Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Pernas Pernas skrev:
Jag har svårt att förstå dina inlägg men jag ska göra ett försök att svara på några frågor, för det första så anser jag att det viktiga är att företag, politiker och regeringar tar rätt beslut baserat på forskning så att det blir resultat.

Du verkar mer inriktad på vad jag anser vara symbolhandlingar att man ska göra uppoffringar själv men det hjälper inte om du skänker en summa till en miljöorganisation om samtidigt EU, USA och Kina bestämmer sig för att bygga ut kolkraft och inte satsa på förnyelsebar energi, utan din fokus på att den enskilde ska göra stora uppoffringar kan vara kontraproduktivt och det var poängen i länken jag skickade igår, här är den igen om du missade den.
[länk]

Diskutionen om skatter så har vi alltid använt skatter som styrmedel och fördelat pengar, tex är det lägre skatt på en miljövänligare bil så man styr folk till att köpa den bilen, jag tycker inte det är någonting konstigt med det och förstår inte kommentarer som ”att jag gömmer mig bakom skatter och andra betalar”.

Angående din hypotetiska fråga så skulle jag hellre köpa solceller än skänka dom till en miljöorganisation, med det sagt så avslutar jag debatten jag tror inte vi kommer längre, vi har olika fokus.
Jag ser att du avslutat diskussionen men skriver detta ändå.

Det jag ser är att du sitter och skriver flera inlägg varje dag som handlar om klimatet. Jag drar slutsatsen att du tycker klimatet är mycket viktigt.

När någon tycker något är mycket viktigt borde den personen vilja agera för sin ståndpunkt.

Givetvis tycker även jag staten och företag skall ta beslut baserade på fakta. Jag tycker också att privatpersoner ska ta beslut baserade på fakta. Du har dina solceller och din elbil. Kommer kosta några hundra tusen. Har du räknat på alternativa investeringar? Något projekt som ersätter diesel någonstans tex? Det borde ge större klimatnytta. Det är inte ens någon uppoffring. Du har en fungerande bil idag och du BEHÖVER inte solceller.

Kul att du tar upp symbolhandlingar. En elbil kan definitivt vara en symbolhandling om det är någon som inte kör så mycket bil. Samma sak solceller i Sverige. Bägge dessa är närmast statusprylar för välbeställda. Återigen har du räknat på alternativ?

Ang din länk - Hela resonemanget är konstigt. Betyder det att man bara bör göra något när man själv kan 'lösa' problemet? För mig är det bakvänt. Har man en övertygelse bör man agera utifrån den. Sen att större aktörer kan göra mer är en annan femma.

Slutligen gör vafan du vill. Jag tycker inte dina resonemang hänger ihop. Min gissning är att det är mycket känslor och lite fakta.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Diskutionen om skatter så har vi alltid använt skatter som styrmedel och fördelat pengar
Nej, där håller jag inte alls med!
Det är bara ganska nyligen som detta missbruk av beskattningsrätten har kommit till,
kanske i takt med att "de gröna" växt sig starkare.
Förr skattade man för att fördela resurser så de kom alla till godo.
Med få undantar: Skatterna på alkohol och på tobak.

Men nu är det tydligen "bonus malus" som gäller i alla lägen.
Dvs det som en klick godhetsapostlar ser som ont skall straffbeskattas.
Det skulle inte förvåna mig om brevfrimärken snart straffbeskattas,
för det sliter så på vår miljö att skicka julkort.
Och skatt på konsumkassar ligger ju inte långt borta.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lasse Morin skrev:
"Vi låtsas arbeta och de låtsas betala oss."
Haha, den hade jag inte hört förut ... men ... hehe, toppklass. (y)

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har varit i Kalifornien. Bättre där, men det är fortfarande dyrare att ladda en Tesla med el än att tanka en liknande bil med bensin...
Utveckla, bränslet kostar 6-7kr/liter i Usa, en fulltank på en vanlig bil, ca 360kr, får ganska mycket el för den summan, om inte elen är svindyr..

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A andersda skrev:
När någon tycker något är mycket viktigt borde den personen vilja agera för sin ståndpunkt.
Själv tycker jag att det är viktigt att det stävjas villainbrott och bilbränder bl.a.
Men inte tusan köper jag några vapen och går runt och skjuter de jävlarna.

Ibland kan man bara agera genom att skapa så mycket opinion som möjligt, så det till sist ramlar ut lagar och pengar till det som man önskar.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Husqvarna220Ac skrev:
Utveckla, bränslet kostar 6-7kr/liter i Usa, en fulltank på en vanlig bil, ca 360kr, får ganska mycket el för den summan, om inte elen är svindyr..
Priset ligger i snitt på 1,6 kr per kWh i Ca.

N noone70 skrev:
Dessutom är det redan klart (publicerat tidigare i tråden) att kina ska bygga 500 nya kolkraftverk, så då blir det bara 1,8 nya kraftverk i månaden... mycket bättre
Mycket av det är dock ersättning för gammal skit som byggdes för decennier sedan.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Mycket av det är dock ersättning för gammal skit som byggdes för decennier sedan.
Killgissning?
Sen, på vilket sätt är det relativt i diskussionen huruvida Kina satsar på förnybart? Även om de skulle ersätta gamla sovjetiska dieselverk elaggregat från 30 talet så är det fortfarande fossilt och det kommer vara i drift 40-50 år

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Killgissning?
Sen, på vilket sätt är det relativt i diskussionen huruvida Kina satsar på förnybart? Även om de skulle ersätta gamla sovjetiska dieselverk elaggregat från 30 talet så är det fortfarande fossilt och det kommer vara i drift 40-50 år
Vad är en killgissning? Har aldrig förstått vad det betyder. Har läst i kinesisk press om detta, med kolkraftverk man planerar att byta mycket av den gamla skiten från 70-talet för att få ner partikelhalterna och de extrema luftföroreningarna. På köpet får man mindre förluster genom modernare teknik vilket minskar utsläppen av CO2 för samma mängd producerad el.

Men ingen har påstått att detta är grön teknik, men det är bättre än det som byts ut

Grönt I Kina är mycket vind och solceller. En annan sak är att man satsar mycket på enkla grejer som t ex är de flesta offentliga vattenkranar på toaletter automatiska. Trafoksignaler drivs av solceller och man har mycket gatubelysning av LED-typ.

Man har just infört direktiv i större städer om obligatorisk sopsortering, man har mycket elscootrsr och så vidare. Jag vill inte påstå att Kina är ett miljöparadis men man jobbar i rätt riktning.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vad är en killgissning? Har aldrig förstått vad det betyder. Har läst i kinesisk press om detta, med kolkraftverk man planerar att byta mycket av den gamla skiten från 70-talet för att få ner partikelhalterna och de extrema luftföroreningarna. På köpet får man mindre förluster genom modernare teknik vilket minskar utsläppen av CO2 för samma mängd producerad el.

Men ingen har påstått att detta är grön teknik, men det är bättre än det som byts ut

Grönt I Kina är mycket vind och solceller. En annan sak är att man satsar mycket på enkla grejer som t ex är de flesta offentliga vattenkranar på toaletter automatiska. Trafoksignaler drivs av solceller och man har mycket gatubelysning av LED-typ.

Man har just infört direktiv i större städer om obligatorisk sopsortering, man har mycket elscootrsr och så vidare. Jag vill inte påstå att Kina är ett miljöparadis men man jobbar i rätt riktning.
Allt det du skriver stämmer säkert!
Men den ursprungliga diskussionen var om att någon ville framhäva att hur duktig Kina var på omställning från fossil till grön energi (med hänvisning till nån wikisida).
Att Kina väljer att till 80% väljer att satsa på icke förnybar energi så som kolkraft när de bygger nytt visar helt klart på att de själva verket är jordens absolut största miljöbov!

• Gilla
  • Arg
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Bensinbil drar runt 0,7 litermper mil. Bensinen kostade när jag var i USA 6.30kr/l. Det ger ca 4,5kr/mil. M3n nu hittade jag siffror för New York och där kostarnbensinen 7.80 vilket ger 5.45kr/mil.

Tesla drar ca 2kmh per mil, pris $0.32/kWh på Supercharger i New York, eller 3.20kr när man räknar med en moms på drygt fem procent. Pris per mil slutar på 6.40 med 10kr per dollar (inklusive en låg amerikansk moms, jämkar siffrorna här, momsen är inte så viktig i sammanhanget).

Laddar du enbart bilen hemma i New York så betalar du ca 2kr/kWh för el. Detta ger 4kr/mil i elkostnad från hemmet. Dock så tillkommer där uppsäkring av hus och leveransavgifter som jag inte hittat info om.

Nu varierar priserna på bensin och el rätt stort i USA. Räknade dock på ett par sydstater också när jag passerade dessa och kom fram till liknande priser, dvs att bensinen var en aning billigare.

Anledningen till att jag räknade med en förbrukning på 0,7l/mil är att det var vad min hyrbil, en Dodge Charger, drog i snitt under min resa trots väldigt mycket motorväg.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tycker jag att det är viktigt att det stävjas villainbrott och bilbränder bl.a.
Men inte tusan köper jag några vapen och går runt och skjuter de jävlarna.

Ibland kan man bara agera genom att skapa så mycket opinion som möjligt, så det till sist ramlar ut lagar och pengar till det som man önskar.
Du kan ge hur absurda exempel du vill.

Jag förstår mycket väl att opinion också är ett verktyg. Då kunde ju herrn ifråga svarat detta.

Men att argumentera för höjda skatter samtidigt som man inte ens gett en spänn till ändamålet rimmar illa för mig.

Och pengar trillar inte ut magiskt. Dom tas från någon annanstans.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
J
N noone70 skrev:
Allt det du skriver stämmer säkert!
Men den ursprungliga diskussionen var om att någon ville framhäva att hur duktig Kina var på omställning från fossil till grön energi (med hänvisning till nån wikisida).
Att Kina väljer att till 80% väljer att satsa på icke förnybar energi så som kolkraft när de bygger nytt visar helt klart på att de själva verket är jordens absolut största miljöbov!
Glöm inte att Kina är vänster. Det är alltid populärt inom klimatligan. Överstatlighet slår högt. Se på hur man gör i Hongkong nu. Blir säkert mindre smog där nu också när rökdimman lagt sig. Miljöpartiets Väderpär vill tex också införa diktatur.
Skulle vara kul att se BirgitS och Co (likt inlägget om Kina ovan) gilla en artikel om att Ungern bygger en helt klimatneutral stad på Donaus strand. Det hade piggat upp!

http://omniekonomi.se/klimatneutral-stad-byggs-i-ungern-skapar-5-000-jobb/a/lAJGP9

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:

Det här är ju så bakvänt så det inte är sant. Om man ersatt kolkraft med gas likt USA - visst då är det lite positivt. Då hade det också varit ett aktivt val av kinas ledning.
Detta låter inte som ett föregångsland för mig.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Och pengar trillar inte ut magiskt. Dom tas från någon annanstans.
Jo men det är NÅGON ANNANS PENGAR, då är det helt ok!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.