Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Pernas Pernas skrev:
Forskningen har känt till koldioxidens påverkan väldigt länge ända sedan början på 1900 talet, idag anser man att bevisen är överväldigande och det finns ingen tvekan om att människan påverkar klimatet med koldioxidutsläppen.
Den första forskare som räknade på hur förändringar av atmosfärens koldioxidhalt påverkar jordens temperatur var den svenske kemisten och fysikern Svante Arrhenius. Han publicerade ett arbete om detta 1896, som kan betraktas som den första modelleringen av klimatet. I senare texter spekulerade han om hur människans förbränning av fossila bränslen skulle kunna ”förbättra” klimatet. Han hade inte tillgång till de rön vi har i dag om de problem temperaturhöjningen för med sig.
Tidskriften Forskning och Framsteg, https://fof.se/tidning/2018/10/artikel/koden-bakom-klimatet

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Och det är sen nästa jobbiga sanning kommer.

När man sen försöker ersätta gravitationslagring med exv batterier (eller implementerar säsonglagring med batterier) så kommer man ganska snabbt fram till att även fast batterier är bättre på att spara energi så behöver fortfarande man väldigt väldigt vädigt många och då blir det dyrt.

Suorva är bara en av åtskilliga kraftverksdammar i sverige och den är på 6 miljarder kubikmeter. Det blir många batterier för att ersätta den potentiella energin bara i den.
Helt riktigt. Energi i elkraftsammanhang är det samma som massflöde. Räkna på massflöde i en mindre damm och hur många betong lock som krävs för att ersätta det.

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Minesto är ett svenskt bolag som utnyttjar havsströmmar, det ska finnas ett vågkraftsbolag också men kommer inte ihåg namnet just nu.

[länk]
Just det, den där hade jag faktiskt sett. Förbluffande att de kan växla upp vattenströmmarnas hastighet med en så pass enkel metod.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Undrar hur det ligger till med vågkraftverken som man läste om för några år sen. Vågorna borde vara en stabilare energiproducent än vinden.
Det gick inget vidare med försöket med vågkraftverk utanför Lysekil:
2017
”Jag tror inte att Seabased fullföljer projektet”
https://www.nyteknik.se/energi/jag-tror-inte-att-seabased-fullfoljer-projektet-6830164
Många kommentarer till artikeln.

2019
Seabased lägger ner verksamheten i Lysekil
https://www.nyteknik.se/energi/seabased-lagger-ner-verksamheten-i-lysekil-6945265

Min lekmannateori är att vågrörelserna är för små och oregelbundna, "skvalpsjö", för att vågkraft skall fungera på kustnära vatten runt Sverige.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Kul att du gillar Leijonborgs förslag. Har du lanserat din variant för SSAB och regeringen?

Länder i kris och underutveckling har ibland el-ransonering, strömmen stängs helt enkelt av vissa tider. Där är vi inte än, men under oljekrisen 1973 gick det ut order om att reklamskyltar och skyltfönster skulle släckas på nätterna. Kanske annat också, jag minns inte.

Nu byter vi till lågenergilampor - och sätter upp fasadbelysning och lampor i rabatter och buskar.

Tidigare har jag skrivit att det finns mycket att göra och gett ett par exempel. Ett ensamt energislag, som vindkraft, kan inte lösa problemet. Det måste bli en kombination av många metoder för energiproduktion plus metoder att begränsa CO2-utsläppen.

Undrar hur det ligger till med vågkraftverken som man läste om för några år sen. Vågorna borde vara en stabilare energiproducent än vinden.

Det är trist att Kina bygger kolkraftverk. Men de är inte ensamma. Australiens premiärminister fick rejält med kritik för kolkraftverks- och kolgruveplaner för några dagar sen, när han mötte regeringsrepresentanter från små ö-nationer i Stilla Havet.

Tuvalus premiärminister sa inför mötet: "... you keep pouring your coal emissions into the atmosphere that is killing my people and drowning my people into the water."

Före mötet:
[länk]

Och efter:
[länk]

Jag fick förresten min första elräkning med solpaneler häromdan. "Makuleras" stod det. Och för säkerhets skull: "Betala inte något." Summan som nämndes var 147 kr - som elbolaget är skyldigt mig.

Tyvärr gäller det här bara sommarstugan, i stan bor jag i hyresrätt och kan inte bestämma att det ska finnas solpaneler på taket. Men jag har använt mer el än vanligt eftersom jag är i stugan varje dag nästan - bygger till. Betongblandare, cirkelsåg, ja ni vet.

Det kostar mig ca 70 000 att få elräkningar som jag kan skratta åt. Men utgiften gör ont en gång och roliga elräkningar får jag två gånger i månaden i fortsättningen (nätbolag och elleverantör).
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma.

Jag kan utan att googla säga att vågkraften garanterat inte tog sig inte någon vart. Det är svårt och dyrt nog att göra bra saker på land - släng ut dom i saltvatten med svårare underhåll, åtkomst och en allmänt kärvare miljö så är det få saker som lönar sig.
Även om det skulle funka finns det nog med effekt för att räcka något vart på större skala?

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Det kan hända att du har rätt om kort- och långtidslagring. Och det kan hända att du har fel. Jag har för mig att lagringen helst ska ske där elen produceras, i båda fallen. Annars måste strömmen gå både fram och tillbaka ("växelström", hehe).

Så tills vidare letar jag inte efter några grannar.
Nej det kan inte hända att jag har fel om detta.

Det är en sopig teknik som inte är bra på något.

Annat än att bränna riskkapital....

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Global Warming: Fact or Fiction? Featuring Physicists Willie Soon and Elliott Bloom

Willie Soon is a geophysicist at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. He received his Ph.D. (with distinction) in aeronautical engineering from the University of Southern California, and he has been Astronomer at the Mount Wilson Observatory; Senior Scientist at the George C. Marshall Institute; Senior Visiting Fellow at the State Key Laboratory of Marine Environmental Science at Xiamen University; and Professor of Environmental Studies at the University of Putra Malaysia. The author of 90 scientific papers, he has IEEE received the Nuclear & Plasma Sciences Society Award, Rockwell Dennis Hunt Award, Smithsonian Institution Award, Courage in Defense of Science Award, Petr Beckmann Award for Courage and Achievement in Defense of Scientific Truth and Freedom, and Frederick Seitz Memorial Award.

Underhållande med många skratt, men knappast en ögonöppnare för vi som har sett ljuset. För de som ännu inte sett ljuset kan det faktiskt vara en ögonöppnare och en fantastisk möjlighet att skåda ljuset, så... varför inte ägna några minuter för att bli upplyst och det alldeles gratis dessutom...

H heimlaga skrev:
Nå..... jag har ett ganska bra bevis på klimatförändring just här och nu.
I bortre ändan av vårt skogsskifte finns en liten åkerplätt som håller på att växa igen med granskog. I förrgår hittade mamma två självsådda ekplantor där!
De verkar ha grott i fjol somras.

Ekar brukar inte kunna gro från frö norr om Raumo och Gävle. Jag bor ungefär 250 km norr om Raumo.
Om man planterar ekar här uppe brukar de kunna överleva men de kan inte föröka sig här...... fram tills nu.
Visst pågår det en klimatförändring och har så gjort sedan evinnerliga tider. Ingen, jag upprepar ingen, har förnekat detta faktum. De svenska kalfjällen, som i dag är reella kalfjäll, har tidigare varit bevuxna av träd och således inte varit kalfjäll i eviga tider, beroende på den pågående klimatförändringen. Jag har själv bevittnat detta faktum när jag som flugfiskare med egna ögon sett att tjärnar med glasklart vatten, haft trädstammar fullt synliga liggande i vattnet och detta på det nuvarande kalfjället. Historien upprepar sig brukar man säga eller inget nytt under solen...

Ja klimatet förändras, fast normalt sett sker det långsamt, med människans påverkan har denna förändring accelererat och har potential att ge stora problem när världen inte hinner anpassa sig.
Givetvis kommer jorden överleva klimatförändringarna, men kommer mänskligheten?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vad är det med att inte tro på att människan har stor påverkan på klimatet och timmeslånga intervjuer av gubbar? :thinking:

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja klimatet förändras, fast normalt sett sker det långsamt, med människans påverkan har denna förändring accelererat och har potential att ge stora problem när världen inte hinner anpassa sig.
Givetvis kommer jorden överleva klimatförändringarna, men kommer mänskligheten?
De klimatförändringar som var vid medeltidens varma period och den senare med så kallade "lilla istiden" var relativt snabba förändringar. Mänskligheten överlevde båda och varför skulle inte vi överleva även om den blir 10 gånger så stor som den var då?

Allt är teorier och varför skulle dessa teorier vara nära verkligheten när man inte ens klarar av att göra väderleksprognoser för 10 dagar framåt som stämmer.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mycket bra intervju med Lennart Bengtsson, klimathetsare och klimatförnekares största fiende

[länk]
Vad hade du lyft som huvudpunkter från intervjun?

@optimum

Vi kan börja med: tror du dagens växter är anpassade efter hur klimatet var när dinosaurierna traskade runt?

Hur snabb förändring var "lilla istiden" hur står den sig till dagens förändring?
Det är klart mänskligheten kan överleva, men jag tror definitivt inte vi kommer kunna leva som idag, och då inte till det bättre...

Du kommer också bara med teorier...
Och väder är fortfarande inte samma sak som klimat...

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.