just tyckandet som är det intressanta. Att enas om vetenskapliga teoriers sannolikhet är en sak, vilka policyslutsatser man drar av dem en annan.

För egen del gillade jag intervjun, men det är det ju lätt att göra när man i grunden tycker ungefär likadant.

optimum optimum skrev:
Solen är inte orsaken.

Djuren får det svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.