Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Men tråden har städats några gånger.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men tråden har städats några gånger.
Jäklar vad snabba de är isf :)

Det finns mycket som är intressant och jag håller med om att det är kul att den inte spårar ur, då den ligger i många avseende nära politik. Vet inte om ni lyssnade på klotet i SR för ett tag sedan, där Mikael Tjärnström intervjuades. Tyckte det var spännande att höra att man troligen kommer att bli förvånad hur klimatet utvecklas, samt att osäkerheten är trots allt ganska hög avseende klimatkänsligheten.

Elsa Widdig har gjort ungefär samma analys jag gjort under en längre period. Mycket sevärd intervju och förmodligen läsvärd bok speciellt om man nu gjort en annan analys av läget och känner sig orolig.
F.Ö. tycker jag miljöpartiets elcykelpremie var en höjdare. Med den kunde jag åka en extra resa till Thailand det året. Exakt så mycket bryr jag mig om ”mitt CO2 avtryck” :D
Cykeln hade jag köpt oavsett då jag tjänar tid mot bil och får lite motion på kuppen.

• Gilla
  • Arg
Fadai och 4 till
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Elsa Widdig har gjort ungefär samma analys jag gjort under en längre period. Mycket sevärd intervju och förmodligen läsvärd bok speciellt om man nu gjort en annan analys av läget och känner sig orolig.
F.Ö. tycker jag miljöpartiets elcykelpremie var en höjdare. Med den kunde jag åka en extra resa till Thailand det året. Exakt så mycket bryr jag mig om ”mitt CO2 avtryck” :D
Cykeln hade jag köpt oavsett då jag tjänar tid mot bil och får lite motion på kuppen.
Perfekt, du och en till som inte jobbar med ämnet har kommit till samma slutsats, då borde det stämma. Ni har också lyckats förstå något som i princip resten av världens forskare i ämnet har missat. Det måste vara världsunikt så det är bara att gratulera.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Perfekt, du och en till som inte jobbar med ämnet har kommit till samma slutsats, då borde det stämma. Ni har också lyckats förstå något som i princip resten av världens forskare i ämnet har missat. Det måste vara världsunikt så det är bara att gratulera.
Samma vanliga floskler :D ”samlad forskarkår” ännu en som köpt sammanfattningen gjord för beslutsfattare. Skrattretande vad många som inte kan läsa och tänka själv. Men det krävs högre utbildning för sådant såklart så man kan inte begära alltför mycket av en svennebanan.

• Gilla
  • Arg
Fadai och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hmm, ironiskt nog är det också den fria marknaden som gör att vi ens behöver ha denna diskussion.

Jag är generellt för den fria marknaden, men är vuxen nog att förstå att den behöver regleras. Vissa saker behöver styras av staten i ett fungerande samhälle.
Det är där du med din barnsliga logik har fel. Regleringar är av ondo. Staten kan däremot få uppmuntra ny teknik och forskning.

B Bockstensmannen skrev:
Samma vanliga floskler :D ”samlad forskarkår” ännu en som köpt sammanfattningen gjord för beslutsfattare. Skrattretande vad många som inte kan läsa och tänka själv. Men det krävs högre utbildning för sådant såklart så man kan inte begära alltför mycket av en svennebanan.
Det spelar såklart ingen roll vilken utbildning folk har valt men det underlättar såklart att följa vetenskapliga teorier om man är van vid forskarvärlden. Får jag fråga hur du lyckats få din uppfattning om klimatet. Vilka forskare menar du att det finns som inte stöder IPCC? Då menar jag också aktiva forskare i ämnet.

A andersda skrev:
Det är där du med din barnsliga logik har fel. Regleringar är av ondo. Staten kan däremot få uppmuntra ny teknik och forskning.
Jasså..... varför är de av ondo?

Det är till exempel regleringar som gör att du inte behöver inandas en massa asbest och att mjölet i ditt bröd inte är utspätt med gips och alun med de följder det får för matsmältningen och att vattnet du dricker inte kommer direkt ur en kloak och förorsakar kolera.

Man skall akta sig litet för såna där förenklingar

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 8 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Önskar att folk hade samma kritiska tänkande som du även när det gäller det gäller frälsarstämplade tonåringar och den allmänna hysterin som drabbat samhället

Sen är forskarsamfundet långt i från enigt, men det är en helt annan fråga

• Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Det spelar såklart ingen roll vilken utbildning folk har valt men det underlättar såklart att följa vetenskapliga teorier om man är van vid forskarvärlden. Får jag fråga hur du lyckats få din uppfattning om klimatet. Vilka forskare menar du att det finns som inte stöder IPCC? Då menar jag också aktiva forskare i ämnet.
Anna Wåhlin, professor i oceanografi vid Göteborgs universitet.
Det är en professor vid Uppsala Universitet oxå som jag inte minns namnet på

A Andreas_jti skrev:
Den första länken jag hittade lät inte all för uppmuntrande om smältande isär. [länk]
”Den 22 augusti i år rapporterade ett stort antal medier om forskningsubåten RAN. RAN ska undersöka de smältande isarna i Antarktis för att få svar på om modellerna stämmer eller inte. I samband med jungfruturen intervjuades Anna Wåhlin, nybliven professor i oceanografi vid Göteborgs universitet. I TV4:s sändningförklarade Anna Wåhlin att hon inte är bekymrad för klimatförändringarna, eftersom den vattenståndsökning vi ser i dag är normal och densamma som vi haft de senaste 10 000 åren.”

https://www.expressen.se/debatt/de-som-inte-sjunger-med-i-klimatkoren-brannmarks/

R
A andersda skrev:
Ja det var ju ett vuxet inlägg. Istället för att kalla mig barnslig tycker jag att du ska specificera VAD som är barnsligt med min logik och vad som gör att regleringar ALLTID är fel.

N noone70 skrev:
”Den 22 augusti i år rapporterade ett stort antal medier om forskningsubåten RAN. RAN ska undersöka de smältande isarna i Antarktis för att få svar på om modellerna stämmer eller inte. I samband med jungfruturen intervjuades Anna Wåhlin, nybliven professor i oceanografi vid Göteborgs universitet. I TV4:s sändningförklarade Anna Wåhlin att hon inte är bekymrad för klimatförändringarna, eftersom den vattenståndsökning vi ser i dag är normal och densamma som vi haft de senaste 10 000 åren.”

[länk]
Blir inte riktigt klok på hur hon menar, i fler artiklar blir hon citerad att hon är orolig för att isen smälter, i andra låter det helt annorlunda. Det hade varit intressant att läsa någon mer faktaunderbyggd publikation av henne.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.