337 962 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Beror nog på vilken position man har. Jag reser mycket mer än jag vill (är också inom TelCo), men då är jag nummer ett inom företaget inom mitt område också. Detta leder till många kundmöten också, för det mesta räcker det att jag åker till huvudstaden, men inte alltid. Jag har också 95% av mina möten online, men det ger fortfarande 2h i veckan i snitt som måste tas som tjänsteresa.MathiasS skrev:
Tittar jag på de stora svenska företag jag jobbar med och på så är det flera år sedan man slutade resa. Det finns givetvis undantag även på dessa företag, men i stort och för de flesta är resandet minimerat redan. För egen del har jag säkert över 95% av mina möten online och inte f2f. Ett skäl till det är att motparten gör samma sak så det finns inte ett ställe att åka till för att mötas, även kunden är utsptidd i flera länder.
Jag vill inte göra ovanstående till en sanning för alla företag, men inom telco kan jag ge flera exmpel på gott uppförande i det avseendet. Dock ska man ju erkänna att förändringen har varit kostnadsdriven snarare än miljödriven.
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Jag jobbar själv inom IT och där är det samma sak. Men dessa vänner jobbar inom finans och juridik och liknandeMathiasS skrev:
Tittar jag på de stora svenska företag jag jobbar med och på så är det flera år sedan man slutade resa. Det finns givetvis undantag även på dessa företag, men i stort och för de flesta är resandet minimerat redan. För egen del har jag säkert över 95% av mina möten online och inte f2f. Ett skäl till det är att motparten gör samma sak så det finns inte ett ställe att åka till för att mötas, även kunden är utsptidd i flera länder.
Jag vill inte göra ovanstående till en sanning för alla företag, men inom telco kan jag ge flera exmpel på gott uppförande i det avseendet. Dock ska man ju erkänna att förändringen har varit kostnadsdriven snarare än miljödriven.
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Jag är bekväm av mig, äger ingen bil men ska vi fira jul hos sambons päron blir det hyrbil. Vägrar ta presenterar och allt på tåget. Så är det bara.H heimlaga skrev:Jag har släpat med mina tunga träskidor modell vita blixten med stavar och kängor och allt på färjan till Holmsund och på bussen till Umeå och gående tvärs igenom centrum och sedan på bussen till Lycksele. Hem igen på samma vis.
Ryggen for litet illa av det men han man någorlunda frisk rygg så är det inga problem.
Numera brukar jag ha en liten hopfällbar bagagekärra när jag reser kollektivt. På den har jag vid olika tillfällen släpat hem ett stort maskinskruvstycke och en trefas smärgel med gjutjärnsstomme från Hälsingland till Österbotten på bussar och tåg och båt förutom väskorna med bagaget som jag hade på resan.
Man behöver inte uppfinna problem som inte finns.
Det där har vi manglat igenom förr och du förklarade klart och entydigt att eftersom arbetsgivaren vittnade falskt så hans försäkringsbolag inte behövde betala och eftersom jag inte hade någon privat försäkring så borde jag acceptera att jag måste lägga mig ned och dö eftersom det är fel att jag kan tillfriskna med hjälp av den offentliga vården medan jag lever på skattepengar.AndersMalmgren skrev:
Minns du inte det...... att jag borde offra mig för samhället?
.
Nu håller du på och talar om att du måste få göra si och så och göra skada på det ena eller det andra samhällsintresset för att du är "bekväm".
Det börjar bli allt mer komiskt det här.
Det här fick jag höra idag, ja dom sa inte charter men resande sådär vagt. Jag läste på ett amerikanskt forum där en massa extrema klimattyper satt och talade om klimatkrisen. Unga stadsbor alla lät det som, det snackades om hur man borde förbjuda bilar direkt, hur alla landsbor bör massflyttas i en sorts omvänd pol-pot till städerna och man borde organisera om så alla städer hade minimum 500k personer. Enda som skulle få bo på landet var som krävdes för att hålla jordbruket igång.S scim skrev:
Jag frågade dessa då eftersom vi måste allla göra så många uppoffringar hur vore det att sluta flyga också? Skippa helgresan till andra eropeiska städer osv. Då fan tog det hus i helvete. Då var jag plötsligt en som ville nånting på samma nivå som att gå tillbaka till tiden före elen. Och hur skulle det gå för stackars X som flyger runt jorden och kanske behöver träffa sina föräldrar? Och vet du inte att genom att resa så blir man mer öppensinnad? Och så vidare.
Alltså det går hur bra som helst att snacka om att andra ska ge upp nånting, det finns ingen gräns vad andra ska ge upp! Men när nånting påverkar ens eget liv så då blir även de mest extrema förbannade och börjar slå ifrån sig, även folk som är så vrickade i huvudet att dom tycker vi borde tvångsflytta människor till Judgre Dredd megacities typ så dom kan inte ge upp nånting om det påverkar dom, fastän det är något så onödigt och ohållbart som att flyga.
Det kommer inte till bli till något det här. Vi kommer köra på som vanligt och miljarder med människor kommer tvingas bli flyktingar och flyktingkrisen 2015 kommer se ut som en fjärt i rymden. Jag har inget hopp kvar.
Jag har förvisso inte kollat upp det själv, men det cirkulerar lite olika information om bensinprisets utveckling.useless skrev:
Jag visste inte att Svenska Socialdemokraterna styrde i större delen av Europa? Men det är ju klart... Dom har infiltrerat arbetarrörelsen i Sverige, så varför inte andra länders regeringar också.
[länk]
För övrigt kostar en liter bensin ungefär lika mycket nu som 1950 omräknat i aktuellt penningvärde...
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156437587413231
"Här är samma graf som ovan utryckt på ett annat sätt, bensinpris i dagens penningvärde, dvs. justerad för inflation. Det visar också en tydlig ökning.
Det är häpnadsväckande att folk ska visa sig vara ”smarta” genom att tjurskalligt förneka att bensinpriser har ökat, en mix av folkförakt och kunskapsförakt. Ja det har ökat, deal with it."

Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Vore intressant att se det historiska priset delat i de ingående komponenterna, för den tar ju inte hänsyn till eventuella ökande råvarupriser, vilka politikerna har svårt att påverka.
Du kan faktiskt jämföra på lite olika vis.FG skrev:
Jag har förvisso inte kollat upp det själv, men det cirkulerar lite olika information om bensinprisets utveckling.
[länk]
"Här är samma graf som ovan utryckt på ett annat sätt, bensinpris i dagens penningvärde, dvs. justerad för inflation. Det visar också en tydlig ökning.
Det är häpnadsväckande att folk ska visa sig vara ”smarta” genom att tjurskalligt förneka att bensinpriser har ökat, en mix av folkförakt och kunskapsförakt. Ja det har ökat, deal with it."
[bild]
Om du t.ex. jämför med köpkraft (alltså löner) så är bensinpriset mer konstant.
Men å andra sidan blir då istället många andra varor billigare allt vad åren går istället.
Så det är knappt möjligt att helt rättvist jämföra, dvs att bestämma hur jämförelsen ska göras.
Men ett exempel är: (1972 låg bensinpriset på ca 1kr)
1 SEK år 1972 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 12.67 SEK år 2018 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uträknat med: http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm
Sen var din graf bara bensinpriser bak till 1970, bensinen har varit dyrare tidigare i historien, kolla t.ex. här:
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen-1950-2018-i-dagens-penningvarde/
Och här är det jämfört med penningvärde, inte köpkraft, men använd den tidigare länken för att räkna ut det om du vill.

Det finns ju olika åsikter om huruvida det kommer hända eller inte. Enligt BP så är det ingen risk. De flesta kör nog elbilar långt innan dess. För egen del har jag turen att inte vara i behov av bil och äger således ingen.H heimlaga skrev:
"The world is no longer at risk of running out of oil or gas, with existing technology capable of unlocking so much that global reserves would almost double by 2050 despite booming consumption, BP has said."
https://www.telegraph.co.uk/finance...s-not-running-out-of-oil-and-gas-BP-says.html
Jag tror inte heller att oljan kommer att ta definitivt slut under de närmaste 100 åren men jag ser en risk för att tillgången minskar och utvinningskostnaderna ökar dramatiskt när de lättutvunna fyndigheterna tar slut.
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Mikroplaster i haven, inte roligt. Det har också skett en attitydförändring här i Sverige. Man ser mycket mer skräp i naturen än förr. Längs vägar och på vintern ser man saker på isen kastade från broar. Tråkig utveckling, den stora massan kan inte bete sighsd skrev:
Befolkningsökningen kan man visst ge sig på. Men paradoxalt nog sker det genom att höja hälsan så att fler lever längre. Det beror på att första steget handlar om att minimera dödlighet i barnsäng och barnadödlighet. Det blir en viss eftersläpning, vilket ger en tillfällig befolkningsexplosion, vilket vi ser tydligt i Afrika nu, särskilt i länder där HIV är vanligt och där en överväldigande majoritet av befolkningen är barn. Men efter 1-2 generationer slutar folk föda 10 barn i hopp om att iallafall två ska bli vuxna. Födelsetalen minskar, runt 1950 var det globala födelsetalet omkring fem barn per kvinna, och år 2000 hade siffran sjunkit till 2,65, men det är ojämnt fördelat.pacman42 skrev: