337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här kan du läsa om fenomenet - svårt? Ja det tycker jag också.KnockOnWood skrev:
https://martinhedberg.se/haller-solen-pa-att-somna/
Ja och ...?hsd skrev:
Det visste jag redan.
Men att Venus är mycket varmare än merkurius trots nästan dubbla avståndet från solen beror alltså på växthuseffekten. Det kan inte bero på avståndet från solen, ty det blir inte varmare ju längre bort från solen vi kommer.
För det var ju ungefär det du påstod i det inlägg jag kommenterade.
Jag behöver inte bevisa ett skvatt. Däremot ni klimatalarmister har en hel del att bevisa för er trovärdighet,A Abies koreana skrev:Du är svepande i din kritik av forskningen så nu är det väl dags att vara mer konkret och precis i vad du opponerar dig mot. Du har vid ett flertal tillfällen hävdat att solens aktivitet påverkar vårt klimat och visst är det så, det är den främsta energikällan vi har.
Men kan solens naturliga 11-åriga cykler vara orsak till nuvarande ökning av den globala temperaturen?
Man har länge kunnat mäta solens aktivitet, längst ner på sidan från NASA ser du en jämförelse mellan solaktivitet och ökande temperaturer. Detta är ingen teori utan mätbara data.
Vad exakt är felaktigt i dessa mätserier? Din slutsats om att solens aktivitet är orsaken till en ökad uppvärmning kräver nog en mera detaljerad förklaring för att accepteras så upp till bevis nu att din teori om solen är korrekt.
[länk]
Är klimathotet något att bry sig om?
Människosläktet har i alla tider fått anpassa sig till rådande klimat för att överleva.HasseTeknik skrev:
Om klimatet förändras får man väl anpassa sig.
Hur hade du tänkt dig lösa det annars?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men jag förstår inte riktigt motsägelsen mellan mindre/färre glaciärer i Himalaya och mindre vatten i floderna, som de mer låglänt boende kan vattna sina risfält och åkrar med.HasseTeknik skrev:
Att regnvattnet lagras upp som is i glaciärer ökar väl inte tillgången på vatten i de befolkade bygderna?
Det är väl bättre då att regnet inte fryser till is i glaciärer, utan rinner ner i bäckar, älvar, floder så det kan komma växande gröda till godo?
Och vill den enormt ökande mänskligheten utjämna vattentillgången över året eller mellan år får de väl bygga dammar, som vi har gjort för vattenkraften här i Norrland.
För övrigt tycker jag att det är vansinnigt att vi skall spola ut 2-4 liter dricksvatten för varje gång vi gör ettan, 1-2 dl.
Gå ut och gödsla rabatter, odlingar och gräsmattor i stället för att spola näringsämnen och dricksvatten rätt ut i sjön!
Redigerat:
För komplext att generalisera så.H Huzzbutt skrev:
Än så länge vet vi för lite om hur klimatet påverkas av olika ämnen.
Men jag ska inte störa din tro utan fortsätt du att ha din uppfattning om hur klimatet påverkas av dig.
Glöm inte att tro är lägsta graden av vetande. Fakta är högsta nivån och det har inte du.
Du kan väl försöka läsa in dig lite i ämnet först, innan du börjar fråga och fundera här?KnockOnWood skrev:
Men jag förstår inte riktigt motsägelsen mellan mindre/färre glaciärer i Himalaya och mindre vatten i floderna, som de mer låglänt boende kan vattna sina risfält och åkrar med.
Att regnvattnet lagras upp som is i glaciärer ökar väl inte tillgången på vatten i de befolkade bygderna?
Det är väl bättre då att regnet inte fryser till is i glaciärer, utan rinner ner i bäckar, älvar, floder så det kan komma växande gröda till godo?
Och vill den enormt ökande mänskligheten utjämna vattentillgången över året eller mellan år får de väl bygga dammar, som vi har gjort för vattenkraften här i Norrland.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Genom att se till att klimatet inte ändrar sig så mycket förstås, och framför allt inte så snabbt som för närvarande.optimum skrev:
Det går ju utmärkt att vända på det:optimum skrev:
Jag behöver inte bevisa ett skvatt. Däremot ni klimatförnekare har en hel del att bevisa för er trovärdighet.
Detsamma.optimum skrev:
Det kan ju diskuteras men om så vore så skulle vi inte veta det förrän det var försent att motverka förändringen.optimum skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst, jag har mycket att lära, det erkänns!Mikael_L skrev:
Men vad är vinsten för människan att nederbörden samlas som is i några hundra eller tusen år, innan den kommer till nytta för folk i t.ex. Indusdalen?
Förutom gammal, så finns det också ny forskning som visar på lokal och regional klimatpåverkan av partiklar från kolkraft. En studie av två professor, en från Tyskland och en från Australien har publicerat
Coal power stations disrupt rainfall: Global study
Jag tycker det är olyckligt att allt om klimatförändring kommit att handla enbart om global temperaturförändring på tiondels grader, eller är det en grad nu etc...
För Australien är förändringarna i regionalt klimat inom felmarginalen. De har bara haft lite otur med vädret?
Det har blivit varmare och regnar mer i nordvästra Australien och det regnar mindre i de södra delarna, men snittnederbörden är i stort sett oförändrad.
Det är ju inte riktigt så enkelt att luften blir en grad varmare av en grads global temperaturhöjning, att det bli skönare i vattnet, skönare semestrar och mer mat på åkrarna.
Coal power stations disrupt rainfall: Global study
Jag tycker det är olyckligt att allt om klimatförändring kommit att handla enbart om global temperaturförändring på tiondels grader, eller är det en grad nu etc...
För Australien är förändringarna i regionalt klimat inom felmarginalen. De har bara haft lite otur med vädret?
Det har blivit varmare och regnar mer i nordvästra Australien och det regnar mindre i de södra delarna, men snittnederbörden är i stort sett oförändrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte riktigt så enkelt att luften blir en grad varmare av en grads global temperaturhöjning, att det bli skönare i vattnet, skönare semestrar och mer mat på åkrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, just det ! Vi har ju aldrig varit så många förut, så konsekvenserna kan bli helt andra än när t.ex. svenskar flyttade till Amerika. Du kan dock inte tänka dig att det blir vissa problem då. Kan vi i det folkfattiga Sverige då ta emot t.ex 20 extra miljoner männskor ? Kan det tänka sig att det blir t.o.m. krig, när 100-tals miljoner människor måste flytta på sig ?optimum skrev:
Är det då inte bättre att anpassa sig redan nu, så att vår påverkan på klimatet inte alls kan få svåra konsekvenser?