337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är man anhängare av sann anarkism (alltså som styrelseskick) så är det definitivt läskigt.A andersda skrev:
Tror man på samhällsbygget och att 'staten', (alltså det gemensamma), måste styra upp vissa grundläggande saker, t.ex. att man inte får mörda någon bara för att man råkar vilja det, så blir det direkt mycket mindre kontroversiellt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag inte med om. Olika enskilda intressen krockar ofta, och för att hantera det är det lämpligt (civilisatoriskt nödvändigt skulle jag drista mig till) med en stark stat. Men bara för att man har en stark stat behöver man inte ha en stor stat. I alla fall inte i teorin, i verkligheten finns ett betydande samband, så sannolikt brister den liberala teoribildningen...kashieda skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan säkert stämma, men vi har ju fått de politiker vi vill ha, dvs de som tilltalar vårt kortsiktiga tänk, vi röstar inte på någon som hävdar att vi behöver tänka om vårt leverne.Nötegårdsgubben skrev:
En liten kommentar till året 2017. Trots vår upplevelse av ett kallt 2017 var det 0,5-1,5 grader varmare än normalt jmf med normalperioden 1961-1990 i Sverige. 2018 var ännu varmare, 1-2,5 gr högre temp än normalt. Däremot somrarna skilde sig markant åt både i temp och nederbörd.
Det kanske är lika bra att polisanmäla västvärlden för klimatmord. 1 års fängelse för dom som inte sopsorterar.Mikael_L skrev:
Är man anhängare av sann anarkism (alltså som styrelseskick) så är det definitivt läskigt.
Tror man på samhällsbygget och att 'staten', (alltså det gemensamma), måste styra upp vissa grundläggande saker, t.ex. att man inte får mörda någon bara för att man råkar vilja det, så blir det direkt mycket mindre kontroversiellt.
Om man funderar på det så är ju mord klimatsmart. Den mördade kan används som naturlig gödsel och orsakar inga mer utsläpp i sitt liv.
Hysteri och religion är vad vi ser. Oliktänkande brunsmetas och beskylls.
Läs gärna Nötegårdsgubbens inlägg. Han är en med nyanserad och vältalig libertanian än vad jag är.
Ok, notera här, till att börja med, att jag inte har en synpunkt på vad du tycker i sakfrågan, bara hur du kommer till din slutsats. Det är skitläskigt av det enkla skälet att du inte är ensam om att resonera på detta vis och det handlar inte bara om klimatfrågor utan alla andra beslut också.optimum skrev:
Din slutsats var: förbjuder rökning => Riksdagen tror inte på klimathotet (vilket jag antar också betyder att du tror på någon sorts konspirationsteori kring varför man stiftar lagar som man gör idag, men det är en annan fråga).
Ett alternativ:
Förbud mot rökning på uteserveringar och höjd fordonsskatt för att få ner utsläppet. Alltså tror de som stiftar lagar på klimathotet.
Slutsats: Förbjuder rökning => Riksdagen tror på klimathotet.
Det verkar inte finnas något starkt samband mellan rökförbud och klimattroende i riksdagen? Kan det vara så att dessa saker är HELT frikopplade från varandra?
Kan det vara så att man stiftar lagar som är frikopplade från klimatfrågan även om man tror på ett framtida klimatproblem? Ja givetvis.
Kan det finnas några skäl till att man inte har en ny specifik lagstiftning rörande byggnaders höjd över havet? Jag har tänka mig ett antal:
1. Det finns redan omfattande regler i PBL kring strandskydd som relativt effektivt förhindrar strandnära byggnationer.
2. Det är inte olagligt att vara korkad. Vill du bygga på en utsatt plats får du göra det inom ramen för PBL.
3. Det är inte ett stort problem för samhället om du bygger ett hus för lågt. Det är dock ett stort problem om stora mängder befintlig infrastruktur hamnar under vatten, och därför försöker man förhindra ett sådant scenario.
Slutligen, du måste inse att det är en icke faktagrundad (ett finare ord för hitte-på) slutats att riksdagen är klimatförnekare bara för att dom INTE stiftat en specifik lag. Det naturliga, förnuftiga, logiska och faktagrundade resonemanget skulle vara att "riksdagen har stiftat lagen X, y och z som alla försvårar klimatsituationen och därför är min slutsats att dom inte tror på klimathotet".
Vi har sett åtskilliga regimer där staten försöker kontrollera medborgarnas tankar och vilja. Ingen av dom är bra exempel för framtiden.13th Marine skrev:
Jag sätter likt förbannat mina pengar på den fria marknaden och teknologin. Det är bara tack vare dessa som vi ens kan ha denna diskussion.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Ja det är inte heller lösning jag gillar.
Men det jag ville mena på var att människan i grova drag är egoistisk och kortsynt, detta speglar sig också i hur den fria marknaden ser ut och hur våra politiker jobbar.
I avsaknad av utopin så tror jag att en inom vissa ramar reglerad marknad är vägen att gå, men frågan är vem som ska sätta ramarna?
Men det jag ville mena på var att människan i grova drag är egoistisk och kortsynt, detta speglar sig också i hur den fria marknaden ser ut och hur våra politiker jobbar.
I avsaknad av utopin så tror jag att en inom vissa ramar reglerad marknad är vägen att gå, men frågan är vem som ska sätta ramarna?
Ja troligen är det så.BirgitS skrev:
Som jag tolkar det så kan man ta vissa obekväma beslut (exempelvis rökningen) men inte beslut som var bostäder och andra byggnader placeras.MathiasS skrev:
Ok, notera här, till att börja med, att jag inte har en synpunkt på vad du tycker i sakfrågan, bara hur du kommer till din slutsats. Det är skitläskigt av det enkla skälet att du inte är ensam om att resonera på detta vis och det handlar inte bara om klimatfrågor utan alla andra beslut också.
Din slutsats var: förbjuder rökning => Riksdagen tror inte på klimathotet (vilket jag antar också betyder att du tror på någon sorts konspirationsteori kring varför man stiftar lagar som man gör idag, men det är en annan fråga).
Ett alternativ:
Förbud mot rökning på uteserveringar och höjd fordonsskatt för att få ner utsläppet. Alltså tror de som stiftar lagar på klimathotet.
Slutsats: Förbjuder rökning => Riksdagen tror på klimathotet.
Det verkar inte finnas något starkt samband mellan rökförbud och klimattroende i riksdagen? Kan det vara så att dessa saker är HELT frikopplade från varandra?
Kan det vara så att man stiftar lagar som är frikopplade från klimatfrågan även om man tror på ett framtida klimatproblem? Ja givetvis.
Kan det finnas några skäl till att man inte har en ny specifik lagstiftning rörande byggnaders höjd över havet? Jag har tänka mig ett antal:
1. Det finns redan omfattande regler i PBL kring strandskydd som relativt effektivt förhindrar strandnära byggnationer.
2. Det är inte olagligt att vara korkad. Vill du bygga på en utsatt plats får du göra det inom ramen för PBL.
3. Det är inte ett stort problem för samhället om du bygger ett hus för lågt. Det är dock ett stort problem om stora mängder befintlig infrastruktur hamnar under vatten, och därför försöker man förhindra ett sådant scenario.
Slutligen, du måste inse att det är en icke faktagrundad (ett finare ord för hitte-på) slutats att riksdagen är klimatförnekare bara för att dom INTE stiftat en specifik lag. Det naturliga, förnuftiga, logiska och faktagrundade resonemanget skulle vara att "riksdagen har stiftat lagen X, y och z som alla försvårar klimatsituationen och därför är min slutsats att dom inte tror på klimathotet".
Hade man trott helt fullt på klimathotet så visar väl handlingskraft på trovärdighet snarare än man är orolig för att inte få röster till nästa val. Nu gör man lite för att inte verka motståndare till klimathot men knappast tillräckligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det är inte som så att rökförbudet har större förankring hos befolkningen då de inte påverkas i samma utsträckning. Dubblera bensinpriset vågar man bara inte göra då det påverkar folk för mycket.
Är ditt exempel relevant öht? Byggs det nya hus i någon omfattning där man räknar med att det blir problem? Jag *tror* att nybyggnation är ett minimalt problem i sammanhanget.optimum skrev:
Ja troligen är det så.
Som jag tolkar det så kan man ta vissa obekväma beslut (exempelvis rökningen) men inte beslut som var bostäder och andra byggnader placeras.
Hade man trott helt fullt på klimathotet så visar väl handlingskraft på trovärdighet snarare än man är orolig för att inte få röster till nästa val. Nu gör man lite för att inte verka motståndare till klimathot men knappast tillräckligt.
Din övertygelse är att regering och riksdagen egentligen inte tror det är ett problem men att man gör "lite" för att det ska se bra ut? Och det är rimligt bara för att man inte går "all-in"?
Du kan inte tänka dig att det är en anpassning till vad som kan vara rimlig förändringstakt i folks vardag med beaktande av den påverkan vi själva ha i på ett globalt klimatsystem?
Och vad är konsekvenserna då ..?Erik_Hansson skrev:
I det där samhället där allas fria vilja går före allt annat.
Och vad då "om man vill utföra något så illa.", det är väl inte illa, så länge man vill det ...
Egentligen är ju inte ute efter något svar, detta var bara mest filosofiskt. ...
(och allt längre från trådens ämne ...