Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hsd hsd skrev:
Solens ökade utstrålning påverkar nog mer än koldioxidutsläppen kan göra
Visst är det så men det var inte det jag syftade på utan det här;

Graf som jämför globala temperaturförändringar med solaktivitet från 1880 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man förklara den ökade globala temperaturhöjningen med ökad solaktivitet?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Merkurius har ingen atmosfär att tala om, och yttemperaturen varierar mellan –173 grader Celsius i botten av kratrarna vid polerna och +427 grader Celsius på de varmaste ställena på solsidan.[14
Ja och ...?

Det visste jag redan.

Men att Venus är mycket varmare än merkurius trots nästan dubbla avståndet från solen beror alltså på växthuseffekten. Det kan inte bero på avståndet från solen, ty det blir inte varmare ju längre bort från solen vi kommer.
För det var ju ungefär det du påstod i det inlägg jag kommenterade.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Du är svepande i din kritik av forskningen så nu är det väl dags att vara mer konkret och precis i vad du opponerar dig mot. Du har vid ett flertal tillfällen hävdat att solens aktivitet påverkar vårt klimat och visst är det så, det är den främsta energikällan vi har.
Men kan solens naturliga 11-åriga cykler vara orsak till nuvarande ökning av den globala temperaturen?
Man har länge kunnat mäta solens aktivitet, längst ner på sidan från NASA ser du en jämförelse mellan solaktivitet och ökande temperaturer. Detta är ingen teori utan mätbara data.
Vad exakt är felaktigt i dessa mätserier? Din slutsats om att solens aktivitet är orsaken till en ökad uppvärmning kräver nog en mera detaljerad förklaring för att accepteras så upp till bevis nu att din teori om solen är korrekt.

[länk]
Jag behöver inte bevisa ett skvatt. Däremot ni klimatalarmister har en hel del att bevisa för er trovärdighet,
Är klimathotet något att bry sig om?

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
optimum
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske blir lättare att leva på Grönland, men de miljoner människor, som är beroende av vatten från Alperna och Himalaya, har det mer bekymmersamt. Det är också så att när något i statistiska sammanhang har 95% sannolikhet, så räknas det som mycket sannolikt.
Människosläktet har i alla tider fått anpassa sig till rådande klimat för att överleva.
Om klimatet förändras får man väl anpassa sig.
Hur hade du tänkt dig lösa det annars?

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
optimum
H Huzzbutt skrev:
Du anser alltså att det inte finns ett kausalt samband mellan atmosfärens kemiska sammansättning och klimatet?
Det vet inte du.

optimum optimum skrev:
Det vet inte du.

Det var en fråga riktad till dig, vi tar om den:
Du anser alltså att det inte finns ett kausalt samband mellan atmosfärens kemiska sammansättning och klimatet?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske blir lättare att leva på Grönland, men de miljoner människor, som är beroende av vatten från Alperna och Himalaya, har det mer bekymmersamt.
Men jag förstår inte riktigt motsägelsen mellan mindre/färre glaciärer i Himalaya och mindre vatten i floderna, som de mer låglänt boende kan vattna sina risfält och åkrar med.
Att regnvattnet lagras upp som is i glaciärer ökar väl inte tillgången på vatten i de befolkade bygderna?
Det är väl bättre då att regnet inte fryser till is i glaciärer, utan rinner ner i bäckar, älvar, floder så det kan komma växande gröda till godo?
Och vill den enormt ökande mänskligheten utjämna vattentillgången över året eller mellan år får de väl bygga dammar, som vi har gjort för vattenkraften här i Norrland.

För övrigt tycker jag att det är vansinnigt att vi skall spola ut 2-4 liter dricksvatten för varje gång vi gör ettan, 1-2 dl.
Gå ut och gödsla rabatter, odlingar och gräsmattor i stället för att spola näringsämnen och dricksvatten rätt ut i sjön!

Redigerat:
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
optimum
H Huzzbutt skrev:
Det var en fråga riktad till dig, vi tar om den:
För komplext att generalisera så.
Än så länge vet vi för lite om hur klimatet påverkas av olika ämnen.
Men jag ska inte störa din tro utan fortsätt du att ha din uppfattning om hur klimatet påverkas av dig.
Glöm inte att tro är lägsta graden av vetande. Fakta är högsta nivån och det har inte du.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men jag förstår inte riktigt motsägelsen mellan mindre/färre glaciärer i Himalaya och mindre vatten i floderna, som de mer låglänt boende kan vattna sina risfält och åkrar med.
Att regnvattnet lagras upp som is i glaciärer ökar väl inte tillgången på vatten i de befolkade bygderna?
Det är väl bättre då att regnet inte fryser till is i glaciärer, utan rinner ner i bäckar, älvar, floder så det kan komma växande gröda till godo?
Och vill den enormt ökande mänskligheten utjämna vattentillgången över året eller mellan år får de väl bygga dammar, som vi har gjort för vattenkraften här i Norrland.
Du kan väl försöka läsa in dig lite i ämnet först, innan du börjar fråga och fundera här?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Människosläktet har i alla tider fått anpassa sig till rådande klimat för att överleva.
Genom att se till att klimatet inte ändrar sig så mycket förstås, och framför allt inte så snabbt som för närvarande.

optimum optimum skrev:
Jag behöver inte bevisa ett skvatt. Däremot ni klimatalarmister har en hel del att bevisa för er trovärdighet,
Det går ju utmärkt att vända på det:
Jag behöver inte bevisa ett skvatt. Däremot ni klimatförnekare har en hel del att bevisa för er trovärdighet.

optimum optimum skrev:
Men jag ska inte störa din tro utan fortsätt du att ha din uppfattning om hur klimatet påverkas av dig.
Glöm inte att tro är lägsta graden av vetande. Fakta är högsta nivån och det har inte du.
Detsamma.

optimum optimum skrev:
Än så länge vet vi för lite om hur klimatet påverkas av olika ämnen.
Det kan ju diskuteras men om så vore så skulle vi inte veta det förrän det var försent att motverka förändringen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan väl försöka läsa in dig lite i ämnet först, innan du börjar fråga och fundera här?
Visst, jag har mycket att lära, det erkänns!
Men vad är vinsten för människan att nederbörden samlas som is i några hundra eller tusen år, innan den kommer till nytta för folk i t.ex. Indusdalen?

Mikael_L
Fördelen med is som vattenmagasin är att vattnet ansamlas under vintern då vattnet inte behövs för grödor och odling, men vattnet kommer iom värme och smältning under de varmare sommarmånaderna då vattnet behövs.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Förutom gammal, så finns det också ny forskning som visar på lokal och regional klimatpåverkan av partiklar från kolkraft. En studie av två professor, en från Tyskland och en från Australien har publicerat
Coal power stations disrupt rainfall: Global study

Jag tycker det är olyckligt att allt om klimatförändring kommit att handla enbart om global temperaturförändring på tiondels grader, eller är det en grad nu etc...

För Australien är förändringarna i regionalt klimat inom felmarginalen. De har bara haft lite otur med vädret?
Det har blivit varmare och regnar mer i nordvästra Australien och det regnar mindre i de södra delarna, men snittnederbörden är i stort sett oförändrad.
Ironisk "No Diving from Bridge"-skylt vid torrlagd flodbädd som belyser klimatförändringars effekt.
Skapa konto

Det är ju inte riktigt så enkelt att luften blir en grad varmare av en grads global temperaturhöjning, att det bli skönare i vattnet, skönare semestrar och mer mat på åkrarna.

No Swimming"-skylt framför en uttorkad damm, symboliserar effekten av lokala klimatförändringar.
Skapa konto

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja, just det ! Vi har ju aldrig varit så många förut, så konsekvenserna kan bli helt andra än när t.ex. svenskar flyttade till Amerika. Du kan dock inte tänka dig att det blir vissa problem då. Kan vi i det folkfattiga Sverige då ta emot t.ex 20 extra miljoner männskor ? Kan det tänka sig att det blir t.o.m. krig, när 100-tals miljoner människor måste flytta på sig ?
Är det då inte bättre att anpassa sig redan nu, så att vår påverkan på klimatet inte alls kan få svåra konsekvenser?

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.