337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det känner jag inte igen kan du posta länkar till dom rapporterna, en del missförstånd kan det nog bli genom att man diskuterar 1,5 graders målet ibland och ibland 2 grader och ibland är det tipping point och ibland är det när koldioxid målet ska vara uppnått.
Snarare verkar det som att IPCC har varit lite för försiktig och underskattat riskerna och i takt med att forskningen har blivit bättre och bättre så ser dom att vi inte har så lång tid på oss om vi vill slippa dom värsta konsekvenserna av uppvärmningen.[/QUOTE]
@ Pernas Minnet är kort.
Post # 3410
Citat "Vi har inte lång tid på oss om att minska utsläppen om vi ska hålla oss under 1.5 grader utan det rör sig om 12-18 månader så det behövs att både vi och politiker tar nödvändiga beslut."
Snarare verkar det som att IPCC har varit lite för försiktig och underskattat riskerna och i takt med att forskningen har blivit bättre och bättre så ser dom att vi inte har så lång tid på oss om vi vill slippa dom värsta konsekvenserna av uppvärmningen.[/QUOTE]
@ Pernas Minnet är kort.
Post # 3410
Citat "Vi har inte lång tid på oss om att minska utsläppen om vi ska hålla oss under 1.5 grader utan det rör sig om 12-18 månader så det behövs att både vi och politiker tar nödvändiga beslut."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Ja, när det gäller dagens läge behövs väl inget förtydligande utan det gällde väl referenser till att att det för 50 år sen och senare sas att det är en Tipping Point om 10 år. Det var ju det tornbergs inlägg 3896 handlade om.
@ Pernas Minnet är kort.tompas11 skrev:
Det känner jag inte igen kan du posta länkar till dom rapporterna, en del missförstånd kan det nog bli genom att man diskuterar 1,5 graders målet ibland och ibland 2 grader och ibland är det tipping point och ibland är det när koldioxid målet ska vara uppnått.
Snarare verkar det som att IPCC har varit lite för försiktig och underskattat riskerna och i takt med att forskningen har blivit bättre och bättre så ser dom att vi inte har så lång tid på oss om vi vill slippa dom värsta konsekvenserna av uppvärmningen.
Post # 3410
Citat "Vi har inte lång tid på oss om att minska utsläppen om vi ska hålla oss under 1.5 grader utan det rör sig om 12-18 månader så det behövs att både vi och politiker tar nödvändiga beslut."[/QUOTE]
Det är detta jag kommenterade citat: ”Alla dessa "förutsägelser" har ju gått i stöpet, om och om igen i 50 år.. Inte undra på att folk inte tror på alla dessa "forskare".... slut citat
Du postar min egen kommentar som jag skrev för någon månad sen om nuvarande forskningsläge.
Vad är det för förutsägelser som har gått i stöpet, länkar till dessa skulle uppskattas då jag inte känner till dessa.
Det är detta jag kommenterade citat: ”Alla dessa "förutsägelser" har ju gått i stöpet, om och om igen i 50 år.. Inte undra på att folk inte tror på alla dessa "forskare".... slut citatPernas skrev:
Du postar min egen kommentar som jag skrev för någon månad sen om nuvarande forskningsläge.
Vad är det för förutsägelser som har gått i stöpet, länkar till dessa skulle uppskattas då jag inte känner till dessa.[/QUOTE]
Jag uppfattade det som att du inte kände igen det jag citerade. Men uppenbarligen missuppfattade jag det hela. Ber om ursäkt, my bad.
tompas11 skrev:
Det är detta jag kommenterade citat: ”Alla dessa "förutsägelser" har ju gått i stöpet, om och om igen i 50 år.. Inte undra på att folk inte tror på alla dessa "forskare".... slut citat
Vad är det för förutsägelser som har gått i stöpet, länkar till dessa skulle uppskattas då jag inte känner till dessa.
Nå..... jag har ett ganska bra bevis på klimatförändring just här och nu.
I bortre ändan av vårt skogsskifte finns en liten åkerplätt som håller på att växa igen med granskog. I förrgår hittade mamma två självsådda ekplantor där!
De verkar ha grott i fjol somras.
Ekar brukar inte kunna gro från frö norr om Raumo och Gävle. Jag bor ungefär 250 km norr om Raumo.
Om man planterar ekar här uppe brukar de kunna överleva men de kan inte föröka sig här...... fram tills nu.
Nötegårdsgubben skrev:
Fast gravitationslagring är väl iofs ingen som försöker ersätta system som den svenska vattenkraften med det här. Man försöker snarare skapa en korttidslagring för att få ut en mindre mängd energi nattetid ur ett solkraftssystem i Sahara. Då behöver man inte lagringskapacitet för ett halvårs energiförbrukning under högförbrukningstid, utan kanske för tolv timmar lågförbrukning.
Jag är långt ifrån övertygad om att det är effektivt, men det är inget skäl att jämföra det med system konstruerade för något helt annat.
Fast det här systemet är inte bra på något.L Lasse Morin skrev:
Ska du ha korttidslagring så vill du ha den installerad nära städer = grannar som inte vill ha det.
@Lasse Morin Hittade du någon som vill ha det som granne?
Installerar du det långt från städer blir det dyrare för du måste bygga mer infrastruktur.
Ska du ha det som långtidslagring är det inte effektivt.
Sen så är det ett faktum att större delen av världen behöver långtidslagring - vi gör av mer mer energi på den kalla tiden. El Hierro var uppe dom gör av med mer energi på vintern. Antingen måste du överdimensionera din generering eller så måste du långtidslagra - ja eller diesel då.
Givetvis bör vi inte ersätta vattenkraft men det finns inga egentliga alternativ i världen till vattenkraft för långtidslagring. Det kommer behövas massor med långtidslagring när allt ska göras med vindkraft i framtiden. Men ingen kommer vilja ha dammarna heller.
Medlem
· Stockholms
· 128 inlägg
Jag har ett annat. Stockholms-Tidningen, tror jag det var, hade ett aprilskämt om att Sveriges vinodlare hade kongress på Hallandsåsen. Det var 40-50 år sen. Nu pysslar en av mina systrar och en bonusdotter med vinrankor och får rätt bra skörd (i Mellansverige). Och wikipedia listar sex kommersiella svenska vinodlare/vinproducenter. Systembolaget har betydligt fler. Om de håller kongresser vet jag inte, men aprilskämtet är i alla fall överspelat.H heimlaga skrev:
Du raljerar men ett sätt att lösa den sk avfallsproblematiken skulle faktiskt kunna vara utblandning.L Lasse Morin skrev:Det finns tre partier i den svenska riksdagen som argumenterar för kärnkraft. Märkligt nog är det samma människor som reser ragg när det blir tal om keynianska lösningar i lågkonjunkturer: att staten lånar och satsar, när näringslivet inte vill. Då säger de: Vi har inte rätt att leva upp pengar som våra barn och barnbarn ska betala. Men kärnkraftsavfallet är ett "lån" som ska betalas av hundratals generationer framöver.
"Den vidareutvecklade varianten med betydligt mindre farligt avfall" ... alltså vi ska fortfarande låna av alla de där kommande generationerna, men mindre? Jag skulle inte kalla det för en temporär lösning.
[bild]
Låt säga att staten beordrar tex SSAB att dagligen blanda ut 1 kg avfall i sin stålproduktion. Det skulle inte märkas i stålet för det blir så utspätt. Vi har strålning runt oss hela tiden så det skulle inte märkas.
Om du inte är för kärnkraft och du verkar ju vara mot koldioxid då borde du vara för vindkraft. Är du beredd att stänga av din el när det inte blåser?
De med radonhus kan få lite extra pott med eftersom det inte blir så stor skillnad för dom. Speciellt om dom röker, då är dom ändå inte rädda att dö. Plus alla fimpar vi andra får stå ut med.A andersda skrev:Du raljerar men ett sätt att lösa den sk avfallsproblematiken skulle faktiskt kunna vara utblandning.
Låt säga att staten beordrar tex SSAB att dagligen blanda ut 1 kg avfall i sin stålproduktion. Det skulle inte märkas i stålet för det blir så utspätt. Vi har strålning runt oss hela tiden så det skulle inte märkas.
Om du inte är för kärnkraft och du verkar ju vara mot koldioxid då borde du vara för vindkraft. Är du beredd att stänga av din el när det inte blåser?
Domedagsprofeter. När jag var 7 år påstods att jorden skulle gå under på juldagen. Hade just fått min första tågbana i julklapp och kändes hopplöst att inte få leka med den längre. Är det motsvarande domedagsprofeter i farten igen?
Var några religiösa fanatiker då som hittat på detta.
Det påstås att vår förbränning av kol och olja som en gång i tiden kom från kol i atmosfären ska medföra att jorden går under.
Hur i hela friden får man ihop den ekvationen? Då borde jorden gått under för miljontals år sedan.
Den koldioxid som nu släpps ut fanns tidigare i atmosfären. Den mängd kol som finns på vår planet inklusive atmosfär är samma som det alltid har varit.
Katastrof? Glöm det.
Klimathotet vår tids största bluff.
Det påstås att vår förbränning av kol och olja som en gång i tiden kom från kol i atmosfären ska medföra att jorden går under.
Hur i hela friden får man ihop den ekvationen? Då borde jorden gått under för miljontals år sedan.
Den koldioxid som nu släpps ut fanns tidigare i atmosfären. Den mängd kol som finns på vår planet inklusive atmosfär är samma som det alltid har varit.
Katastrof? Glöm det.
Medlem
· Stockholms
· 128 inlägg
Kul att du gillar Leijonborgs förslag. Har du lanserat din variant för SSAB och regeringen?A andersda skrev:Du raljerar men ett sätt att lösa den sk avfallsproblematiken skulle faktiskt kunna vara utblandning.
Länder i kris och underutveckling har ibland el-ransonering, strömmen stängs helt enkelt av vissa tider. Där är vi inte än, men under oljekrisen 1973 gick det ut order om att reklamskyltar och skyltfönster skulle släckas på nätterna. Kanske annat också, jag minns inte.
Nu byter vi till lågenergilampor - och sätter upp fasadbelysning och lampor i rabatter och buskar.
Tidigare har jag skrivit att det finns mycket att göra och gett ett par exempel. Ett ensamt energislag, som vindkraft, kan inte lösa problemet. Det måste bli en kombination av många metoder för energiproduktion plus metoder att begränsa CO2-utsläppen.
Undrar hur det ligger till med vågkraftverken som man läste om för några år sen. Vågorna borde vara en stabilare energiproducent än vinden.
Det är trist att Kina bygger kolkraftverk. Men de är inte ensamma. Australiens premiärminister fick rejält med kritik för kolkraftverks- och kolgruveplaner för några dagar sen, när han mötte regeringsrepresentanter från små ö-nationer i Stilla Havet.
Tuvalus premiärminister sa inför mötet: "... you keep pouring your coal emissions into the atmosphere that is killing my people and drowning my people into the water."
Före mötet:
https://www.theguardian.com/world/2...-children-welcome-leaders-with-a-climate-plea
Och efter:
https://www.theguardian.com/environ...-meeting-almost-collapsed-over-climate-crisis
Jag fick förresten min första elräkning med solpaneler häromdan. "Makuleras" stod det. Och för säkerhets skull: "Betala inte något." Summan som nämndes var 147 kr - som elbolaget är skyldigt mig.
Tyvärr gäller det här bara sommarstugan, i stan bor jag i hyresrätt och kan inte bestämma att det ska finnas solpaneler på taket. Men jag har använt mer el än vanligt eftersom jag är i stugan varje dag nästan - bygger till. Betongblandare, cirkelsåg, ja ni vet.
Det kostar mig ca 70 000 att få elräkningar som jag kan skratta åt. Men utgiften gör ont en gång och roliga elräkningar får jag två gånger i månaden i fortsättningen (nätbolag och elleverantör).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 128 inlägg
Det kan hända att du har rätt om kort- och långtidslagring. Och det kan hända att du har fel. Jag har för mig att lagringen helst ska ske där elen produceras, i båda fallen. Annars måste strömmen gå både fram och tillbaka ("växelström", hehe).A andersda skrev:
Så tills vidare letar jag inte efter några grannar.
Nej ingen har sagt att jorden kommer gå under, du har en tendens att överdriva.optimum skrev:
Domedagsprofeter. När jag var 7 år påstods att jorden skulle gå under på juldagen. Hade just fått min första tågbana i julklapp och kändes hopplöst att inte få leka med den längre. Är det motsvarande domedagsprofeter i farten igen?
Katastrof? Glöm det.
Men djur och människor kan få problem med snabba förändringar av klimatet, för flera miljoner år sedan fanns knappast några människor möjligen något förstadie till människa och är knappast relevant att jämföra med våran civilation.
Dom flesta klimatförändringar tidigare har gått långsamt och då hinner djurlivet anpassa sig, dom tillfällen som har gått fort så har det lett till stora problem.
Dom processer som har bildat olja och kol har skett långsamt under väldigt lång tid, nu tar vi upp och bränner dessa depåer under väldigt kort vilket skapar våra problem med klimatet.
Forskningen har känt till koldioxidens påverkan väldigt länge ända sedan början på 1900 talet, idag anser man att bevisen är överväldigande och det finns ingen tvekan om att människan påverkar klimatet med koldioxidutsläppen.
Minesto är ett svenskt bolag som utnyttjar havsströmmar, det ska finnas ett vågkraftsbolag också men kommer inte ihåg namnet just nu.L Lasse Morin skrev:
https://minesto.com/