Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Nu var det exempel han nämnde på att lokal handel kanske inte ska drabbas eftersom det är väldigt stor konkurrens från utländska handelsplatser. Det kanske inte är så märkligt då wish ensamt har 300 miljoner användare. Lägg sen till Ali express och Amazon på det så var man uppe i 150000 paket per dygn på utrikesterminalen på Arlanda innan man införde avgifterna. Det är känt att svenska handeln går på knäna bland annat beroende på den konkurrensen. Det kan man tydligen raljera över. Helt verkningslös tror iofs inte jag heller den är på grund av det. Åtminstone inte ekonomiskt för handlarna.
Det är en poäng. Fri handel samt hårdare inhemska krav ger oschyssta konkurrensförhållanden. Våra grisbönder har det tex svårt som måste ge grisarna annat foder och stallplats än tex i Danmark. Men om inget skall ändras innan alla gör det samtidigt, vad händer då med utvecklingen på sådana områden tror du? Eftersom våra länder har olika förutsättningar så kommer vi istället vara tvungna att konkurrera med andra produkter eller tjänster. Alternativet är återinförande av tullar.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J
elpaco elpaco skrev:
Det är en poäng. Fri handel samt hårdare inhemska krav ger oschyssta konkurrensförhållanden. Våra grisbönder har det tex svårt som måste ge grisarna annat foder och stallplats än tex i Danmark. Men om inget skall ändras innan alla gör det samtidigt, vad händer då med utvecklingen på sådana områden tror du? Eftersom våra länder har olika förutsättningar så kommer vi istället vara tvungna att konkurrera med andra produkter eller tjänster. Alternativet är återinförande av tullar.
Håller helt med

@elpaco & @Jocke Best , exakt så är det. Vi måste ha samma regler i EU, om vi inte har samma regler så kommer de "svagaste" reglerna att styra marknaden. Det spelar ingen roll om det är MOMS, tullar, djurhållningsregler eller kolkraft...

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
harry73
elpaco elpaco skrev:
Våra grisbönder har det tex svårt som måste ge grisarna annat foder och stallplats än tex i Danmark
Grisböndernas problem är framförallt ett marknadsföringsproblem.
I Sverige undviker de flesta danska grisar pga djurhållningen, men med rätt marknadsföring borde man även kunna sälva svenska grisar som lite bättre kött i Danmark och resten av Europa

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är det ootrolig
Svenskt kött exporteras till bla. Tyskland samtidigt som vi importerar tex Tyskt kött
Och hur miljövänligt är det att importera kött från Brasilien eller Australien

@harry73, det blir problem med det. Lycka till med att försöka få danska konsumenter att acceptera att svenskt griskött är bättre än danskt. Det är som att försöka sälja svenskt vin i Frankrike, eller att sälja svensk skinka i Italien. Det lär inte hända. Man måste få danskarna att ändra syn på djurhållning och att få dem att tappa förtroendet för sitt griskött - som man är mycket stolt över. Det är ingen liten marknadsföringskampanj vi pratar om. Att vi fått bättre djurhållning i Sverige beror inte på marknadsföring, det beror på mångårig påverkan på politikerna.

Än en gång så är Sverige litet och det kommer att vara svårt att få större förändringar i EU. Tid är något man i dessa frågor har ont om, så hur får man då andra länder att ändra sig?

Att föregå med gott exempel är ett sätt, det driver förändring, men inte så snabbt. Vad som däremot gör stor skillnad snabbt, det är att man tjänar pengar på att gå före. Man måste alltså fokusera på de områden där man kan tjäna pengar på att driva förändringen. Här är tekniskt kunnande en sak, vi skulle också kunna öka vår elproduktion av "koldioxidfri el" kraftigt, men då måste vi kombinera kunnande och politik kraftigt. Elbilspremier driver inte på detta i alla fall. Nästa generations kärnkraft är ett sådant område, men det vill vi inte ha (?!?). Vi kanske inte har så mycket mer att komma med ändå...

Trots skepticismen, så kanske man skulle ge sig in i alternativa energikällor? Fusionskraft är så dyr, så den kan vi inte hålla på med. Solenergi i större skala passar inte vår del av jorden. Vad finns mer?

Börjar man gå åt det mer tveksamma hållet så finns LENR, men här vet man ju fortfarande inte vad som händer riktigt. Det kanske hade varit bra att sätta några extra forskare i det området? Kan bli totalt fiasko, men det finns en stor uppsida om man skulle få kontroll på tekniken också. Men det är ett långskott. Något annat?

Jag är rätt uppgiven faktiskt. Jag tror inte att vi kan göra så mycket mer än vad vi gör och dessutom så är ju mycket av det vi gör kontraproduktivt, möjligen att vi skulle sluta med dessa saker då...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
hsd hsd skrev:
Det är det ootrolig
Svenskt kött exporteras till bla. Tyskland samtidigt som vi importerar tex Tyskt kött
Och hur miljövänligt är det att importera kött från Brasilien eller Australien
Syd Amerika lyckades nischa sitt kött som kvalitetskött, även om jag själv är väldigt tveksamt mot kött därifrån.
Men på samma sätt kan Sverige nischa sitt kött. Och annars kan man gå över till kravmärkt kött. Då kan man konkurrera på samma premisser.

harry73 harry73 skrev:
Syd Amerika lyckades nischa sitt kött som kvalitetskött, även om jag själv är väldigt tveksamt mot kött därifrån.
Men på samma sätt kan Sverige nischa sitt kött. Och annars kan man gå över till kravmärkt kött. Då kan man konkurrera på samma premisser.
Sydamerika har väldigt bra kött, tex i Argentina. Problemet i Sverige är att köttet ofta är hängmörat för kort tid eller "mörat" i vakumförpackning. Personligen köper jag bara kvalitetskött från hallen med riklig marmorering och minst 5 veckor hängmörat

harry73
Bra kött för mig betyder också att man kan vara säker på att inga konstiga hormoner används, att djuren fick bra mat och att djurhållningen inte slår ut det lokala ekosystemet.
Själv gillar jag närproducerat naturbeteskött. Tyvärr slutade vår lokala ICA sälja det. Men det finns rekobutiker med fina varor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det går inte bli mycket mer miljövänlig än en stadsbo utan bil så det är svårt.
Det beror helt på stadsbons resvanor, en resa till Thailand gör resten ganska irrelevant.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Men tyvärr kan jag meddela att ditt förslag inte skulle funka, även om det var seriöst. Det inträffar något av en paradox (som har en fin eponym) vilken säger att med ökade resurser ökar förbrukningen. Dvs om du sparar tid och pengar på att slippa åka till Danmark, så kommer detta leda till konsumtion av annat slag, vilket alltså inte avlastar Miljön.
Du tänker nog på Jevons paradox från tidiga industrialismen i England. Kanske inte säkert den kan användas fullt ut nu men principen är ju riktig och klar, samma med de normala fysikaliska begränsningarna som de flesta blundar för men som är tämligen absoluta. Bättre med lite käck optimism parat med att man av någon outgrundlig anledning ser det som att utveckling har riktning och att den är entydigt positiv och innebär att "vi" aldrig behöver kursändra eller anpassa efter realiteter man inte ens i princip kan rå på.

harry73 harry73 skrev:
Bra kött för mig betyder också att man kan vara säker på att inga konstiga hormoner används, att djuren fick bra mat och att djurhållningen inte slår ut det lokala ekosystemet.
Själv gillar jag närproducerat naturbeteskött. Tyvärr slutade vår lokala ICA sälja det. Men det finns rekobutiker med fina varor.
Köper du kött från en seriöst chark så garanterar de att alla sina leverantörer kör fritt från antibiotika. ICA säger du, då är det garanterat vakummörat och gärna ommärkt 5 ggr

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Köper du kött från en seriöst chark så garanterar de att alla sina leverantörer kör fritt från antibiotika. ICA säger du, då är det garanterat vakummörat och gärna ommärkt 5 ggr
Min lokala ICA i byn (500 invånare) säljer ekologiskt kvalitetskött producerat drygt en kilometer från butiken.

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Min lokala ICA i byn (500 invånare) säljer ekologiskt kvalitetskött producerat drygt en kilometer från butiken.
Slaktat var?

Köper du "Gotlands kött" på Gotland har djuren ofta slaktats på ett slakteri på fastlandet....

Jag är nöjd med att veta att slaktaren kommer till min bondes gård och slaktar där. Slaktaren kommer sedan tillbaka när köttet är färdigmörat. Det kräver dock en stor gård för att vara lönsamt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.