Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A andersda skrev:
Kul länk.
Det spelar väl ingen roll för din övertygelse av 12-18 månader om jag är vetenskaps förnekare eller ej?

Du får göra precis som du vill med din bil. Jag tror som sagt att enda sättet ett få bort en bils utsläpp är att skrota den.

Återigen det är du som skriver att det är bråttom - bara några få månader. Varför gör du inte något mer?
Eller är det bara bråttom om det inte drabbar dig?
Dina inlägg blir mer och mer obegripliga, jag har presenterat information ifrån flera instutioner, forskare och även ipcc stödjer att för att nå klimatmålet på 1,5 grader måste koldioxid kurvan börja vända nedåt inom 12-18 månader.

Medans du kommer med påhopp om varför jag inte gör mer och surret om att jag ska skrota bilen, ”är det bara bråttom Om det inte drabbar dig?” Skriver du? Ehe va? Jag fattar inte vad du menar men Klimatförändringar drabbar väl mig lika väl som för alla andra såklart och jag kan inte vända koldioxid kurvan för hela världen på egen hand det borde väl till och med ett barn fatta.

Varför bemöter du inte med fakta och forskning istället om du inte tycker det stämmer, eller hittar du inget och då är det bara påhoppen som du kan ta till.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
J
Utan att lägga mig i i sak nu men jag tolkade iofs det där med drabbning på det sättet att det är själva uppoffringen som avses, inte klimatets drabbning.
Att ingen kan vända utvecklingen själv är väl grundargumentet för förnekandesidan annars så den var intressant att höra även från den goda sidan ;)
12 månader låter tufft tycker jag.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Utan att lägga mig i i sak nu men jag tolkade iofs det där med drabbning på det sättet att det är själva uppoffringen som avses, inte klimatets drabbning.
Att ingen kan vända utvecklingen själv är väl grundargumentet för förnekandesidan annars så den var intressant att höra även från den goda sidan ;)
12 månader låter tufft tycker jag.
Det är väl sakfrågan i länken som borde diskuteras inte mina uppoffringar men det är väl ett försök att flytta fokus ifrån huvudfrågan.
Sen inser nog dom flesta att det krävs stora beslut på regeringsnivå/EU om skatter, subventioner, gynna miljövänliga energi slag, öka skogs arealer mm. som krävs för att lyckas.
Jag har inte tänkt att bli martyr och flytta ut i skogen och leva som en neandertalare för att jag har postat en länk om att det är bråttom.

Förövrigt håller jag med om att det blir svårt men går det inte att klara 1.5 grad så får vi hoppas på 2 grader.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Det är väl sakfrågan i länken som borde diskuteras inte mina uppoffringar men det är väl ett försök att flytta fokus ifrån huvudfrågan.
Sen inser nog dom flesta att det krävs stora beslut på regeringsnivå/EU om skatter, subventioner, gynna miljövänliga energi slag, öka skogs arealer mm. som krävs för att lyckas.
Jag har inte tänkt att bli martyr och flytta ut i skogen och leva som en neandertalare för att jag har postat en länk om att det är bråttom.

Förövrigt håller jag med om att det blir svårt men går det inte att klara 1.5 grad så får vi hoppas på 2 grader.
Ja och det kommer att kosta, pengar som måste tas från någon/några. Du vill alltså att
någon annan ska betala för din övertygelse?

#någonannanbetalar

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja och det kommer att kosta, pengar som måste tas från någon/några. Du vill alltså att
någon annan ska betala för din övertygelse?

#någonannanbetalar
Jag hoppas att det blir skatter och beslut som underlättar en klimatvänlig omställning så vi slipper ännu mycket högre kostnader och problem som skulle bli följden om vi inte gör någonting.

Min övertygelse baseras på forskningen, och jag kommer att betala dom skatter och avgifter som blir följden som alla andra.

Var det svar på frågan annars får du utveckla den lite tydligare.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men du kan väl åtminstone sluta skriva meningslösa, till intet verksamma, inlägg på ett byggahusforum då.
Så bidrar du i alla fall liiite liiite till att minska energislöseriet, som du säger hotar vår värld.
Säg upp Internet-abbonemanget och lägg pengar på att skicka kondomer till Afrika i stället.

Varför skall just du inte beröras av denna kraftiga neddragning av vår levnadsstandard, som du menar krävs av oss andra?
Hitta inte på en massa saker nu det är ni som har krävt att jag ska göra en massa uppoffringar och jag har inte krävt att någon annan ska göra det heller, tvärtom har jag sagt att var och en får göra vad dom kan.

Vad är det för kraftiga neddragningar av vår levnadsstandard du pratar om?, skicka gärna en prognos över den så kan vi diskutera vidare, och gärna från en seriös källa den här gången.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Jag hoppas att det blir skatter och beslut som underlättar en klimatvänlig omställning så vi slipper ännu mycket högre kostnader och problem som skulle bli följden om vi inte gör någonting.

Min övertygelse baseras på forskningen, och jag kommer att betala dom skatter och avgifter som blir följden som alla andra.

Var det svar på frågan annars får du utveckla den lite tydligare.
Ge mig bevis på att ökade skatter minskar utsläppen av klimatgaser?
Sverige har under de senaste 5 åren kraftigt ökat beskattningen av fordon och på bränslet till dem och har infört skatter på bla flyget, , det har införts premier för elcyklar och elbilspremien har höjts, det byggs massor utav cykelbanor osv osv. Trots detta så ÖKAR Sveriges utsläpp(efter att innan dess ha minskat)

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Vad är det för kraftiga neddragningar av vår levnadsstandard du pratar om?
Tja, du skrev nyss
Pernas Pernas skrev:
Jag hoppas att det blir skatter och beslut som underlättar en klimatvänlig omställning
Är säker väldigt välkommet för våra fattigpensionärer, våra gamla som inte längre får färdtjänst, och våra medmänniskor med diagnosticerade dödliga sjukdomar som får vänta halvårsvis på behandling.

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
hsd
Du förstår väl, kow, att det finns dom som har för mycket pengar och kanske tycker att det är häftigt att betala skatt ....

N noone70 skrev:
Ge mig bevis på att ökade skatter minskar utsläppen av klimatgaser?
Sverige har under de senaste 5 åren kraftigt ökat beskattningen av fordon och på bränslet till dem och har infört skatter på bla flyget, , det har införts premier för elcyklar och elbilspremien har höjts, det byggs massor utav cykelbanor osv osv. Trots detta så ÖKAR Sveriges utsläpp(efter att innan dess ha minskat)
Ja du har rätt att det ökade 0,9 % 2018 mest ökade utsläppen ifrån el och fjärrvärme, elbilarnas påverkan är nog för tidigt för att synas dom har ju just börjat bli populära och där tror jag elbilspremien är viktig till en början och priserna har kommit ned.
El-cyklarna är nog en för liten grupp med korta avstånd för att göra varken till eller från så där kan man ifrågasätta skatten, flygskatten tycker jag är rätt även om inte resandet skulle minska så kan man använda pengarna till andra saker tex. ge ett bidrag till den som skrotar en gammal bil kanske?.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, du skrev nyss

Är säker väldigt välkommet för våra fattigpensionärer, våra gamla som inte längre får färdtjänst, och våra medmänniskor med diagnosticerade dödliga sjukdomar som får vänta halvårsvis på behandling.
Jag har inte sett eller läst någonting som tyder på att det skulle bli resultat om vi ställer om mot klimatvänligare politik men har du någon info som stödjer det så tar jag gärna del av den.

Pernas Pernas skrev:
Pernas Pernas skrev:
Jag har inte sett eller läst någonting som tyder på att det skulle bli resultat om vi ställer om mot klimatvänligare politik men har du någon info som stödjer det så tar jag gärna del av den.
OK, då fortsätter vi väl vårt vanliga liv då, med Thailandresor, storhandla på GeKå's osv.

Men varför då en massa ökade skatter och beslut...?
Bara för att göda politikerna med ännu högre löner och traktamenten när de reser till sina klimatkonferenser?

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
- - - flygskatten tycker jag är rätt även om inte resandet skulle minska så kan man använda pengarna till andra saker tex. ge ett bidrag till den som skrotar en gammal bil kanske?.
Nu tänker du väl fel? Om man ska ha bil så är ju det absolut miljövänligaste att behålla den så länge som möjligt, dvs inte skrota den! Varje ny bil är nämligen det sämsta för miljön - precis som med allt annat; plastkassar, kläder osv.
Ge hellre bidrag till de som inte köpt bil på de senaste 10 åren, och ännu mer för 15 år. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Angående försvaret av Kina och att de är de som satsar mest på förnybart!

Våren 2013 flyttade jag och min fru till Stockholm.

Vi läser under gapflabb nyhetslarm om luftföroreningar i Stockholm. Tidningen intervjuar oroliga föräldrar som vill flytta barnen från den smutsiga storstaden. Ibland är verkligen allt relativt.”

”Men ur klimatsynpunkt är det värsta att idag går fyra femtedelar av Kinas energiinvesteringar utomlands till fossilprojekt, medan bara 3 procent går till sol och vind och 17 procent till dammbyggen.”

”Kina erbjuder billiga lån med långa avbetalningstider, i korrupta länder med tveksam demokratisk struktur, ja den är väldigt attraktivt för ledarna i de länderna. Sidenvägsinitiativet riskerar att tippa världen över i katastrofala klimatförändringar. ”

”Inte heller planerna för kol i Kina går ihop med landets löften. Det borde minska; istället bygger man nya hypereffektiva kolkraftverk. China Electricity Council, en organisation som representerar Kinas kraftindustri, har bett landets myndigheter om tillstånd att bygga motsvarande två nya kolkraftverk i Kina varje månad fram till 2030, det är året då Kina lovat att de däromkring ska peaka sina utsläpp enligt Parisavtalet.”

https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/

Lite annan info än den statskontrollerade informationen som sprids via wikipedia mfl

Redigerat:
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.